martheryengen mai 25, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

#21 GOOGLE ADWORDS – STEG FOR STEG 

Synlighet er en helt essensiell del av arbeidet med å skape vekst i en bedrift. Ved å være synlig på ulike plattformer vil du potensielt kunne nå ut til en stor andel nye kunder, i tillegg til å styrke merkekjennskapen hos allerede eksisterende kunder. Å opprette kampanjer er en viktig del av markedsførings – og synlighetsarbeidet, og i dette innlegget vil jeg vise hvordan du steg for steg kan sette sammen en kampanje i Google Ads. 

GOOGLE ADS

Google Ads er annonseverktøyet til Google. Som annonsør vil du enkelt kunne nå ut til personer som aktivt leter etter dine produkter eller tjenester ved hjelp av søkeord. Du vil også ha muligheten til å rette deg mot potensielle kunder som kan være interessert i hva du har å tilby, basert på tidligere atferd (Synlighet 2020). 

Google Ads er et komplekst annonseverktøy hvor du har anledning til å opprette flere ulike typer annonser og kampanjer. Verktøyet tilbyr en svært målrettet form for annonsering, og best av alt, du betaler kun dersom noen klikker på annonsen din (Synlighet 2020). 

Så hva venter du på? La oss opprette en kampanje i Google Ads! Første steg i prosessen er å opprette en konto – det kan du gjøre HER

Hva er hovedmålet med annonseringen din?

Sett et hovedmål for kampanjen. Dette bør være tilpasset bedriftens målsettinger.

Hvor betjener du kundene dine?

Ønsker du å nå kundene dine på nett? Da huker du av punktet som vist på bildet under.

Hva er navnet på bedriften din?

Skriv inn navnet på bedriften du ønsker å knytte annonsen opp mot.

Hvilken nettside ønsker du å koble annonsen opp mot?

Legg ved URL til nettsiden din.

Hvor lander kundene dine?

Google Ads gir en visuell fremstilling av hva kundene dine vil se etter å ha klikket på annonsen din.

Hva ønsker du å få frem i annonseteksten din?

Hvem ønsker du å tiltrekke med annonsen? Annonseteksten bør være tilpasset ditt konsept og dine mål, og vekke interesse hos potensielle kunder. Forsøk å være attraktiv, spesifikk og relevant, og legg vekt på å fremme kundenes behov og fordelene ved å velge akkurat ditt produkt eller tjeneste. Har du behov for noen tips og litt inspirasjon finner du det HER. Om bedriften har et telefonnummer kan du velge å huke av dette og legge til nummer. 

Hvilke søkeord ønsker du å knytte til annonsen din?

Velg søkeord som er relevante for ditt produkt eller tjeneste. Du kan skrive inn de ordene du mener passer best, eller legge til foreslåtte søkeord. For å oppnå best mulig resultat bør du legge til mellom 7 og 10 søkeord. Å velge feil søkeord kan resultere i lite trafikk og unødvendig utgifter.

Hvor ønsker du at annonsen din skal vises?

Tenk over hvilke geografiske områder du ønsker å nå ut til. Om ditt satsningsområde er Oslo og omegn, vil det ikke være nødvendig å annonsere i hele Norge.

Hvor mye ønsker du å bruke for å nå dine mål?

Velg budsjett tilpasset dine mål og midler. Du kan benytte allerede ferdig tilpassede budsjett eller legge til det du selv ønsker å bruke.

Stemmer informasjonen i annonsen din?

Husk å se over informasjonen du har lagt inn, og sjekk at alt stemmer før du går videre!

Er du klar for å opprette din første kampanje?

Siste steg i prosessen er å legge til og bekrefte betalingsopplysninger. Når det er gjort er det bare å trykke send og vente på kampanjen din!

Nå som du har opprettet din første kampanje, vil det kanskje være interessant å følge med på og spore trafikken til nettsiden? Ved å koble annonsen til Google Analytics får du et innblikk i hvordan kampanjen fortoner seg, hva som fungerer og hva du eventuelt kan endre til neste gang. Dersom du trenger en guide til hvordan du kobler Google Analytics til nettsiden din, sjekk ut dette innlegget!

Nå er du mer enn klar for å opprette din første kampanje med Google Ads. Lykke til!

Marthe

KILDER

Synlighet – https://synlighet.no/blogg/fungerer-google-adwords/