
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Digital markedsføring er det fagfelt som stadig er i endring og det vil være aktuelt å holde seg oppdatert på ulike sosiale medier. Tidligere har jeg skrevet et innlegg om hvorfor en bør satse på Instagram i 2021 (hyperlink her). Vi skal nå se nærmere på hvordan du kan markedsføre en liten bedrift ved å benytte deg av følgende markedsføringskanal.
Instagram er stedet du når frem visuelt! Du har mulighet til å bruke kreative løsninger til å inspirere og skape et engasjement rundt din bedrift. I tillegg er det en stor fordel for deg dersom en finner balansen mellom å publisere profesjonelt og personlig innhold. Instagram legger grunnlaget for å skape interaksjon med sin følgerskare gjennom likerklikk, kommentarer og delinger. Men, hvordan kan du benytte Instagram til å markedsføre din bedrift mot en utvalgt målgruppe?

HVOR KAN DU PUBLISERE INNHOLD?
Instagram – et hav av muligheter! Ved å benytte deg av Instagram kan du publisere innlegg, historie, reels, direktesending eller benytte kanalen til å promotere bedriften i ulike formater. Vi skal nå se nærmere på disse!
INNLEGG
Et innlegg på Instagram vil dukke opp i nyhetsoppdateringen, også kalt feeden til følgeren. Her kan en scrolle seg igjennom, legge igjen likerklikk, kommentar, lagre innlegget eller sende det direkte til en person du kjenner. Innlegget vil ikke dukke opp før en følger din bedrift. Av den grunn er det viktig å publisere jevnlig med inspirerende og engasjerende innhold. Målet er å kontinuerlig utvikle seg og øke bedriftens følgerskare.
HISTORIEDELING
En historie kan bestå av et bilde, video eller tekst. Historiedeling er et alternativ til å publisere et innlegg og er tilgjengelig i 24 timer. Skap en historiefortelling, bygg tillit og troverdighet med din følgerskare. Her kan din bedrift være kreativ, og det er kun kreativiteten som setter grensen!
REELS
Reels er en funksjon som lar deg publisere korte videoer på inntil 15 sekunder. Instagram gir deg muligheten til å redigere videoene enkelt, legge til effekten, beholde original lyd eller legge til musikk. Dette er en spennende nysatsing av Instagram og er med på å skape levende innhold. Ved at din bedrift benytter følgende funksjon beviser det at dere følger med på trender og ønsker å være med på toget videre.
BETALT ANNONSERING
Når vi snakker om betalt annonsering på Instagram handler det om å «fremme innlegg» du har publisert eller «opprette en annonse». Ifølge Ipsos har 2 609 000 nordmenn en profil på Instagram (Ipsos 2021). Ut ifra følgende data er det høyst sannsynlig at du finner en rekke potensielle kunder på denne kanalen ved annonsering. Du kan samarbeide med ulike partnere, bedrifter og benytte influensermarkedsføring.
Annonsering på Instagram legger grunnlaget for å drive målrettet markedsføring rettet mot en utvalgt målgruppe, geografisk tilhørighet og interesser. Hensikten er å øke synligheten til bedriften og spre deres budskap!
DIREKTESENDING
I tillegg til innlegg, historie og reels har du også muligheten til å starte en direktesending. En slik funksjon er med på å skape levende innblikk i en bedrift og deres arbeidshverdag.
HVORDAN KAN DU LAGE OG PUBLISERE ET INNLEGG?
Instagram er enkelt å benytte for å publisere et organisk innlegg. Nedenfor er en guide som viser stegene fra bedriftens nyhetsoppdatering og til innlegg er publisert.

HVORDAN SKAPE ENGASJEMENT OG LYKKES PÅ INSTAGRAM?
- Ha et tydelig og helhetlig tema for din Instagramprofil.
- Opprett en bedriftskonto – tilgang til innsikt, promoteringer andre relevante funksjoner.
- Legg en strategi for publiseringer, ha et stort fokus på innholdsproduksjon og skape godt organisk innhold
- Et klart og tydelig budskap slik at følgeren forstår essensen av publiseringer. Fang oppmerksomheten til følgeren med kort og konkret tekst.
- Bygg tillitt og skap troverdighet med bedriftens følgere
- Post bilder og videoer i riktig format og av god kvalitet.
- Visuell fremstilling av din bedrift, samspill mellom innlegg, videoer og historier
- Opprett et budsjett! Hva skal bedriften oppnå? Hva er målet?
- Lagre dine historier under «høydepunkter» i din biografi slik at de er tilgjengelig i en lenger periode og strukturer innenfor flere kategorier.
- Konkurranser skaper stort engasjement. Du kan justere ut ifra målet til bedriften, målgruppe, budsjett og ha kontroll på Instagram sine regler og retningslinjer.
- Følg med på hva konkurrentene dine gjør, bli inspirert og differensier din bedrift.
- Samarbeid med andre kanaler, bedrifter eller influensere. Spill hverandre gode!
Instagram er en spennende mediekanal med en rekke valgmuligheter. Personlig er det min favoritt ettersom det er en kanal hvor en kan bli inspirert, se engasjementet og få et innblikk i bedriften. I tillegg er det også en mediekanal som stadig er i endring. Det blir spennende å følge med på deres videreutvikling i lys av flere publiseringsmuligheter og trender i årene som kommer!
-Thea
REFERANSER
Idium. 2020. Idium. 2 April. Funnet Juni 3, 2021. https://www.idium.no/b/6-grunner-til-at-du-skal-bruke-instagram-til-markedsfoering.
Instagram. u.d. Instagram. Funnet Juni 3, 2021. www.instagram.com.
Ipsos. 2021. Ipsos. Mai. Funnet Juni 3, 2021. https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121.
Jonas, Magnus K. . 2020. Mediaveien. 10 Mars. Funnet Juni 3, 2021. https://www.mediaveien.no/2020/03/6-gode-tips-om-markedsforing-pa-instagram/.
Northern Beat. 2021. Northern Beat. 1 Februar. Funnet Juni 3, 2021. https://www.northernbeat.no/tips-for-a-lofte-dine-instagramaktiviteter/.
Innlegget #24 Hvordan kan du benytte Instagram til å markedsføre en liten bedrift? dukket først opp på Thea Kristensen.