
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Denne artikkelen er opprinnelig amerikansk og skrevet av Neil Patel. I dette innlegget vil jeg oversette, forbedre og tilpasse artikkelen til det norske språket.
Artikkelen gir et innblikk i 10 ulike verktøy utviklet av Google. Ved første øyekast var dette et interessant innlegg jeg ønsket å gjøre et dypdykk i. Artikkelen er lettlest og gir gode eksempler. I tillegg gir den flere gode tips slik at én skal få en bredere oversikt over ulike arbeidsprosesser, god innsikt i data, muligheten for å oppnå gode resultater og arbeidet med å nå fastsatte mål, både individuelt og innad i virksomheten. Verktøyene er gratis og legger absolutt grunnlaget for at du som innholdsmarkedsfører skal ha muligheten for strategisk planlegging.
Dersom du anser deg som profesjonell innenfor innholdsmarkedsføring, er det stor sjanse for at du allerede benytter Google sine verktøy i arbeidet med å gjøre arbeidshverdagen litt enklere. Men, uavhengig av hvor mye erfaring du har eller resultater du har oppnådd tidligere er du sannsynligvis klar over at det alltid er nye metoder å benytte seg av for å øke ytelsen.
Det er flere som ikke anser Google som noe annet enn en søkemotor. Eksempelvis vil Google Keyword Planner, søkeordsplanlegger, finpusse søkeordet ditt og kan ha stor innvirkning på suksessen du oppnår som innholdsmarkedsføring. Det er ikke feil å ønske sin nettside øverst på listene hos søkemotorgiganten, men du kan ikke ignorere prosessen for å nå dette målet! Verktøyene kan da benyttes av en innholdsmarkedsfører ut ifra hva som passer ditt mål og strategi. Kanskje du bruker noen fra før? Passer ikke verktøyet din markedsstrategi? Men, når det er sagt er det høyst sannsynlig at du finner et nytt verktøy som kan forbedre din strategi eller forenkle en prosess.
OVERSIKT OVER DE ULIKE VERKTØYENE:
- Google AdWords: Keyword Planner
- Google Analytics
- Google Search Console
- Google Trends
- Google Sheets
- Google Alerts
- Gmail
- Google My Business
- Google Docs
- Google Calendar
Totalt sett vil verktøyene og strategiene du benytter ha stor påvirkning for innholdsmarkedsføringen. Det er uavhengig om du er nybegynner eller har flere år med erfaring. Dette innlegget kan og vil forhåpentligvis endre din mening til et eller flere verktøy!
GOOGLE ADWORDS: KEYWORD PLANNER
Leter du etter et verktøy som hjelper deg med å finne og målrette de beste søkeordene for din virksomhet? Det er flere verktøy en kan velge mellom, men Google Keyword Planner er en av de beste måtene å utføre søkeoptimalisering på. Verktøyet er gratis, og det er ekstremt enkelt å bruke. En innholdsmarkedsfører må alltid lete etter nøkkelord som kan gi et nettsted et løft. Et tips vil da være å utforske og eksperimentere helt til du finner den metoden som passer best. Jo flere søk du gjør, jo mer forstår du av verktøyet. For eksempel kan «innholdsmarkedsføring» være ditt primære søkeord, og i en perfekt verden vil du rangere toppen av Google for denne perioden. Verktøyet hjelper deg med å avdekke disse vilkårene, se skjermbildet nedenfor.
GOOGLE ANALYTICS
Med dette i bakhodet har du kanskje fått en bedre idé om hva du skal gjøre videre. Kanskje «B2B innholdsmarkedsføring» er tema for neste blogginnlegg? På dette tidspunktet kan du legge inn begrepet som ditt primære søkeord. Google Keyword Planner er et grunnleggende verktøy for innholdsmarkedsførere som ønsker å avdekke søkeord og forbedre søkeresultatene.Tips! For mer informasjon, prøv en dedikert nøkkelordplanlegger, eksempelvis Ubersuggest.
Hvilke mål har du satt deg for innholdsstrategien du har utarbeidet? Hvis du ikke vet svaret på det spørsmålet, er det nå på tide å ta et skritt tilbake og vurdere situasjonen din på nytt. Dersom du allerede har satt deg noen mål er det stor sjanse for at mange av de er basert på søkemotorresultater og relatert statistikk. Da må du bli kjent med Google Analytics!
Alle benytter seg av Google Analytics på ulike måter. En profesjonell innholdsmarkedsfører kan eksempelvis bruke verktøyet til å få et oversiktsbilde over en bestemt periode. Informasjonen nedenfor vil ikke være nok, men du vil få en klar idé om hvor du er på vei for å nå dine mål. Fra denne oversikten kan du videre få tilgang til mer data.
Skjermbildene nedenfor tar utgangspunkt i data fra min nettside, theakristensen.no (22.04.2021).




Når du klikker deg gjennom hver seksjon i Google Analytics vil du få tilgang til mer data og en dypere innsikt. Eksempelvis kan du finne ut hvilke toppsider i en bestemt periode. Dette gir deg en klar idé over hva som fungerer bra og hva som fungerer dårlig, både når det gjelder tematikk og innhold. Jo mer du bruker Google Analytics, jo lettere er det å fokusere på data som har størst påvirkning på din nettside.
GOOGLE SEARCH CONSOLE
På samme måte som Google Analytics er tiden du bruker på ulike verktøy aldri bortkastet. Det er så mye å lære av Google Search Console, plutselig er du på det stadiet hvor du har lest data og gjort ulike analyser i flere timer. Search Analytics lar deg raskt analysere resultatene dine Google-søk. Dersom du noen gang har lurt på hvordan søkeordene dine fungerer kan du klikke på posisjonsboksen for å lære mer. Du vil få innsikt i gjennomsnittsposisjonen til alle søkeordene som vises i Google-søk. Innholdsmarkedsførere bør bli kjent med alt Google Search Console, uavhengig av bruk. Det vil være verdt det i det lange løp!

GOOGLE TRENDS
Sitter du igjen med følelsen at det er vanskelig å kontinuerlig generere nye idéer til bloggen din og andre muligheter for markedsføring av innhold? Google Keyword Planner tilbyr hundrevis av søkeord som er relatert til din virksomhet og bransje. Er det bra nok for å skape overbevisende innhold? Med andre ord, du trenger i tillegg en annen måte å utføre søkeordforsking på. Svaret er, Google trends. Du kan utforske ulike emner for å se hva som er trenden for din bransje.
Vi undersøker Google Trends nærmere og ser på trendbildet i USA mellom golf og amerikansk fotball, se skjermbildet nedenfor.


Er det en undersøkelsesmetode du kan bruke til bloggen din eller annen innholdsmarkedsføringsinnsats? Dersom du skriver om eksempelvis, golf vil det være viktig at du har rikelig med informasjon. Google Trends vil da være et aktuelt verktøy å benytte for å bli kreativ. For å få engasjement og lesere er det viktig med en tittel som gir publikumet målrettet informasjon og som du kan utnytte en interessant og populær tematikk. Altså, det er det beste fra begge verdener.
Du trenger ikke så mye erfaring eller tid for å bruke Google Trends. Skriv inn emnet du ønsker å gå i dybden på og relevant informasjon vil dukke opp. Det er et verktøy som er veldig enkelt å ta i bruk i din hverdag eller ta i bruk som en del av din research!
GOOGLE SHEETS
Innholdsmarkedsførere trenger et system for opptak og sporing av data. Videre vil det være naturlig å dele informasjon med andre teammedlemmer eller kollegaer. Google Sheets er ifølge Patel det enkleste og mest effektive verktøyet for å registrere data, spore endringer og samarbeide med andre.
For eksempel, hva er den beste måten for å spore e-postkampanjer? Google Sheets har kanskje ikke nøyaktig samme funksjonalitet som andre verktøy, men en av de beste måtene for å holde seg organisert. Så lenge du har en idé og regelmessig oppdaterer regnearket er det nok til å kunne ha en positiv innvirkning på din innholdsmarkedsføring
Tips! Du kan bruke Google Sheets til å lage en oppgaveliste, noe som de fleste innholdsmarkedsførere stoler sterkt på. En grunnleggende liste vil belyse at du har en klar idé over hva du ønsker å oppnå.

GOOGLE ALERTS
Google Alerts er et Google-verktøy som gjør det enkelt å overvåke ulike meninger, interessant innhold og nyheter. Du vil motta en e-post fra Google, alt etter ønske, en gang i uka eller mer regelmessig. Det avhenger av hvilke nøkkelord du er interessert i og hva som blir nevnt i en artikkel. Kort fortalt er intensjonen til Google Alerts å holde deg oppdatert på nyheter og nytt innhold uten at du selv må undersøke. Skjermbildet nedenfor viser et eksempel på tematikk du kan bli varslet om.

Forslag til varsler for en innholdsmarkedsfører:
- Din merkevare
- Ditt navn
- Viktige bransjevilkår
- Store og viktige konkurrenter
- Viktige nyheter og trender
Varslene vil bidra til at du får med deg ulike trender, og tilgang til bedre og mer relevant innhold på dine sosiale medier.
GMAIL
En stor del av innholdsmarkedsføring er å komme i kontakt og opprettholde kontakt med en rekke viktige og sentrale personer. E-post er en av de meste måtene for å opprettholde kontakt. Det er derfor viktig at du føler deg komfortabel med dette verktøyet. Gmail har ulike funksjoner som gjør at du får tilgang til akkurat det du trenger, eksempelvis tilpasset signatur eller en funksjon hvor du har muligheten til å følge opp e-post som er relatert til ditt arbeid. Det er ulike funksjoner å velge mellom slik at du kan tilpasse innboksen din og dekke dine behov. I det store bildet kan dette spare deg for både tid og penger!
Tips! Dersom du foretrekker en annen e-postleverandør for daglig kommunikasjon kan du bruke din konto hos Gmail til eksempelvis, innholdsmarkedsføring.
GOOGLE MY BUSINESS
Google My Business gjør det enkelt for deg å få en gratis bedriftsoppføring på Google. Dette verktøyet er ikke så viktig for noen virksomheter, men anbefales sterkt å benytte seg av. Verktøyet gir deg tilgang til en rekke informasjon og du har muligheten til å få kunder interessert i ditt produkt eller tjeneste. Det er derfor viktig å bruke bilder som er unike og vise frem kundeanmeldelser. Alt du skriver om virksomheten din kan være en stor del av din innholdsmarkedsføringsplan.

GOOGLE DOCS
Google Docs er gjerne en av favorittene blant Google sine verktøy. Ikke bare er det gratis, men også ekstremt enkelt å bruke. Det er også ulike funksjoner en kan utforske og eksperimentere med. Du kan dele dokumenter med én eller flere personer, alle kan jobbe samtidig i dokumentet og endringer vil bli oppdatert med en gang (Google 2015).
Det er viktig å være komfortabel med verktøyet du bruker og er viktig del av innholdsskaping. Du og dine kollegaer kan ta dele dokumenter, kontrollere stavefeil, sjekke nøyaktig antall ord og legge inn skjermbilder dersom det er ønskelig. Eksempelet nedenfor viser hvordan det vil se ut for deg og dine teammedlemmer.

GOOGLE CALENDAR
Hvordan organiserer du dagen din, i forhold til markedsføring av innhold? Hvilke skritt tar du for å sikre at du maksimerer bruken av tiden din? Google Calendar er et av de beste organisasjonsverktøyene blant profesjonelle markedsførere. Den har ikke alle funksjonene som er inkludert i noen av de betalte verktøyene, men det gir mer enn nok til å holde deg på sporet til enhver tid. I Google Calendar kan du opprette hendelser for viktig markedsføringsoppgaver og dele de med dine teammedlemmer. Det er en fin metode hvor alle kan holde seg oppdatert!

KONKLUSJON
Kun 42% av B2B-markedsførere hevder at de har en strategi for innholdsmarkedsføring hvor det er rom for forbedring, gjerne med fokus på søkeord for å øke salgsvolum. Denne påstanden tilsier at det er et relativt stort potensialet for deg dersom du ønsker å utforske ulike verktøy og arbeidsprosesser slik at du finner de metodene som passer best!
Etter min mening legger de ulike Google-verktøyene til rette for gode digitale løsninger. Eksempelvis ved at du får god oversikt og innsikt, muligheten til å samarbeide med kollegaer, dele viktig informasjon/notater med hverandre og ikke minst, forbedre din arbeidshverdag som innholdsmarkedsfører.
Har du brukt noen av de ulike verktøyene? Eventuelt, hva synes du om de?
-Thea
KILDER
Google . 2015. Google Site . 6 November. Funnet April 22, 2021. https://sites.google.com/site/moocteam08/samskriving/leksjon-8—google-docs.
Patel, Neil. u.d. Neilpatel.com. Funnet April 22, 2021. https://neilpatel.com/blog/10-free-google-tools-all-content-marketers-should-use/.
Innlegget #17 Ti Google-verktøy en innholdsmarkedsfører bør benytte seg av! dukket først opp på Thea Kristensen.