melindale mars 8, 2018

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

DIG-klassen utnyttet dagene uten forelesning til en liten studietur til Dublin. Vi fikk besøke det enorme hovedkontoret til verdens største tech-selskap, nemlig Google. Klasseturen var også en fin mulighet til å bli bedre kjent med medstudenter. Og gjett om vi ble tvunget til å bånde når vi måtte tilbringe ekstra tid sammen fordi vi ikke kom oss hjem med fly.

På Googles hovedkontor

Den første dagen brukte vi til å ta oss til rette i leilighetene og utforske nærområdet, noe som inkluderte et restaurantbesøk og selvfølgelig en øl på en irsk pub. Neste dag var det tid for å besøke Google. Femti forventningsfulle digital markedsføringsstudenter ble guidet av nåværende ansatte gjennom Googles bygninger og avdelinger.

Googles ansatte har til enhver tid har fri tilgang til alt de måtte trenge på arbeidsplassen. Kontorbygningene har alt fra kontorplasser, treningssenter, svømmebasseng og kaffebarer, til soveplasser, spillrom, og hele fem kantiner som minnet om hotellbuffeter. Byggene er i alle fall store nok til å romme de 6000 som jobber der.

 

 De gode ideene kommer når man er avslappet, ikke når man  sitter foran en pult  

De ansatte kan selv legge opp arbeidsdagen slik de vil, så lenge de leverer det de skal. Vi ble også fortalt at Google har troen på at kreativitet og gode ideer kommer best fram når man gjør andre aktiviteter fremfor å sitte stille på en lukket kontorplass. Det er noe jeg kan tenke på neste gang jeg sitter fast med en oppgave. Kanskje det hjelper å komme seg opp av stolen og gjøre noe annet.

Taxi eller Uber?

Etter Google-besøket var femti mer inspirerte og motiverte markedsføringsstudenter klare for å oppleve det Dublin hadde å by på. For min del ble det vandring i byen og shopping. Etter noen timer med shopping var det på tide med taxi tilbake til leiligheten. Problemet vi møtte her var at ingen av taxisjåførene tok imot kort. Vi hadde ikke regnet med at vi ville få bruk for kontanter ettersom vi er vant til elektronisk betaling over alt. Vi gjorde det derfor enklest mulig for oss selv og bestilte en Uber via appen deres. Vi kom oss dermed trygt og raskt hjem og betalte en sum som sannsynligvis var lavere enn det en taxi ville tatt, uten å måtte tenke på å dra frem lommeboken.

Jeg lurer på hvor mange kunder taxisjåførene mister på grunn av at de ligger såpass langt bak med teknologien. Jeg tror mange fler turister hadde valgt å ta taxi dersom de hadde hatt en kontantløs betaling. Norske turister er nok spesielt betalingsvillige når det kommer til taxi i utlandet ettersom man er vant til at prisene i Norge er så høye at man noen ganger vil gråte.

 

«Cash only»

Så var det tid for å oppleve Dublins natteliv. Da vi sto ved inngangen til nattklubben ble vi møtt med det samme problemet som tidligere. «Cash only». Vi ble noe oppgitt og var nødt til å finne en minibank. Selv om teknologien har kommet langt og det mange steder er mulig å betale via telefonen og med digital valuta, er det fortsatt mange land som ligger bak. I Norge stuper bruken av kontanter, og et kontantfritt samfunn er en snakkis. Hva er grunnen til at noen land fortsatt tviholder på kontantene?

 Bilder og videoer av av meg 

Hjemreise … eller ikke

Den tredje dagen satt vi flere timer på flyplassen og ventet på avgang, mens vi så det ene flyet etter det andre bli innstilt på grunn av snøstormen som var på vei – den såkalte Beast from the East. Til slutt fikk vi endelig beskjed om at vårt fly også var innstilt. Femti personer ble trykt inn i en buss og kjørt til et hotell før ny avreise neste dag. Til tross for at irene kan oppleve flere årstider på én dag er de ikke forberedt på snøvær. Alle butikker stenger og folk holder seg innendørs med en gang et snøfnugg treffer bakken. Selv om vi ikke kom oss hjem som planlagt synes jeg ikke hele situasjonen var kjip. Vi fikk tross alt tilbragt enda mer tid sammen og bli bedre kjent som klasse.