dariaklovholt mai 16, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Har du en liten nisjebedrift, eller et ønske om å selge ditt eget produkt? Ved å bruke litt energi på å sette deg inn i Tiktok, vil du kunne få mye igjen for det – helt gratis!

Hva er TikTok?

Tiktok er et nytt sosialt nettverk som er blitt godt etablert blant dagens unge. Det stammer fra den tidligere plattformen musical.ly og den kinesiske Doyouin. Dette er en videodelings app, hvor man kan lage egne videoer, duette andre og hoppe med på trender. Plattformen økte kraftig under covid-19, da flere ble arbeidsledige eller plassert i hjemmekontor. Spesielt i denne tiden kom det flere fra de eldre generasjonene inn. Likevel er plattformen i hovedsak rettet mot unge, og tall fra Medietilsynet sier at 65% av alle 9-18 åringer bruker appen.

I dette innlegget vil jeg gå nærmere inn på grunner til hvorfor det vil lønne seg å sette seg inn i TikTok!

Så om du er en nyoppstartet bedrift, eller bare ønsker å selge ditt eget produkt, så er Tiktok en genial og effektiv plattform til å markedsføre sitt produkt på. Vi har sett flere eksempler på små bedrifter som har fått enorm eksponering gjennom TikTok, da plattformen byr en rekke muligheter og det kun er kreativiteten som setter grenser! 

Men hvorfor skal vi bruke Tiktok til merkevarebygging?
Her er 6 gode grunner!

1. Mange måter å annonsere på

På Tiktok er det en rekke måter å annonsere på. Hashtag-challengers, brand takeovers eller influencere er noen av dem. Likevel, som Tiktok selv sier – ikke lag annonser, lag tiktok. Dette er en strategi jeg er helt enig i. Jeg tror det lønner seg å skape organisk innhold, fremfor å lage annonser. Det oppleves mer personlig, i tillegg til at det vil gi deg som bedrift en rekke muligheter å gjøre det på.

2. Skreddersydde algoritmer

Da jeg først lastet ned Tiktok kunne de kun lage min algortime etter informasjon om meg via Facebook, som alder og kjønn. Min For-You-Page (FYP) bestod da bare av «typiske» ting de vil anta en kvinne på 25 år vil se. Etterhvert som jeg brukte det mer, og konsekvent likte de tingene jeg faktisk likte for å kunne styre min egen FYP – ble innholdet fort anneledes. I dag ser jeg ikke like mye til sminkevideoer lenger, men får heller opp ting som jeg faktisk liker. Som hundevideoer! Med andre ord, holder du innholdet innenfor din nisje, bruker rette hashtagger og publiserer jevnlig – vil din målgruppe få deg opp på deres For You Page.

3. En plattform for inspirasjon og underholdning

Brukerne på Tiktok er gjerne ute etter å bli inspirert eller underholdt. Dette kan være lurt å ta med seg når man skaper innhold for bedriften: Ikke tenk reklame og at mest mulig informasjon skal med –hvordan kan du visuelt vise dette, uten å være påtrengende? Hvordan kan du inspirere andre til å ønske å kjøpe dette produktet, uten å måtte ramse opp kvaliteter og pris?

«How can i marketing my product on Tiktok, without saying im marketing it on Tiktok?»

4.  Hvem som helst kan gå viralt

Man trenger ikke tusenvis av følgere for at innholdet ditt skal bli sett av mange, noe som er en stor fordel her. Det trenger heller ikke være nye videoer – det skjer ofte at eldre videoer fra måneder tilbake går viralt. Med andre ord er det ikke nødvendigvis en flopp, bare fordi det ikke har skjedd mye de første 48 timene. Alt avhenger av riktig bruk av visuelle virkemidler, musikk og hashtags. 

5. Real Time Marketing

Tiktok handler ikke om å legge en strategi flere kvartal i forveien for å planlegge innholdet, her gjelder det å hoppe på toget når det kjører forbi. Trender kommer rask og går like kjapt, så for å holde seg aktuell må man være der når det skjer. Å være oppdatert på dette feltet vil med andre ord gi stor gevinst, og det er kun kreativiteten som setter grenser. Enhver trend kan være aktuell for din bedrift, så lenge du gjør det riktig! 

6. Kun kreativiteten setter grenser

Når vi først er inne på å lage innhold: Det finnes ingen regler for hva som slår an. Tiktok byr på en rekke muligheter som kan være til stor fordel for små bedrifter uten et stort budsjett. Eneste som er smart å ha i bakhodet er at dette er en visuell plattform med høyt tempo, med andre ord bør ikke videoene være for lange – da vil du miste seeren. Et minutt oppleves kanskje som kort for å få ned alt du ønsker å si om ditt fantastiske produkt, men på TikTok blir det verdens lengste minutt som få har tålmodighet til å se. Tenk kort, kreativt, humor og trender. Det gjør ingenting å poste flere TikToker daglig, da disse ikke konkurrerer mot hverandre, slik det vil gjøre på andre plattformer.

7. Unge brukere

Tiktok er «det nye» mediet for generasjon Z, så om målgruppen din faller innenfor denne kategorien burde du vært på TikTok allerede igår. Det kommer stadig fler og fler eldre brukere, men målgruppen er fremdeles unge, og det er dem man skal snakke til.  

TikTok + SPARK-strategy = sant


Spark er en forkortelse for short, personality, adaptive, representative og kind. Dette er nøkkelord å ha med seg inn i videolaging!


Short
: Tålmodigheten til brukere er minimal, og man kjeder seg lett. Her er det viktig å benytte de første sekundene godt slik at man fanger nysgjerrigheten til brukeren.

Personality
: Man skiller seg ut fra mengden ved å være unik og annerledes. Tenk originalt, catchy fraser eller bevegelser som gjør videoen til noe spesielt. Hold deg konsekvent til dette, slik at du kan lære opp brukerne dine til at det er slikt innhold de vil få hos deg.

Adaptable
: Følg med på hva som skjer. Hva liker følgerne dine, hva vil de se mer av?

Representative
: Hvilke videoer er virale nå, og er det noe du kan hoppe deg på? Her er det viktig at de matcher ditt uttrykk, og at det ikke blir for langt unna deg.

Kind
: Dette menes med å være snill med følgerne ved å ikke snakke i gåter og forklare ting på en måte som gjør seg lett å forstå

Det er lett å finne eksempler på når dette har fungert!

RyanAir – Selskapet som er kjent for billige flybilletter og trange seter. Kanskje ikke et selskap du velger med mindre du virkelig må. Heldigvis er de på god vei til å snu trenden, og RyanAir kan skryte av hele 604 000 følgere på TikTok, mye takket være en ansatt som er rå på sosiale medier. Her har de gått fra å poste innhold som viser steder de flyr til, av lav kvalitet og feil bruk av visuelle virkemidler – til å følge trender, personifisere flyene deres(!) og relatere trender til flyselskapet. For det å selge flybilletter midt under en pandemi er vanskelig, men å endre imaget sitt slik RyanAir har gjort er derimot noe helt annet. Ved å hoppe på trender, bruke en god dose humor og relatere seg til publikum har hatt enorm effekt på RyanAir, som har gått fra å være et kjipt flyselskap til å være relaterbare, morsomme og aktuelle. 

Adopsjon av dyr – Jeg har sett flere profiler fra shelters som er gode på å spille på følelser. Videoer av en forlatt hund med trist musikk i bakgrunn slår an – og en rekke bur har stått tomme takket være brukerne av TikTok.


Så – bør din bedrift vurdere Tiktok? Min tanke her er at det absolutt er verdt er forsøk. Gi det tid, sett deg inn i «reglene» og trender, tenk kreativt og sett en plan for hvordan kanalen skal være. En gjennomtenkt kanal med god struktur gir et godt inntrykk! Ikke legg igjen for mye informasjon på hvordan kunder skal kjøpe av deg, det holder med en link til nettsiden i bio, så vil de som er interesserte finne den. Nøkkelord å fokusere på her er kundens behov, humor, kreativitet og inspirasjon!

– Daria

Kildehenvisning:

 
https://tenkdigitalt.no/blog/tiktok/