Lisa Mal mai 4, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Denne artikkelen er opprinnelig skrevet av Jeff Bullas. I dette innlegget skal jeg oversette og forbedre artikkelen til norsk. 

Topp 10 Markedsførings trender i sosiale medier
Sosiale nettverk har eksistert i litt over i et ti år, men det kan føles ut som sosiale nettverk alltid har vært her. Sosiale nettverk har ført til at markedsføring på sosiale medier har blitt en del av vår hverdag. 

«Da jeg først logget meg på Facebook, ble jeg overrasket over hvor liten verden hadde blitt. Venner, bekjente og gamle forbindelser fra skolen som jeg ikke hadde sett på flere tiår og som bodde på forskjellige steder, dukket opp på skjermen min. Kanskje litt eldre, gråere og med mindre hår enn jeg kunne huske». 

Jeff Bullas

Teknologien har blitt mer menneskelig. I dag er vi avhengige av mobil og sosiale medier. Både mobil og sosiale medier påvirker hvordan vi jobber og omgås med hverandre i hverdagen.

Så hva er markedsføringstrendene på sosiale medier i dag?

1. Live streaming video
YouTube ga sterke inntrykk i 2004. Denne teknologien tillot oss å spille inn, laste opp og se på videoer. 12 år senere kan vi la våre mobiler fange et live-øyeblikk. Dette er ikke tatt opp og redigert, men noe som skjer akkurat her og nå. 

Denne trenden endrer hvordan vi deler historiene våre (både forretningsmessige og private), live-arrangementer og hvordan vi utvikler oss. Det er en annen måte å engasjere seg med et publikum på. Dette kan også være en ny måte å bygge tillit og troverdighet på nettet med autentisk ufiltrert innhold. 

2. Chatbots endrer samtalene våre
Chatbots er en samtalerobot som er designet for å simulere en intelligent samtale uten at et menneske er til stedet. I den kunstige intelligens-tiden handler det om å legge inn menneskelig teknologi i maskiner. 

Facebook chatbots er en applikasjon av denne revolusjonen, ettersom de raskt blir populære og gir et nytt verktøy som markedsførere kan benytte seg av. Chatbots tilbyr fleksibilitet for å automatisere oppgaver, og hjelpe til med å hente data. De blir en viktig måte å forbedre forbrukeropplevelsen og kundeservicen på.

Kunder søker alltid etter raske og klare svar på kommentarer og spørsmål. Chatbots er utformet på en slik måte at de er i stand til å svare på de fleste spørsmål fra kunder, uten hjelp fra et menneske. 

Chotu, en av de ledende chatbot-teknologiene. Det er en AI-robot på Facebook messenger som hjelper til med kundeinformasjon gjennom Facebook-meldinger. Den gir all nødvendig informasjon fra meldingene dine i stedet for å stole på at flere forskjellige apper jobber sammen.

3. Sosialt innhold kan utløpe
Å tiltrekke seg oppmerksomhet på nettet er en kamp mellom merkevarer med store budsjetter og smarte markedsførere med lite penger, men som vet hvordan man kan hacke forretningsvekst med teknologi. Utfordringen er å skille seg ut og få oppmerksomhet. 

Snapchat bestemte seg for en annen taktikk som var å «få innholdet til å utløpe». Brukere visste nå at de hadde begrenset tid til å lese eller se innhold før det forsvant. Dette inkluderte å se på 10 sekunders videoer som er borte etter en visning, og deretter utvidet den seg til Snapchat-historier som kun varer i 24 timer. Instagram kom også etter hvert men en slik funksjon. Utløpt innhold er nå en del av sosiale medier.

Skjermdump

4. Konsolidering av sosiale medier
Enhver industri som er i utvikling, beveger seg fra en vill vestgrense til en mer sentralisert og konsentrert gruppe over tid. Facebook kjøpte WhatsApp, Instagram og Oculus Rift. Twitter betalte for Periscope. Og Microsoft kjøpte LinkedIn for 27 milliarder dollar. Når store bedrifter beveger seg inn i det sosiale medielandskapet, vil reglene fortsette å endres. Man må forvente at denne sosiale markedsføringstrenden vil fortsette ettersom de med mindre sosialt oppstart sliter med å bryte gjennom. Betydningen for markedsførere er at det er farlig å anta at ting vil være det samme. 

5. Organisk sosial trafikk blir vanskeligere
Å få oppmerksomhet i en digital verden var først greit. Du tjente det ved å få likes på Facebook og følgere på Twitter. 

Men dette endrer seg. Facebook, Instagram og andre plattformer fjerner den kronologiske oppdateringen på tidslinjen. De begynner å gjøre deg usynlig. Sosiale medier blir bare et annet betalt medium. Dette er en forenklet algoritme som viser nøkkelfaktorene bak hvordan Facebook bestemmer hva de viser for deg som brukeren. 

Dette vil få flere bedrifter til å gå tilbake til det digitale grunnleggende. Hva vil det si for markedsførere?

  • Optimalisering for søkemotorer slik at du dukker opp på den første siden i Google,
  • Bygg e-postlister slik at du kan nå ditt eget publikum uten at en Google- eller Facebook-algoritmene blokkerer eller filtrerer innholdet og oppdateringene dine.
  • Jobbe hardere for å utvikle ferdigheter

Så putt all energien din i markedsføringskurven for sosiale medier. Det er på tide at du følger en flerkanalsstrategi.

6. Automasjon fører til mainstream
Splittelsen av media fra TV, radio og analog til digital multimedia har gjort markedsføring komplisert. Apper som Marketo, Hubspot og andre programvareplattformer for markedsføringsautomatisering er nå viktige verktøy for enhver voksen markedsfører.

Disse blir smartere, mer intuitive og billigere å kjøpe. Hvis du ikke bruker en i dag eller tenker på å benytte seg av en, kan det hende at konkurrenten din gir deg en oppvekker.

7. Personalisering blir en prioritet
Etter hvert som verktøy har blitt smartere og folks motstand mot generell reklame vokser, blir behovet for personlig og relevant innhold og levering av reklame viktigere.

Facebook-målretting og annonser blir drevet av å identifisere hvor du har vært på nettet og interessene dine blir den valgte digitale annonseringstaktikken for kampanjer. Det er også mulig markedsføre riktig innhold til rett tid til rikitg kunde. 

8. Fremveksten av sosiale influensere
Bloggere skapte innhold av mote, mat og tusenvis av andre nisjepassjoner. De bygde også lojale følgere på Instagram, Twitter og Facebook. De konstruerte troverdighet og tillit bygget på autentisk innhold.

Etter hvert som støyen øker på nettet, og målgruppen din blir vanskeligere å nå på grunn av innholdsrot, er influensere og tankeledere som har bygget rekkevidde globalt, de nye nisjeportørene.

Skjermdump: Twitter

9. Markedsføring av sosiale medier transformerer virksomhet i en tillitsøkonomi
Å gjøre en feil eller motta en klage var tidligere bak lukkede dører. En telefonsamtale, et brev eller til og med en e-postdiskusjon var privat og skjult samtale for de fleste. Så gjennomsiktighet er det nye forretningsparadigmet. Noen merker vet det ikke enda.

10. Kunstig intelligens og fremveksten av robotene
Oppgangen til robotene har blitt spådd siden vi så HAL i «Space Odyssey 2001» i det som var en annen verden i 1968. I flere tiår har vi sett fremveksten av PC, internett, sosiale nettverk og mobiltelefonen.

Disse teknologiene endrer underholdning, forretning og våre liv. Vi er nå alle videoskapere, selfie-bildeprodusenter og forfattere som deler med milliarder hver time.

Hvor brukes denne kunstige intelligensen som du kanskje ikke en gang legger merke til på favorittnettverkene dine på sosiale medier?

  • Merking av venner på Facebook med ansiktsgjenkjenning
  • Deep learning-teknologi som er flettet inn i Facebooks forslag, Newsfeed-algoritmer og populære emner
  • LinkedIn bruker “AI” for å gi bedre jobbmatching mellom virksomhet og kandidat
  • Pinterest bruker robotenes intelligens for å øke bildegjenkjenning og søk

Og dette er bare å skrape overflaten. Vi kan forvente å se flere av disse teknologiene og trendene dukker opp i automatiseringsverktøy for sosiale medier videre.

Hva er konsekvensene av disse nye trendene? 
Som markedsførere og gründere må du gi slipp på praksis og taktikk som ikke er effektiv som den en gang var. Vi lever i en verden som endrer seg raskt. Man må fortsette å finne opp noe nytt hele tiden. 

Avslutning
For å løse denne oppgaven har jeg oversatt artikkelen fra engelsk til norsk så godt jeg kan. Ord og utrykk som ikke har samme betydning på engelsk har blitt endret til et passende ord. Jeg har også kortet teksten ned litt, i og med at jeg synes noe av det som var skrevet opprinnelig ikke var så nyttig informasjon å ha med, men har beholdt oppbyggingen av teksten og mye informasjon. Håper du synes dette var interessant!

Kilder:

Jeff Bullas, 19.09.2016 

Skjermdump av instagram story bilde:

Skjermdump av Twitter bilde:
https://blog.twitter.com/en_us/a/2016/new-research-the-value-of-influencers-on-twitter.html