Marius Svendsen februar 16, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Etter en lengre periode med hvor fokuset har vært på eksamen, har vi startet med på ett nytt kapittel innenfor digital markedsføring. Temaet for del 2 i dette kurset skal lære om sosial kommunikasjon i bærekraftperspektiv og foreleseren som skal ha oss igjennom dette temaet heter Cecilie Staude. Denne uken har vært vårt første møte med faget og det virker allerede relevant i forhold til en eventuell jobbhverdag. 

Vi startet uken med å få vite generelt hva vi skal igjennom de neste ukene fremover, men fokus som vil være grunnleggende gjennom temaet er grønt og bærekraft. Bærekraft i seg selv i kan være relevant på alle fronter og bransjer, som i for eksempel at bedrifter kan drive med ansvarlig forbruk og produksjon. Altså istedenfor å kaste alt av stoff og ting som er brukt opp kan man gjenbruke tingene, for å spare utslipp av Co2. Når vi ofte snakker om det bærekraftige, tenker man at det kun inngår miljøet og at eksempelvis biler forurenser med utslippene sine. Men det er ikke bare det miljøet som innebærer å være miljøvennlig og bærekraftig. FN har lenge jobbet med å utvikle 17 bærekrafts mål som de har lagt en plan om å nå innen året 2030. Noen av målene handler om å utrydde sult og fattigdom, eller at vi skal ta mer vare på livene på jorden. Hvis vi skal klare å gjennomføre disse målene innen 10 år må alle bedrifter og individuelle mennesker bidra med alt som kan hjelpe å bedre klimaet og miljøet rundt oss. 

https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal

Finn.no basert på det miljøvennlige

Gjennom forelesningene har vi blitt presentert for appen Tise, grunnen til dette er fordi denne virksomheten kan referere til at hvordan løse det bærekraftige problemet som mange bedrifter sliter med i dag. Virksomheten Tise baserer seg på å selge ting som er brukt gjennom sosiale medier. Det samme gjelder virksomheten «Finn.no», finn er nettbutikk hvor folk kan selge nesten hva som helst av både nye og brukte ting. Selv om mange ikke tenker over det, så har finn.no drevet med en gjenbruksløsning ved at folk kan lage seg en bruker hvor de kan selge brukte gjenstander. Finn utvikler seg fortsatt fremover og er ikke bare en gjenbruks butikk lenger, men også startet å fokusere på å hjelpe folk til å finne anstendig arbeid slik at de kan være med å påvirke sine meninger til de bedriftene som ansetter dem.

Virksomheten har lenge vært på markedet og lenge basert seg på at folk kan gi bort eller selge brukte ting til andre som kan se en større verdi i de tingene. Nettbutikken har kanskje basert seg mest på å selge store produkter som hus og forskjellige kjøretøy, men i denne nettbutikken er det lagt til rette for at mennesker skal kunne selge alt de ønsker. Som for eksempel har de en egen side på finn som kalles «finn torget», her selges det brukte møbler, klær og alt som kan være til nytte for mennesker i hverdagen.

Finn´s målgruppe 

Målgruppen til finn baserer seg på oftest på brukte gjenstander og de fleste som bruker denne nettbutikken er oftest i alder hvor personen har mulighet til å selge ting selv og forstår hvordan prosessen fungerer. Virksomheten har en vanvittig stor målgruppe, men hvis vi skal se på den riktige målgruppen så kan vi ikke se på alderen til forbrukerne. Det området vi må se på er hvem som bruker gjenbrukte produkter og de som enten ønsker å spare mest mulig penger, eller de som ikke har råd til å kjøpe nye produkter.

Denne målgruppen baserer seg ikke bare på privat personer men også på bedrifter. Alle ulike bedrifter kan kjøpe og selge produkter på deres nettside eller app, dette er med på å sett finn.no inn i andre målgrupper som kan gi dem økonomisk vekst.

Ved hjelp av sosial medier og digitale plattformer har virksomheten bredt seg utover alles ører i Norge. Dette hjelper nettbutikken til å treffe de riktige målgruppene deres, fordi hver enkelt som lager seg en bruker hos finn.no kan like, lagre og kjøpe de produktene hvert enkelt menneske har behov for. Gjennom alle disse hjelpemidlene over internett starter kundereisen til en kunde. Kundereisen er en strategisk tilnærming for hver enkel prosess en kunde bruker tid på gjennom en hel kjøpsprosess. 

Konklusjon

Finn.no har etablert seg til å bli en av Norges største markedsplasser, og de får stadig nye forbrukere. Det jeg ser etter vår første forelesning i dette temaet, er at nettsteder som finn.no ikke kommer til å dø ut. Men at de kommer til å utvikle seg enda større enn de er i dag. Selv om finn kanskje ikke ser ut til å jobbe med det miljøvennlige, vil jeg si at de fleste som kjenner til virksomheten sier de kjøper kun brukte gjenstander fra folk som ikke vil ha dem lenger.

Kilder

https://no.wikipedia.org/wiki/Finn.no#Finn_torget