David Hoiseth June 4, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei og velkommen til nok ett nytt blogginnlegg! I dag har
jeg tatt utgangspunkt i et innlegg skrevet av Brian Balfour. Brian Balfour er CEO
hos Reforge og skriver blogginnlegg jevnlig om markedsføring og vekst. Brian
Balfour kommer fra Michigan, USA og studerte på university of Michigan. Jeg
leste innlegget hans «7 prinsipper å følge for å mestre vekst» og har derfor
valgt å oversette dette for dere i dag. Jeg kommer til å forenkle innlegget han
skrev og gjøre det lettere fordøyelig.

7 prinsipper for å mestre vekst, skrevet av Brian Balfour

Prinsipp
1. Generalist eller spesialist?

I innlegget starter Brian Balfour med et ofte stilt spørsmål.
det er om man skal være en generalist eller spesialist. En generalist vil være
en som har god breddekunnskap, men ikke nødvendigvis er dyktig på ett spesielt
område. Å være en spesialist vil basere seg på at man kan være dyktig på flere
områder, men at man har valgt ut en spesiell ting man er spesielt dyktig på.

Essensen i hva han forsøker å fortelle er at man bør mestre
det fundamentale
og at man så skal gå i dybden. Han forklarer at det
er viktig å kunne mestre de mest elementære delene av hva man gjør. Det som
f.eks skiller Lebron James fra andre basketball spillere vil være at han er ekstremt
dyktig i de fundamentale teknikkene i basketball, som f.eks simpel dribling,
sentring og skyting. Altså de fundamentale tingene du lærer når du først
starter å spille.  Det mest fundamentale
innenfor vekst vil være:

  1. Data analyse – forstå betydningen av dataen du
    skal analysere og hvordan dataen skal benyttes for å finne løsninger eller
    forbedringer.
  2. «Quantitative modeling» – Baserer seg på at man
    skal kunne bruke data som er hentet inn fra tidligere som skal bidra til å «simulere»
    fremtiden. Dette skal hjelpe deg å forstå hva du bør gjøre nå og fremover i
    tid.
  3. Brukerpsykologi – Man kan ha tilgang til all
    data i verden, men det spiller ingen rolle med mindre du vet hvordan du skal
    bruke dataen til å påvirke brukerne dine. Det bunner altså i at man må forstå
    psykologien til brukergruppen din, problemet og løsningen som din målgruppe er
    ute etter.
  4. Historiefortelling – du kan forstå og analysere
    data, psykologien til brukermassen din, men det essensielle for å formidle budskapet
    er dine fortellerevner. Altså hvordan formidle budskapet på en interessant og
    kreativ måte for å fange forbrukernes oppmerksomhet.

Gå i dybden er altså det siste som blir nevnt. Brian Balfour skriver at han ofte mottar søknader hvor det er flere som beskriver seg selv som at de besitter stor breddekunnskap. I bunn og grunn så viser det seg at mesteparten av søknadene er egentlig kun «OK» på de fleste områder og sjeldent eksepsjonelle på noen områder i det heletatt. Med andre ord, velg ut noe innenfor hva du gjør og forsøk å bli bedre, De fleste er i stand til å bli god eller over middels god i noe i løpet av 1-2 års tid og man er da også ofte kapabel til å bli dyktig på flere områder.

Prinsipp 2. Velg ut hva du har lyst til å jobbe med

Når du skal velge hvilke prosjekter du skal jobbe med så handler det ofte ikke kun om hvilke prosjekter som er lettest, mest underholdende eller kreative. Mye av det å bli bedre hører til det å kunne utfordre seg selv. Ofte kan det være lurt å ta utfordrende eller uattraktive oppdrag. Dette gjør man fordi det bidrar til at man blir bedre, men også fordi man gjør noe de fleste ellers ikke ville ha gjort. Det fører til at arbeidet ditt blir lettere lagt merke til og etterspørselen kommer til deg istedenfor at du må oppsøke den.

www.reforge.com

Prinsipp 3. Ha en fot i kjent farvann

Essensen i dette punktet dreier seg om at hvis du ønsker å prestere så kan du ikke bare hoppe ut i noe uten å ha noe kjennskap eller kunnskap om det. Det finnes en balanse om hvor mye nytt man skal sette seg inn i for å kunne maksimere utbyttet av det du lærer deg. Prosjektet du altså skal bevege deg ut i bør inneholde aspekter du allerede kjenner til fra før av slik at du ikke tar deg vann over hodet.

www.reforge.com

Altså prinsipp 3 handler om at du må finne en balanse som
passer deg og selskapet når dere påtar dere nye prosjekter.

Prinsipp 4. Ekte resultater stiller bedre enn de på
papiret.

Når man skal ansette så er det slik at man ofte ser på de akademiske resultatene hos arbeidstakerne. Men som blant annet google selv har annerkjent så finnes det liten til ingen korrelasjon mellom å være suksessfull i en rolle som en svær produktiv ansatt og karakterer. Altså selskapet som var kjent for å bare eksklusivt ansette arbeidstakere med «ivy plus» (også kjent som ivy league, fellesbetegnelse for svært prestisjefulle skoler med svært strenge akademiske krav, lokalisert i Amerika.) har nå fjernet det helt fra søknadskravene sine.

Det skal likevel nevnes at tankegangen fortsatt ikke har
endret seg og at det er mange som fortsatt vektlegger akademiske resultater
fremfor faktiske prestasjoner. Du bør altså ta utgangspunkt i arbeidsgivere som
kan vise til sine prestasjoner. Det spiller liten rolle om noen har gjennomført
noen fag og noen kurs hvis de ikke kan utføre den jobben de får i praksis.

Prinsipp 5. bygg en Platform.

Brian balfour anbefaler å bygge en plattform som du selv eier. Ofte for han så har de profesjonelle mulighetene dukket opp på grunn av bloggen han startet. Det skaper synlighet og gir ukjente muligheter fordi du vet aldri hvem som vil se det. Det handler ikke om at du behøver å gjøre det ofte men essensen i det er at du blir mer synlig ved å skape din egen plattform. Du har også ting å vise til som folk selv kan bedømme. 

Minimalist blog concept by Alex Dixon for Riot & Rebel on Dribbble
https://dribbble.com/shots/4734216-Minimalist-blog-concept

Essensen i å bygge en plattform er altså at det gir deg
muligheten til dele dine egne prestasjoner på en effektiv måte. Du får en måte
å stille ut alt det harde arbeidet du har lagt inn i karrieren og jobben.

Prinsipp 6. skaff deg en «trener»

Essensen i dette prinsippet handler om at du bør finne deg noen med mer kompetanse enn hva du selv besitter. En person du kan bygge en relasjon med og som kan hjelpe deg på veien til å bli dyktigere i arbeidet du gjør. Dette kan på mange måter sammenlignes med en mentor, men essensen ligger i at en «trener» er i stand til å gi deg råd som du selv egentlig ikke ville vært i stand til å komme frem til på egenhånd. En «trener» har ikke noe personlig å tape av valget du selv tar, altså treneren frykter ikke utfallet. Derimot hvis du søker hjelp fra venner og familie kan det fort være personlige relasjoner som kommer i veien for å komme frem til det beste rådet eller valget.

Continuous One Line Drawing Of Mentor Giving A Tutor Presentation ...
https://www.dreamstime.com/continuous-one-line-drawing-mentor-giving-tutor-presentation-class-minimalist-design-conceptual-sketch-lineart-image162542299

Still også de riktige spørsmålene. Gode spørsmål fører ofte
til gode svar! En god «trener» vil ofte stille deg spørsmål du ikke ville stilt
deg selv. Dette bidrar til å finne nye måter og perspektiver å se et problem på.

Prinsipp 7. Hvordan være proaktiv vs reaktiv.

Hvis du følger alle rådene ovenfor vil du mest sannsynlig oppleve at det dukker opp flere muligheter. Det bringer med seg et nytt problem. Det handler om at når mulighetene banker på så kan det være vanskelig å si nei eller å evaluere mulighetene på en objektiv måte. Du bør altså sette deg noen kriterier for hva du ønsker å gjøre og at mulighetene bør oppfylle enkelte krav før du begir deg ut på noe.

Do You Know About Socrates?
https://www.greekboston.com/culture/ancient-history/know-socrates/

Essensen er at du bør stille deg selv spørsmålet «Hva er det jeg egentlig vil? Hvor vil jeg være?» og så bør du sette opp kriterier eller krav til hva du selv ønsker å gjøre og så finne ut hvordan mulighetene skal hjelpe deg på veien.

Litteraturliste:

https://brianbalfour.com/essays/learn-growth-marketing – Brian Balfour sitt innlegg.