emilietorset mai 16, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Denne uka har vi fått i oppgave å oversette og forbedre et engelsk dybdeinnlegg om digital markedsføring. I den anledning kom jeg over et innlegg fra Hubspot, som tok for seg 11 typer av digital markedsføring.

Hvorfor er innlegget bra?

Jeg har valgt å kun
ta for meg deler av et større innlegg om digital markedsføring. Grunnen til
dette er at innlegget i sin helhet tar for seg flere aspekter av
markedsføringen, noe som for meg gjorde det relevant å begrense innlegget jeg
forbedrer. Den delen jeg tar for meg handler om de ulike typene av digital
markedsføring og tar for seg eksempler for hver av dem.

I denne anledningen presenterer forfatteren Lucy Alexander de ulike typene på en enkel og konkret måte, noe som gjør det lett å forstå for interesserte lesere. Ved å innledningsvis definere temaet digital markedsføring, setter hun også en kontekst for de kommende refleksjonene, noe som gjør innlegget godt strukturert.

11 typer av digital markedsføring

1) Search Engine Optimization (SEO)

Søkemotoroptimalisering
(SEO) handler om å optimalisere nettsiden eller bloggen din til å ranke høyere
i søkemotorene. Dette kan ha stor betydning for økonomien på siden din, da
søkemotoroptimaliseringen kan hjelpe deg med til å konvertere kunder gjennom
organisk trafikk. Artikkelen tar for seg måter du kan bruke SEO til å generere
kvalifisert trafikk:

On page SEO: Optimalisere innholdet på
nettsiden i forhold til vanlige søk på søkemotoren.

Off page SEO: Ta hensyn til aktiviteter som
foregår utenfor nettsiden og som dermed kan ta forstyrre plasseringen din i
søkemotoren. I denne situasjonen kan man benytte seg av inbound linker for å
høyne nettsiden og innlegget ditt.

Technical SEO: Optimalisere nettsidens ranking i forhold til hvordan sidene er kodet og dataens struktur. Her vil også nettsidens innlastningshastighet ha betydning for rankingen.

2. Content Marketing

Innholdsmarkedsføring
handler om å skape innhold som genererer merkekjennskap og trafikkvekst. Det er
ulike kanaler som kan bidra til å skape dette, og blant de kjente fremtrer
blogginnlegg, e-bøker og infografikk som gode alternativer av forfatteren. Disse
bidrar til å spre og vise kunnskap, noe som kan generere organisk søketrafikk
til nettsiden din. I tillegg vil visuell informasjon gi de besøkende en enkel
og konkret oversikt over et tema, noe som kan gjøre det lettere for dem å
forstå.

3) Social Media Marketing

Markedsføring gjennom sosiale medier handler om å bruke sosiale medier til å skape engasjement rundt bedriften din. Dette skjer ved at man blir mer synlig for aktuelle kunder, samtidig som man blir mer tilgjengelig gjennom de plattformene kundene benytter seg av. Denne typen digital markedsføring jobber også for å generere trafikk, konvertere kunder og skape et større merkekjennskap til bedriften. De mest effektive og etablerte plattformene til denne typen markedsføring er: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Snapchat og Pintrest. I denne sammenhengen kan du benytte deg av plattformenes innhentede data for analysere effektivteten av aktiviteten som gjennomføres.

4) Pay Per Click (PPC)

Pay Per Click er en kostnadsbasert markedsføringsstrategi der man betaler for hvert av klikkene man får via en annonse. Dette betyr at man betaler en forfatter eller utgiver fir hver gang annonsen din blir klikket på. I denne sammenhengen opererer man med en viss kostand per klikk og den vanligste typen er Google Ads, da den lar deg betale for plasseringen i Google. Andre vanlige plattformer man kan bruke denne markedsføringsstrategien på er Facebook, Twitter og LinkedIn.

5) Affiliate Marketing

Denne typen markedsføring kan kalles tilknyttet markedsføring der man opererer provisjonsbasert med en samarbeidspartner. Provisjonen har en sammenheng med at samarbeidspartneren får betalt resultatmessig i forhold til effekten av å markedsføre produkter på sin side. Denne typen markedsføring er veldig vanlig på blant annet blogger, Youtube og Instagram, da samarbeidet kan konvertere tidligere skeptiske kunder, da tilliten til den aktuelle samarbeidspartneren vil skape troverdighet til produktene som presenteres.

6) Native Advertising

Innfødt reklame handler om annonser som primært er innholdsstyrt og omtalt på en plattform sammen med annet ikke-betalt innhold. Et eksempel på denne typen markedsføring kan være BuzzFeed-sponset innhold, da den kan regnes som relevant for liknende ikke-betalt innhold på plattformen.

7) Marketing Automation

Automatisert
markedsføring omhandler markedsføringsoppgaver som blir automatiserte gjennom
ulike programvarer. Det er markedsførerne selv som implementerer disse
funksjonene, og det funker godt på enkle og grunnleggende
markedsføringsoppgaver som skal repeteres. Ulike typer av denne typen
automatisering kan være;:

Email newsletter: Ved å automatisere
innstillingene med kundenes epost, vil man kunne spesifisere hvem som får de
ulike, samtidig som man kan sende ut eposter automatisk ved for eksempel
bestilling av varer og de som ønsker nyheter om nye produkter.

Social media post scheduling: I stedet for å
måtte poste hvert innlegg manuelt, har man muligheten til å sette opp innlegg
på forhånd slik at de legges ut til bestemte tider. Dette vil gjøre at
innleggene blir postet jevnt, noe som skaper tilgjengelighet og engasjement
rundt bedriften. Dette vil også tilrettelegge for at man kan bruke mer tid på
andre områder i bedriften.

Lead-nuturing workflows: Man kan forenkle
kundekonverteringsprosessen ved å sende spesifiserte eposter til kunder som
passer kriteriene som settes. Dette kan skje ved at kunden besøker nettsiden
eller legger produktene i handlekurven.

Campaign tracking and reporting: Automatiseringen vil gjøre det enklere å følge med på den pågående kampanjen og gi rapporter for effektiviteten av den. På denne måten vil man kunne bruke ressursene mer effektivt.

8) Email Marketing

Epost-markedsføringen er kanskje en av de mest brukte for å holde kontakten med kundene sine. Denne typen markedsføringen brukes ofte for å promotere innhold, salg og kampanjer. På denne måten kan man både sende bekreftende mailer på bestillinger, personlige eposter for medlemmer og spesielle deals, noe som gjør at man kan differensiere seg fra andre konkurrenter.

9) Online PR

PR handler om å skape reaksjoner hos mottakerne. Online PR omhandler derfor digitalt innhold som skal skape engasjement på bedriftens sosiale medier, nettside eller andre plattformer, gjennom rekkevidde, frekvens, seere og kommentarer. Det å kunne spre budskapet effektivt er her en viktig gest.

10) Inbound Marketing

Denne typen markedsføringen handler om at man følger kunden gjennom hver del av kundereisen. Dette skaper kontroll, samtidig som man kan påvirke for hver del av den, slik at man øker sjansen for konvertering hos kunden. I denne typen markedsføringen kan man bruke alle de foregående strategiene til å påvirke kunden, slik at markedsføringen blir effektiv. Inbound-markedsføring handler om å presenetre kundeopplevelser som ikke opptrer som tradisjonell markedsføring, men som heller opptrer som kunnskapsdeling. Dette vil skape en større troverdighet til bedriften, samtidig som man ikke pusher kunden unna med aktiv reklame.

11) Sponsored Content

Sponset
innhold kan ses i sammenheng med affiliate marketing, da begge handler om
samarbeid for å spre produktenes omtale og kjennskap. I denne sammenhengen kan
forskjellen beskrives ved at man betaler andre bedrifter eller personer til å
omtale produktet eller merkevaren din til din fordel. Her får man ikke
promosjon på samme måte som ved affiliate markedsføring, men heller får betalt
for oppdraget. Et typisk eksempel på denne typen markedsføring er sponsede
oppdrag med influencere, da de pormoterer produktene på de store sosiale
mediekanalene.

/
Emilie Torset