Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
13# Hvor mye fokuserer Too Good To Go på bærekraft?
I mitt forrige innlegg skrev jeg om hvilken av de 17. bærekraftsmålene til FN tjenesten Too Good To Go fokuserer på i deres forretningsmodell. Jeg konkluderte at bedriften fokuserer på 3 mål: 2 Utrydde sult, 12 Ansvarlig forbruk og produksjon og 13 Stoppe klimaendringene. I dette innlegget skal jeg se på hvilken grad er bærekraft integrert i bedriften Too Good To Go, og hvordan jeg tror bransjen kommer til å se ut om 5-10 år.
Bærekraft har blitt et viktig tema for forbrukere i dag, og flere forbrukere prioritere å ta grønne valg i hverdagen. I mye større grad enn før fokuserer bedrifter på bærekraftsmål i deres forretningsmodell. Om ikke virksomheter prioriterer bærekraft for de mye negativ oppmerksomhet i media og av andre bedrifter. Det er vanskelig for virksomheter å overleve i markedet hvis det ikke har bærekraft integrert i bedriften deres. Derfor er det viktig for bedrifter å velge grønnere valg og prioritere bærekraftige valg for å overleve i markedet.
Too Good To Go er designet for å hjelpe redde kasting av nyttbar mat. Denne prosessen kalles matsvinn, og er årsaken til 8% av verdens klimagassutslipp. En tredjedel av maten som blir produsert hvert år blir til matsvinn, som tilsvarer 1,6 milliarder tonn med mat kastet hvert eneste år (toogoodtogo.no). Too Good To Go kom til livet etter at de så at det fantes effektive, enkle og bærekraftige løsninger for å redusere matsvinn.Og ved at maten ikke kastes blir ikke ressursene som ble brukt i produksjonen av maten bortkastes. Og ved at maten ikke trengs å brytes ned og brennes, forhindrer det enorme mengder klimagassutslipp ut i atmosfæren.
Forretningsmodell
Too Good To Go´s forretningsmodell retter seg mot FN´s bærekraftsmål. Med deres samarbeidspartnere er de med på å bekjempe matsvinn, en «pick up» om gangen. Too Good To Go ønsker å motivere forbrukere til å ta bærekraftige valg i hverdagen og sier det er derfor deres målgruppe er «alle forbrukere», slik at flest mulig skal bekjempe matsvinn. Too Good To Go ble opprettet for å være med å hjelpe forbrukere ta grønnere valg i hverdagen, som gjør at de har bevisst integrert bærekraft i forretningsmodellen de bruker. Dette skaper et svært godt image for bedriften og gir de muligheter til å utvide og erobre flere markeder.
Jeg tror at bærekraft kommer til å bli et svært aktuelt tema som årene går, og at alle bedrifter som vil overleve i markedet må ha en bæraktig plan i deres forretningsmodell. Nå i Covid-19 pandemien, når spisesteder må åpnes og stenges hyppig, tror jeg flere perfekte måltider havner i søpla. Derfor er slike løsninger som tjenesten Too Good To Go viktigere enn før, og jeg tror vi kommer til å se flere slike smarte løsninger i fremtiden.
Kilder:
https://toogoodtogo.no/no/movement/education/ofte-stilte-spoersmaal