Fredrik Spetland juni 10, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Folk flest vil trolig tenke på Bitcoin om dem hører ordet blockchain, eller blokkjede som det heter på norsk. Men sannheten er at blokkjede er så utrolig mye mer enn bare Bitcoin og andre former for kryptovalluta. Jeg har tidligere på denne fagbloggen min skrevet om smarte kontrakter som er bygget på blokkjedeteknologi, som du kan finne her.

Blokkjede vil også påvirke hvordan selskaper både markedsfører seg digitalt og annonserer. Men endringen er nok heller til det bedre da blokkjede jevner ut spillereglene, og lar små selskaper ha samme tilgang til forbrukerne som større selskaper.

Nå vil jeg gå gjennom syv måter blokkjede kan forbedre digital markedsføring og annonsering.

what is blockchain & blockchain technology? | EHLION
Bildet er fra: EHLION

Du kan forbedre sikkerheten.
For alle som kjøper og selger over internett, så er datasikkerhet et stort problem. Det er en fare for at både økonomiske- og identitetslekkasjer. Eventuelle brudd på dette kan være til stor skade for både bedrift og brukere.

En av fordelene med blokkjede er at alle transaksjonene er transparente. Denne teknologien gjør at alle involverte parter holdes anonyme tross for at alle transaksjonene er bekreftet og offentlig synlige.

Du kan kjøpe annonser uten tredjeparter.
Som bedrift vil du være sikker på at du kjøper annonser av troverdige nettsteder som Google. Du vil bruke nettsteder som kan garantere deg høy verdi og gi deg det målretta publikumet du ønsker, men til gjengjeld er du nødt til å betale en betydelig avgift til disse tredjepartene. Denne prosessen skaper tillit mellom partene.

Ved bruk av blokkjede så kan du hoppe over disse mellommennene og annonsenettverkene, ettersom at brukerne vil bli bekreftet automatisk. Du trenger ingen mellommenn for å kunne bekrefte, og skape tillit. Denne teknologien gjør at annonsører og nettsteder med ledig annonseplass kan samarbeide helt sømløst.

Forbrukerinformasjon av høyre kvalitet for annonsører.
Folk flest ønsker å kontrollere sin egen personlige informasjon, og dermed lei av å registrere seg med selskap A, men for likevel få annonser fra selskap B, eller fra selskap D.

Det fine med blokkjede her er at forbrukerne selv har en sjanse til å ta betalt for sin egen kontaktinformasjon, og mulighet ti å gjøre at kun selskaper som de selv er intresert i vil få tak i dataen. Man skulle kanskje tro at dette er dårlig nytt for selskaper som driver med digital markedsføring og annonsering? Denne måten er faktisk ganske så positiv for virksomhetene, da man slipper å kaste bort penger på kunder som ikke er intresert, da man i stedet får målrettet og nøyaktig informasjon fra de kundene som igjen faktisk er intresert i selskapet ditt

Det blir enklere for små selskaper å bygge tillit og troverdighet.
Det kan være vanskelig å komme inn på et marked og skille seg ut som en liten aktør. Kanskje ikke så rart med tanke på at forbrukere ofte er skeptiske til selskaper dem ikke har hørt om før, og er redd for produkter av dårlig kvalitet.

Blokkjede nedprioriterer ikke små selskaper. Man kan her bygge opp tillit uansett selskapets størrelse. Blokkjede vil her kunne bekrefte produktenes kvalitet, og hvor de kommer i fra ved at blokkjedene kan vise alle trinnene i forsyningskjeden. Dette skaper troverdighet og tillit mellom deg og kundene, som kommer deg som en liten bedrift til gode.

Blokkjede lar deg godta alternativ betaling.
I dag er det lite vanlig at selskaper tar betalt i kryptovalluta, altså valuta bygd på blokkjedeteknologi. Det mest kjente formen for kryptovaluta er Bitcoin, tross for at det er få som tar i mot betaling på den måten, så er det mange eksperter som tror dette er fremtiden. Tesla har lenge snakket om at dem vurderer å muliggjøre betaling i denne valutaen.

Fordelen med kryptovaluta er at betalingen er gjennomsiktig som gjør at forhandlere ikke trenger å bekymre seg om forfalskning av f.eks. sjekker, kredittkort eller andre betalingsproblemer knyttet til blant annet svindel.

Bitcoin og ethereum faller kraftig | Finansavisen
Bilde er hentet fra her:

Unngå det falske.
Mange sitter med en følelse av at store deler av innholdet på internett er falskt, eller en fare for at det er falskt. Falske kontoer, falske tilhengere, falske likes, falske produkter, kriminelle som prøver å svindle. Et nylig eksempel var alle munnbindene som ikke holdt de forskriftsmessige kravene for å bli godkjent, som potensielt kunne endt med smitte av korona til død. Dette ser vi også innenfor markedsføring. Kan vi stole på annonsene og selskapene bak dem?

Blokkjede er også svaret her, da blokkjedene vil kunne svare på om pengene som blir annonsert for går til det målrettete publikummet, eller ikke. Man vil være i direkte kontakt med utgivere og tvilsomme tredjeparter. Kundene vil i større grad vite om de kan stole på reklamene dine, noe som øker effektiviteten av markedsføringen din.

Vis ditt miljø- og sosiale ansvar.
Når vi snakker om bruken av blokkjede i form av miljø- og sosialt ansvar, så må det snakkes om smarte kontrakter og dets bruk. Et eksempel på bruken av smarte kontrakter i form av bærekraft er ved fiske av tunfisk. Er tunfisken fisket av «slaver» på en tunfiskbestand som er utrydningstruet? Er maten fraktet under riktige forhold? Dette er informasjon som både forbrukere og alle parter som er i kontakt med produktet fra fangst til den blir servert hos forbruker.

Smarte kontrakter kan også få en særdeles viktig rolle under kampen mot grønnvasking. Under dagens tradisjonelle kontrakter kan det være vanskelig å avsløre grønnvasking, samt tyveri og omsetning av falske produkter. Smarte kontrakter vil være en effektiv måte i å avdekke og avsløre disse uærlige aktørene.

Fordeler blokkjede gir selskaper.
Fremtiden til selskaper som driver med digital markedsføring og annonsering er blokkjede, og da i positiv forstand. Denne teknologien vil gi kanskje spesielt små bedrifter en fordel i kampen mot de større selskapene med å redusere kostandene sine, gi økt gjennomsiktighet i forsyningskjeden og skape tillit til kundene sine.

De vil oppleve en fordel med at det vil bli lettere å drive med digital markedsføring og annonsering da du kan nå ut til den ønskende målgruppen uten å måtte betale avgifter til tredjeparter slik som f.eks. Google. Det vil spare deg for penger.

Kilder:
https://www.commpro.biz/7-ways-blockchain-will-improve-digital-marketing-and-advertising/
https://blogg.faerdermarketing.no/vil-blockchain-og-kryptovaluta-endre-digital-markedsforing
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/piratkopiert-smittevernutstyr-finner-veien-inn-til-norge-_-kan-utgjore-en-betydelig-risiko-1.14979017
https://www.fredrikspetland.no/hvorfor-skal-vi-ta-i-bruk-smarte-kontrakter/