martheryengen juni 10, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

#25 MARKEDSFØRINGSTRENDER SOM ER KOMMET FOR Å BLI?

Digital markedsføring er et område i stadig endring. Bruken av sosiale medier er blant annet blitt en stor del av markedsføringsarbeidet til flere bedrifter, og både økt tilstedeværelse og kvalitetsinnhold ses på som en nødvendighet for å oppnå suksess og styrke markedsposisjon. Nye plattformer og trender utvikles stadig i denne bransjen, og det vil derfor være interessant å se nærmere på noen av disse områdene. I dette innlegget vil jeg derfor gi et innblikk i hvilke sosiale medier-trender som kan tenkes å være med på å påvirke digital markedsføring, ikke bare i 2021, men også i årene fremover. 

#1 Sømløs shopping via Facebook og Instagram

I slutten av 2020 fikk vi se hvordan Facebook utvidet mulighetene for e-handelsaktører, ved å legge til funksjonene «Facebook Shop» og «Instagram Shop». Med disse oppdateringene vil bedrifter kunne opprette såkalte digitale butikker, og selge sine produkter via to av verdens mest brukte digitale plattformer. 

Opprettelsen av disse «shoppingfunksjonene» har ført til et større fokus på å handle via sosiale medier, en trend vi kommer til å se mer og mer av i årene som kommer. Kunder har nå muligheten til å finne og kjøpe produkter fra aktører uten å i det hele tatt forlate plattformen, noe som gir en svært brukervennlig og sømløs kjøpsopplevelse. I tillegg til dette vil bedrifter enklere kunne nå ut til både eksisterende og potensielle kunder gjennom blant annet tagging av produkter og dermed øke fokuset på sin merkevare. 

Funksjonene er gratis og svært enkle å bruke, og du kan tilpasse din «butikk» uavhengig av om du er en liten eller stor bedrift. Foreløpig er ikke betalingsfunksjonen tilgjengelig i Norge, men den er forhåpentligvis på plass i løpet av det kommende året (Foss 2020). Her er det altså lov å være optimistisk! 

 Skjermdump fra Facebook

#2 Snapchat som annonseplattform 

Snapchat har de siste årene blitt en svært populær plattform, og det er ingenting som tyder på at dette kommer til å endres i nærmeste fremtid. Etter at applikasjonen gjorde det mulig for bedrifter å annonsere, lage egne kanaler og inneholde en nettbutikk, har flere fått øynene opp for Snapchat som markedsføringskanal. Plattformen gjør det mulig å markedsføre seg og nå ut til relevante målgrupper på en mer personlig og levende måte (Foss 2020). 

Et eksempel på et annonseformat som fungerer spesielt godt på Snapchat, er dynamiske annonser. En dynamisk annonse er en type banner som automatisk endres med innhold tilpasset hver enkelt bruker. Dersom en kunde har lagt et produkt i handlekurven og forlatt siden før kjøp, kan du ved hjelp av dynamiske annonser rette deg direkte mot denne kunden og få han eller hun til å huske deg (Madsø 2019). Denne type annonsering gjør det mulig for bedrifter å nå ut til kunder med relevant innhold på plattformer hvor de befinner seg, og potensielt øke konverteringer. I tillegg til dette er kostnadene ved dynamisk annonsering fortsatt relativt lave. 

Tall fra Ipsos viser at spesielt den yngre generasjonen bruker store deler av sin tid på denne kanalen, hele 85% av de mellom 18 og 29 år har en Snapchat-bruker. Om dette er ditt publikum vil Snapchat absolutt kunne anbefales som annonseplattform og markedsføringskanal! 

 Skjermdump fra Snapchat

#3 Videomarkedsføring via TikTok og Instagram Reels

Markedsføring gjennom video har fått ben å gå på den siste tiden, mye takket være videodelingstjenesten TikTok og Instagrams nye videofunksjonen Instagram Reels. Jeg har skrevet mer om Instagram Reels i et tidligere innlegg, det kan du sjekke ut her!

Å jobbe med videoinnhold gir bedrifter muligheten til å publisere mer personlig, kreativt og engasjerende innhold. Dette kan føre til at kommunikasjonen oppleves mindre kommersiell for publikum, noe som kan skape en følelse av at en får noe mer enn «bare» reklame. Spesielt små bedrifter og influencere har kastet seg over Tik Tok og Instagram Reels for å nå ut til et større publikum. De benytter kanalene som markedsføringsplattformer for å skape engasjerende, relaterbart og brukervennlig innhold, og øke kjennskapen til merkevaren sin.

I tillegg til å skape kreativt innhold, er det være rimelig å anta at TikTok vil ha et større fokus på e-varehandel i årene som kommer, da de har valgt å inngå et samarbeid med e-handelsplattformen Shopify. Dette samarbeidet vil gjøre det enklere for Shopifys aktører å selge produkter og tjenester gjennom videodelingstjenesten. 

Som jeg nevnte tidligere har blant annet tagging av produkter på Facebook og Instagram ført til økt shopping via sosiale medier. Ifølge Social Media Today ser det nå ut til at dette også vil kunne bli en funksjon i Instagram Reels, noe som vil gjøre shoppingopplevelsen på denne plattformen enda mer attraktivt (Foss 2020). Med andre ord, det er mye å glede seg til i årene som kommer! 

#4 Personlig tilpasset innhold

Etter å ha gitt ett innblikk i ulike sosiale medier-trender, mener jeg det også vil være nyttig å se litt nærmere på en innholdstrend som kan tenkes å være med på å påvirke digital markedsføring i årene fremover. Vi snakker selvfølgelig om personlig tilpasset innhold. 

Å tilpasse innhold etter personlige interesser kan muligens ikke beskrives som en ny trend, men den er fortsatt svært essensiell i arbeidet med å skape og levere relevante kundeopplevelser. Dette gjelder ikke bare i bedriftens sosiale medier, men i alle dens digitale kanaler. Ved å skape personlig tilpasset innhold vil du oppnå en «personalisering» av kundeopplevelsen, som igjen vil øke merkekjennskap og styrke markedsposisjon. 

Personlig tilpasset innhold gir deg blant annet muligheten til å jobbe med «re-targeting», en trend som mest sannsynlig aldri vil gå av moten. Det betyr at du, basert på data om kundens tidligere handlinger eller interaksjoner med bedriften, kan oppfordre kunden til å komme tilbake til for eksempel en forlatt handlekurv. E-postmarkedsføring og «call to action» med personlig tilpasset innhold, basert på tidligere engasjement, klikk og innlastninger, er svært viktig for både små og store bedrifter (Jørgensen 2021). Om du jobber godt med både «personalisering» og sosiale medier i årene som kommer, vil du henge godt med i markedsføringsgamet! 

Etter å ha sett nærmere på ulike trender som potensielt kan påvirke digital markedsføring de kommende årene, er det viktig å legge til at dette ikke er noen fasit. Trender kommer og går, og det som fungerer for en bedrift vil nødvendigvis ikke fungere like bra for en annen. Men, det vil uansett bli spennende å følge med på utviklingen av både sosiale medier og markedsføringstrender i denne bransjen. Hvem vet, om 10 år er vi kanskje opptatt av noe helt annet?

Marthe

KILDER