
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Synlighet vil gi din bedrift flere kunder! Google er stedet hvor de fleste søker etter ting de lurer på, enten det er destinasjoner, ulike ting en kan finne på eller ønsker å kjøpe. I dette innlegget vil jeg vise hvordan du enkelt kan opprette en kampanje i Google Ads med utgangspunkt i genuint.no, nettbutikken vi opprettet tidligere i semesteret. I tillegg vil jeg vektlegge hvorfor det er en av løsningene for å skape vekst i din bedrift. Link til hvor du kan opprette Google Ads, her.
STEG FOR STEG – OPPRETT EN KAMPANJE I GOOGLE ADS
Google Ads er annonsesystemet til Google og legger grunnlaget for å nå ut til flere potensielle kunder når de søker på din bedrift (Synlighet 2020). Annonsen din med ditt produkt eller tjeneste vil bli vist på Google og vil være tilgjengelig avhengig av hva en søker på. Du vil kun betale for resultater dersom en klikker på ditt nettsted eller velger å ringe bedriften ved hjelp av Google Ads (Ads Google u.d.).
- VELG HVILKET HOVEDMÅL SOM ER AKTUELT FOR DIN KAMPANJE

2. OPPGI NAVNET PÅ DIN BEDRIFT I SAMSVAR PÅ PUNKTET OVENFOR

3. HVILKET NETTSTED ØNSKER DU Å KOBLE ANNONSEN TIL?

4. EN VISUELL FREMVISNING AV NETTSTED
Skjermbildene nedenfor viser en fremstilling av nettstedet etter at en har klikket seg videre fra annonsen.

5. DU KAN NÅ KOBLE ANNONSENE TIL GOOGLE ANALYTICS DERSOM DET ER ØNSKELIG
Dette steget vil være relevant for deg som allerede har en konfigurert Google Analytics med ditt nettsted. Dersom du ikke har gjort det, anbefaler jeg deg å gjøre det! Du finner link til mitt tidligere innlegg om hvordan du gjør følgende, her.

6. HVILKE SIDER ØNSKER DU Å SPORE I GOOGLE ANALYTICS?
For å spore ønskede mål må du gjøre disse aktive. Du har også muligheten til å lage egne destinasjonsmål. Å opprette mål er en helt essensiell av en analyse ved at du får informasjon om hvordan kampanjen har gått, det vil da være lettere å oppdage hva som fungerer bra og eventuelle endringer som kan gjøres til neste gang.

7. SKRIV INN ØNSKET ANNONSETEKST SOM PASSER TIL DITT KONSEPT, MÅL MED ANNONSEN OG NETTSTED
For å nå ut til flere kunder er det essensielt å utvikle annonsetekster som er attraktive, spesifikke og relevante. Det er dermed viktig å få frem hva som gjør din bedrift, produkt og/eller tjeneste unik. Videre anbefales det å være konkret, legge ved relevante priser, kampanjer eller eksklusive tilbud dersom det er ønskelig. I tillegg er det sentralt at annonsen er i samsvar med landingssiden og gjerne inneholder ett eller flere av søkeordene dine (Google u.d.). Sistnevnte skal du plukke ut i det neste steget.

8. VELG UT RELEVANT SØEORD FOR DIN ANNONSE
Et tips, velg 7-10 ulike søkeordstemaer for å oppnå best mulig resultater (Ads Google u.d.). Konsekvensene ved å velge feil søkeord er at du unødvendig betaler mye for en kampanje uten å generere trafikk eller inntekter (Digital Opptur 2018).

9. HVOR SKAL ANNONSEN DIN VISES?
De geografiske stedene nedenfor er plukket ut etter hvor vi i Genuint eksempelvis har kjennskap og hører til. Hvilke steder som vil fungere best for din annonse vil naturligvis variere ut ifra hvor din bedrift hører til, satsingsområde og ønsket fremvisning av annonsen.

10. VELG BUDSJETTET SOM PASSER BEST FOR DEG!

11. STEMMER INFORMASJONEN I ANNONSEN?

12. LEGG TIL BETALINGSFORMASJON OG KLIKK DEG VIDERE, «SEND»

13. KAMPANJEN ER OPPRETTET!
Kampanjen din er nå opprettet! Videre vil du få oversikt over din kampanje på din bruker i Google Ads. Her kan du følge med på antall klikk, visninger, gjennomsnittlig kostnad per klikk og den totale kostnaden.

HVORFOR ER GOOGLE ADWORDS LØSNINGEN?
Google Ads er en effektiv måte å få trafikk inn til din nettside ut ifra relevante søk (Digital Opptur 2018). Hensikten er å få annonsene synlig når vedkommende søker etter det du tilbyr. Det er stor konkurranse blant aktører og kvalitet er et viktig nøkkelord for Google. Topplassering er nødvendigvis ikke det viktigste, det er de beste og mest relevante annonsene vil bli premiert av Google. Disse vil oppnå bedre plassering og lavere kostnad per klikk. Vi kan dermed konkludere med at kunnskap og erfaring om hvordan en oppretter en kampanje og gjennomfører på best mulig måte kan gi store utslag i forhold til resultater (Synlighet 2020). Hvor kunden ser annonsen din på mobil eller datamaskin har ingen betydning dersom du utviklet en gjennomtenkt annonse med godt innhold.
Overordnet er annonser i Google er med på å øke synligheten til din bedrift og høyst sannsynlig tiltrekke flere kunder. Essensen er å øke synligheten til virksomheten blant nåværende og potensielle kunder slik at det kan resultere i omsetning, forsterket markedsposisjon og videre vekst!

Tips fra meg! Test deg frem – analyser sentrale nøkkeltall underveis og i ettertid av kampanjeperioden. I tillegg vil jeg anbefale deg å prøve ut ulike målsetninger, annonsetekster, budsjettmetoder og geografisk område for å finne ut hva som fungerer best for din bedrift. Lykke til!
-Thea
REFERANSER
Ads Google . u.d. Ads Google . Funnet Mai 24, 2021. https://ads.google.com/intl/no_no/home/.
Digital Opptur . 2018. Digital Opptur . 2 Oktober . Funnet Mai 24, 2021. https://digitalopptur.no/blogg/hvordan-jobbe-med-sokeord-i-google-ads/.
Google . u.d. Support Google . Funnet Mai 24, 2021. https://support.google.com/google-ads/answer/1704392?hl=no.
Synlighet. 2020. Synlighet . 3 November . Funnet Mai 24, 2021. https://synlighet.no/blogg/fungerer-google-adwords/.
Innlegget #21 Hvordan kan du opprette en kampanje i Google Ads og skape vekst i din bedrift? dukket først opp på Thea Kristensen.