
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
I løpet av de siste ukene har Maria Sortland Ibrahim, Marthe Ryengen, Sivert Lindahl, Trine Sperre og jeg satt opp en nettbutikk. Vi benyttet oss av Shopify, da flere tidligere studenter, men også forelesere snakket positivet om denne plattformen. Shopify viste seg å ha svært brukervennlige løsninger og funksjoner som vi flittig benyttet oss av. Link til vår nettbutikk, her!

Før en lanserer en nettbutikk er det høyst aktuelt å implementere analyseverktøy. Du har dermed muligheten til å måle trafikk og få en dypere forståelse av hvem kundene dine er. Google sine gratisverktøy, Analytics og Tag Manager er nøkkelen til innsikt og nødvendige analyser. I dette innlegget vil jeg ta deg igjennom de ulike trinnene for hvordan du kan koble Google Analytics og Google Tag Manager til din nettbutikk.

GOOGLE ANALYTICS
Google Analytics er et gratis verktøy hvor du kan gjennomføre webanalyser som gir deg statistikk og grunnleggende analytiske verktøy. Hensikten er å få nødvendig informasjon om kunden, drive målrettet markedsføring og søkemotorsoptimalisering (SEO) (Red Performance u.d.). Antall besøkende på ditt nettsted, hvor trafikken kommer fra, demografi, de mest populære sidene og hvor mange som konverter eller fluktraten er eksempler på ulike data du vil få tilgang til ved å benytte deg av Google Analytics (Tenk digitalt u.d.). Men, hvordan konfigurer en Google Analytics til Shopify?
- BRUKERPROFIL PÅ GOOGLE
Det første steget for å ta i bruk Google Analytics er å opprette en Google-konto dersom du ikke allerede har det. Ved ny bruker må du opprette en konto i Google Analytics. Klikk på «sign up» og fyll ut nødvendig informasjon for din nettside. Du kan enkelt lage en bruker her.
Dersom du har Gmail, Google Drive, Google+ eller en Youtube-konto så har du en Google-konto. Du kan velge mellom å bruke din egen Google-konto eller en bedriftskonto.
Du kan nå logge inn på din bruker på Google Analytics!
2. DEN GLOBALE NETTSTEDSTAGGEN
For å få har opp koden må du å klikke på «administrator» i sidemenyen, deretter «sporingsinformasjon» og til slutt «sporingskode». Nå kan du kopiere den globale nettstedstaggen og gjøre deg klar til det neste steget i prosessen.


3. LEGG TIL KODEN I SHOPIFY
Det er nå tid for å legge inn koden i Shopify! Du må logge deg inn på din bruker, klikk på «nettbutikk» og deretter «preferanser».

Det neste du skal gjøre lime inn den globale nettstedstaggen du har kopiert fra din konto i Google Analytics og inn i Shopify.
Klikk på «lagre» nederst på siden og du vil se din sporings-ID i Google Analytics. Huk av for «bruk forbedret e-handel» som vist på skjermbildet nedenfor. Deretter på du klikke på «lagre» en gang til.

Du har nå konfigurert Google Analytics med din nettbutikk i Shopify. Nå kommer det til å strømme inn ulike interessante data som du kan analysere!
GOOGLE TAG MANAGER
Det er nå tid for å koble opp Google Tag Manager med ditt nettsted. Denne guiden vil legge grunnlaget for hvordan du kan koble opp følgende til alle sider. For at konfigureringen skal være problemfri er det viktig å huske at du først må koble Google Analytics med Shopify.
Google Tag Manager er også et gratisverktøy utviklet av Google. Hensikten er at det skal være enklere å legge til script til ditt nettsted og dermed få nødvendig informasjon om de som besøker nettbutikken din.
- SETT OPP EN BRUKER OG FINN RELEVANTE KODER
Som nevnt tidligere i guiden med Google Analytics er det første steget å opprette en bruker. Du kan gjøre det her.
Når du har gjort det vil du få oppgitt to ulike koder.
Dersom du har en bruker fra tidligere finner du riktig kode ved å klikke på «administrator» og deretter «installer Google Tag Manager».



Du skal nå kopiere disse to kodene. Som du ser ovenfor har jeg ikke kopiert hele, men fra «script». Før neste steg kan du gjerne lime inn disse i et eksternt dokument.
2. KOBLE GOOGLE TAG MANAGER TIL DIN SHOPIFY
Vi skal nå koble opp Google Tag Manager til din Shopify bruker og finn kodene du kopierte i punktet ovenfor. Det neste steget er å logge inn på din bruker, klikk på «nettbutikk» og deretter «preferanser». Som du sikkert har forstått nå er det helt lik prosess som vi gjorde da vi konfigurerte Google Analytics.
Du må klikke på «legg til tilpasset JavaScript til Google Analytics» som vist nedenfor. Det neste du skal gjøre er å lime inn den første koden og klikk på «lagre».

3. REDIGERE KODE I NETTBUTIKKEN
Videre skal vi nå «redigere kode» ved å klikke på «nettbutikk» og «temaer» i sidemenyen.

Skriv inn «theme.liquid» i søkefeltet og klikk på følgende.

Nå må du lokalisere «body» i kodebiten, lim inn den andre koden under den første linjen som vist nedenfor. Deretter er det tid for å klikke deg og «lagre».

4. FUNGERER ALT SLIK SOM DET SKAL?
Alt skal fungere optimalt dersom du har fulgt denne guiden. Du kan sjekke ut følgende ved å laste ned Google Tag Assistant i Google Chrome. Gjør det og gå videre til nettbutikken din i Shopify. Deretter åpner du Tag Assistant og trykk på «enable». Last opp siden på nytt og åpne Tag Manager. Dersom du har gjort alt riktig vil to se grønne tagger som signaliserer at du har gjort det riktig.

Håper de ulike stegene var forståelig og at du får konfigurert Google Analytics og Google Tag Manager til din nettbutikk. Lykke til!
-Thea
REFERANSELISTE:
Accounts Google . u.d. Accounts Google . https://accounts.google.com/signup/v2/webcreateaccount?hl=en&flowName=GlifWebSignIn&flowEntry=SignUp.
Google . u.d. Marketing Plattform. https://marketingplatform.google.com/about/tag-manager/.
Red Performance. u.d. Red Performance. Funnet Mai 11, 2021. https://redperformance.no/definisjon/google-analytics/.
Shopify. u.d. Help shopify. Funnet Mai 16, 2021. https://help.shopify.com/nb/manual/reports-and-analytics/google-analytics/google-tag-manager.
—. u.d. Shopify. https://www.shopify.com.
Tenk digitalt. u.d. Tenk digitalt. Funnet Mai 16, 2021. https://tenkdigitalt.no/blog/slik-setter-du-opp-google-analytics-steg-for-steg/.
Innlegget #19 En guide til hvordan du kobler Google Analytics og Google Tag Manager til Shopify dukket først opp på Thea Kristensen.