ceciliesandvika april 17, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei og velkommen tilbake!
Dette er det femte blogginnlegget i denne modulen med Karl Philip Lund. I dette innlegget skulle man velge en engelsk artikkel og oversette til norsk og forbedre det. Jeg valgte dette innlegget fordi etter pandemien kom i fjor 2020 har shopping online hatt en stor betydning på bakgrunn av strenge tiltak som resulterte til stengte butikker og kjøpesenteret. Jeg synes dette innlegget var veldig spennende å oversette fordi tallene som var vist i denne artikkelen har doblet seg, nesten tredoblet seg. Innlegget var ganske langt, så jeg har kortet det ned litt. Artikkelen jeg valgte heter «10 online shopping strategier» som ble publisert av Maryam Mohsin. I

Hvor mange handler på nett?

I 2018 kjøpte anslagsvis 1,8 milliarder mennesker verden over varer online (Statista, 2018). Samme år utgjorde det globale e-detaljhandelen $ 2,8 billioner. Dette viser til at global e-detaljhandel vil vokse til opp til $ 4,8 billioner innen 2021.Veksten av netthandel er rett og slett imponerende. Og det ser ikke ut til at det kommer til å redusere noe snart. Hvilke er gode nyheter for deg, enten du er en online kjøper eller en online selger.

Årsaken til å velge netthandel kan variere fra til konkurransedyktige priser. I tillegg til det, prøver nettbaserte selskaper sitt beste for å sikre at opplevelsen av online shopping samsvarer med personlige shoppingopplevelser. Dette inkluderer å gi kundene detaljerte produktbeskrivelser og bilder. Dette inkluderer fremskritt som 360 graders produktvisninger og modellstørrelsesdetaljer for online klesbutikker.

Shopping begynner først online

Dette betyr at uansett hvor kundene endelig foretar, begynner deres kundereise online – i de fleste tilfeller på Google eller Amazon, hvor de gjør undersøkelser. Det er også derfor det er viktig for merkevarer å ha en sterk online tilstedeværelse. Ved å forbedre kundeopplevelsen fra første trinn, har også bedriftene større sjanse for å få kunder til å kjøpe fra sin butikk. Derfor er det så viktig å forstå hva du kan gjøre for å tilpasse den elektroniske reisen for kunder, hvis du er nettbutikkinnehaver.

Med forbedringen i digital teknologi er det ingen overraskelse at dagens forbrukere har kontroll over deres vei til at de handler. De er åpne for å utforske så mange kategorier, merkevarer og produkter som de ønsker.

Forbrukere handler via mobil

Det er ingen hemmelighet at mobilhandelen har økt. Hvis du planlegger å kjøre et vellykket netthandelsnettsted, da har du ikke råd til å ignorere mobilbrukere og shopping. Forbrukere bruker sine mobile enheter for alle trinn på kjøperens reise. Fra og med fjerde kvartal 2018 utgjorde stasjonære PC-er omtrent samme mengde globale e-detaljistbestillinger som smarttelefoner. Når det gjelder nettstedsbesøk tok smarttelefoner fort ledelsen, og var den viktigste enheten for at folk brukte for å besøke ulike nettsider.

I lys av dette er det mye du kan gjøre som butikkeier, for å sørge for at du holder en mobil i bakhodet når du jobber med virksomheten din. For å starte, bør du først sørge for at butikken din har en brukervennlig mobilapp eller et mobilnettsted som kundene dine har tilgang til. Selv om de ikke handler det endelige kjøpet via sine mobile enheter, bør du prøve å gi dem en behagelig og hyggelig opplevelse. Det er ditt ansvar å sørge for at du lager en shoppingopplevelse som appellerer til alle kundene dine.

Det største markedet over hele verden

Den kinesiske plattformen Taobao er den største online markedsplassen, med en GMV på 515 milliarder dollar (Statista, 2019). Til sammenligning rangerte Tmall og Amazon som den andre og tredje med henholdsvis $ 432 og $ 344 milliarder i årlig tredjeparts GMV. For å sette denne statistikken i perspektiv, solgte de beste online i markedsplassene i verden 1,66 billioner dollar i 2018. Markedsplasser som de som drives av Alibaba, Amazon og eBay, utgjorde mer enn 50 % av det globale nettsalget i 2018.

Et e-handelsmarked er et nettsted der produktene leveres av flere tredjeparter mens transaksjonene behandles av selve markedet. Transaksjonen behandles av markedsplassen, og senere oppfylles bestillingen av den valgte forhandleren eller dropshipperen. Og siden e-handelsmarkeder viser produkter fra en rekke forskjellige selgere, er det vanligvis mer variasjon og tilgjengelighet når det gjelder produkter, sammenlignet med nettbutikker.

5. Mest populære online betalingsmåte

eWallet er den mest ettertrakte betalingsmåten blant online-kunder over hele verden. Mer enn 42 % av online-kunder betalte ved hjelp av denne metoden. På andreplass er kredittkort og debetkort som den tredje mest populære betalingsmåten i verden.

eWallets er også kjent som en digital lommebok, det er en elektronisk enhet eller online tjeneste som gjør det mulig å foreta elektroniske transaksjoner. Dette inkluderer elektroniske betalinger, og også personlige kjøp. Noen av de mest kjente eWallets inkluderer Apple Pay, Samsung Pay, Google Pay og PayPal.

Hvis du har en nettbutikk, eller planlegger å starte en e-handelsbutikk, er det viktig at du vurderer betalingsmåtene dine. Du må alltid sørge for at du gir kundene dine en sikker og enkel kasseopplevelse. Du må vurdere hvor målgruppen din er basert, slik at du kan sikre at betalingsmåtene du velger er kjente og trygge.

6.Shoppingatferden har hatt en stor økning i år på bakgrunn av coronaviruset.

Med land over hele verden som iverksetter strenge tiltak for stenging av butikker, i et forsøk på å begrense spredningen av viruset, har antall forbrukere som handler på nettet, spesielt for dagligvarer steget til været.

Ifølge en fersk studie kjøpte 42 % av den amerikanske befolkningen i mars 2020 dagligvarer online minst en gang i uken (GeekWire, 2020). Dette resulterer til en sterk økning fra 22 % for 2 år siden. Dagligvaresalg har også doblet seg.

Over halvparten av dagligvarehandlerne sier at de nå kommer til å fortsette å handle online, selv etter pandemien. Eksperter sier at denne trenden forblir, og at Amazon vil sannsynligvis være den største mottakeren av dagligvarehandelen. Amazon har vært den mest populære plattformen for disse shopperne, med 6/10 som handler på nettbutikken med netthandelsgiganten. Etterspørselen vokst så mye at bestillinger på dagligvarer på Amazon har økt med hele 50 ganger.

7.Kundene forventer å se nye produkter konstant

Det kommer ikke som noen overraskelse at kundenes behov stadig vokser. Nettkunder er stadig etterspurt etter nye produkter. Dette viser til at når folk surfer på nettet, søker de aktivt etter nye produkter. Dessuten sier 69 % av forbrukerne at det er veldig viktig å se nye varer hver gang de besøker en butikk eller en nettbutikk.

Netthandelsbedrifter må tilfredsille forbrukernes behov. E-handelsindustrien er mer dynamisk enn noen gang før, og forhandlere må derfor utvikle siden jevnlig for å lykkes. Nettforhandlere må hele tiden forberede seg på å tilpasse shoppingopplevelsen for sine kunder. Ved å gi dem nye produkter kan de forbedre shoppingopplevelsen for publikumet.
Dette gir ikke variasjon for kundene som handler, men også færre grunner til å lete andre steder. Ved å oppdatere produkttilbudene dine, gjør det slik at du ligger et skritt foran konkurrentene dine.

8. Hvor ofte handler folk på nettet?

Vi vet at folk handler på nettet, men hvor ofte gjør de egentlig det? 62 % av nettkjøperne handler minst en gang i måneden (Episerver, 2019). I tillegg til at 26 % av online shoppere handler online en gang i uken, og bare 3 % hevder at de handler en gang om dagen.

Med så mange mennesker som handler regelmessig på nettet, eller leter etter produkter å kjøpe, er kjøpere ubesluttsomme. De innrømmer de at de har brukt tid på å søke på nettet. I henhold til dette viser undersøkelser at kundene føler seg overveldet av x antall alternativer.. Rundt halvparten av online-shopperne ca. 46%, har ikke fullført et kjøp på nettet på bakgrunn av for mange alternativer.

9.Raskest voksende netthandelskategorier under Coronavirus (COVID-19)

Pandemien utløste panikkjøp i mange land over hele verden, både butikker som eksempel supermarkeder og apotek, men også i e-handelsbutikker.

Det kom ikke som et sjokk at spesielt medisinske økte betraktelig, både i butikk og online. En nylig undersøkelse av Adobe avslørte at salget av produkter som håndrensere, hansker og masker vokste mer enn 800 % i løpet av de første ti ukene av året (Adobe, 2020). Toalettpapir og reseptfrie medikamenter mot influensa, forkjølelse ble fort tomme i nettbutikkene, og salget steg med 231 % og 217 %.

Treningssentre stengte og utendørs bevegelse var sterkt begrenset, økte etterspørselen etter treningsutstyr med hele 55 % kun de to første ukene i mars, ettersom flere ønsker å trene hjemme. Salget av møbler til hjemmet øker også, på bakgrunn av at folk bruker mer tid hjemme og at hjemme blir brukt som et hjemmekontor. I USA har salget av oppussingsprodukter økt med 13 % i begynnelsen av mars sammenlignet med for omtrent ett år siden.

10. Hovedårsaken til at online-kunder skal forlate handlekurven sin

Spør alle eiere av nettbutikker, så forteller de deg hva et mareritt «forlate handlekurven sin». Det er så mange spørsmål som du kan tenke deg om forlatte handlekurven – hvorfor, hva, hvor og hvordan? Tilsynelatende skyldes 63 % av forlatte handlekurver av ekstra fraktkostnader (Statista, 2019). Andre årsaker er at rabattkoder som ikke fungerer, ordrer som tar lang tid å sende, og andre grunner som å måtte oppgi kredittkortinformasjon eller forsendelsesinformasjon.

I dag blir gratis frakt mer av en nødvendighet enn en ekstra fordel. Å legge skjulte kostnader til online shoppingprosessen, spesielt i det siste trinnet, betyr at kjøpere drar uten å kjøpe.

Det er bedre å oppgi alle kostnader fra begynnelsen av kjøperens reise. En annen vellykket strategi er å ta de ekstra kostnadene ved frakt til produktet, og deretter tilby «gratis» frakt til kunden. På slutten av dagen blir gjennomsiktighet høyt verdsatt av online-kunder, og det er avgjørende for nettbutikken din å kunne lykkes.

Konklusjon

For å avslutte, er det absolutt ingen tvil om at netthandel raskt utvikler seg hele tiden, og i de neste årene vil vi se stor videre utvikling. Hvis bedrifter ønsker å overleve i det konkurransedyktige markedet som er i dag, har de ikke råd til å ignorere deres online tilstedeværelse. Så sørg godt  for å huske på de 10 beste online shoppingstatistikkene når du planlegger forretningsstrategien din i 2021.

Vi blogges snart igjen!

Kilder
Oberlo