Fredrik Fjellhaugen June 16, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget skal jeg oversette et innlegg jeg syntes var svært interessant å lese. Dette innlegget var skrevet av Brian Balfour som er en spesialist innenfor det å få bedrifter for å vokse, i tillegg til dette publiserer han essays om vekst og andre relaterte temaer. Nesten alle innleggene han er en «must read» om du har interesse for Growth.

Linken til det originale innlegget: https://brianbalfour.com/essays/learn-growth-marketing

7 Principles To Mastering Growth

Vi har et stort avhengighets problem i våres industri. Hacktips,
tips, triks, hacks, verktøy og hemmelighetere som lover å løse vekst problemer.
Et glans på forsidene til bedrifter/blogger som spesialiserer seg innenfor vekst
ser man hvordan praksisen til vekst har blitt en avhengighet.

Som et resultat, markedsførere bruker dette som sin hoved
kilde til læring om nye metodikker for å hacke markedet. Disse såkalte hackene
vil ikke alltid løse problemene som hindrer vekst og selv om de uendelige
triksene som oppstår, vil det ikke fungere som en resept på problemet.

De aller fleste problemene i den virkelige verden oppstår
det et problem som det ikke enda er et svar på og de største vekst mulighetene foreligger
i det man kaller blå hav. Dette er territorier hvor det enda ikke er noe
konkurranse. For å være mer spesifikk så finner du ikke ut av svaret på
problemet ved å bruke «resepten» som fungerte tidligere for andre. Isteden foreligger
den største oppsiden i å løse problemer som sannsynligvis ikke eksisterte før.

Det å bli en profesjonell growth
markedsfører handler ikke om triks eller hacks du har i verktøykassen din som
er ment til å løse alle problemer. Hvordan oppnår man det da?

1. generalist
eller spesialist

Jeg har blitt spurt gjentatte
ganger om man burde være en generalist eller en spesialist. Det er et såpass populært
spørsmål at det ble spurt på Inbound. Jeg hater å si det det, men 100% av de
som var med på undersøkelsen hadde feil. Mye på bakgrunn av et det var
presentert med to gale svar.

Noen av de som kommenterte startet
å argumentere for riktige svar vede å si at man må forme seg selv som en T. Hva
betyr egentlig dette?

  1. Mestre det grunnleggende
  2. Gå dypt

La oss dykke individuelt inn i
disse.

Mestre det
grunnleggende

I boken til Edward Burger “The 5 Elements of Effective
Thinking”, forteller han en historie om den internasjonalt anerkjente komponisten
og trumpet spilleren Tony Plog sin undervisning av en gruppe studenter.

«I løpet av en klassetime hadde vær student spilt en del av han
eller huns valgte virtuose stykke. De spilte fantastisk. Videre ga Tony en
veldig enkel oppvarmings øvelse som alle nybegynnere kunne blitt spurt om å
gjøre. Studentene gjorde så denne øvelsen som var en håndfull av simple noter. Lydene
var hørtes barnslige ut i sammenligning med de sofistikerte stykkene de
tidligere hadde spilt

Etter de hadde avsluttet øvelsen tok Tony opp sin trumpet for
første gang den timen. Han begynte så å spille den samme øvelsen, men i
motsetning til studentene sine barnslige lyder, var Tony sine lyder utmerket, behagelig,
rikt og en sofistikert lyd. Kontrasten mellom studentene og Tony var
forbløffende»

Poenget med historien var at forskjellen mellom mesteren og
studenten foreligger i mestringen av det grunnleggende.

Det fundamentale er grunnmuren til alt som skal bygges på. En
annen analogi jeg kan trekke inn for å poengtere poenget er sport. Hva skiller Lebron
James fra andre vanlige basketball spillere? Det er ikke det at han kan dunke
og alley oops. Han kan simpelthen drible, sende pasninger og skyte bedre. Det fundamentale.

Det fundamentale hjelper deg i å
imøtekomme og løse ulike vekst problemer som kommer din retning. Jo bedre det
fundamentale sitter hos deg, jo vanskeligere problemer klarer du å løse. Hva er
egentlig det fundamentale innenfor vekst?

Det fundamentale for vekst er:

  1. Data analyse- Å forstå meningen av data for å identifisere, forstå og finne frem til nye løsninger og ideer.
  2. Kvantitativ modellering- Oversette historisk data til en fremtidsrettet modell for å simulere fremtiden som vil hjelpe deg med å forstå bedre hva du burde gjøre.
  3. Brukeres psykologi- Dataen vil ikke hjelpe med mindre du vet hvordan du skal påvirke på en autentisk måte. Man må forstå psykologien til ditt segment, problemet og løsningen for å finne ut av hva brukerne responderer på.
  4. Historie fortelling- Man kan fint bli best på det de foregående punktene , men for å være den beste Growth proffen er å bringe alle disse sammen til liv slik at det appellerende og interessant for din målgruppe.
https://brianbalfour.com/essays/learn-growth-marketing

Alt annet som optimalisering, Facebook Ads etc bygges videre fra det fundamentale.

Gå dypt

Ofte forteller markedsførere at de er generalister og de er
stolte over det. Dette høres veldig bra ut, men det viser seg som oftest at de
er ok på det meste og ikke utrolig på noen ting. Å være ok på det meste er ikke
like verdsatt som det å være utrolig god på en ting. Fordi det å bli utrolig
god på en ting krever at du dykker dypt ned i et tema der du må løse problemer
hvor ikke svaret ligger på en blogg post. Den beste måten på å løse problemer
er å løse problemer. Den personen som er utrolig god på en ting kommer mest
sannsynlig til å bli utrolig god på en ting til, i motsetning til generalisten.

2.Velge hva du jobber med

For å komme dit man ønsker er det viktig at man velger noe
man vil jobbe med. Man må være klok i valgene man tar før man knytter seg til et
prosjekt. Dette er knyttet til at man lærer jo selvfølgelig mest av det man
holder på med og valg av prosjekt resulterer i kunnskapen du kommer til å
tilegne deg. Hvis man vil optimalisere lærings inntaket burde man velge prosjekter
med høy innvirkning, men lav popularitet. Dette er fordi prosjekter som er
upopulære ofte er vanskeligere og tøffere å løse. Men hvis du blir med på sånne
typer prosjekter vil du lære mye, blir ekspert av grunnen til at det kreves
dypere forståelse og du blir lagt merke til av de høyere opp i bedriften.

3.  En fot i det kjente og det andre i det
ukjente

Hvis du vil maksimere læringen din trenger du å vite hva du driver med samt at du utforsker ting du ikke fra før kjenner til. Hvis du jobber med noe du ikke vet hva er vil du raskt bli avslørt av de andre ansatte og sjefen som har ansatt deg. Hvis du jobber med ting du vet hva er vil jobben din kun være repetitiv og læring uteblir. Her gjelder det å finne et midtpunkt hvor du balanser det kjente og ukjente.

https://brianbalfour.com/essays/learn-growth-marketing

4. Prestasjoner er viktigst

Vi har alltid blitt lært til at man må få gode karakterer på
skolen får å få den beste jobben og er et bevis på at man er den beste. Dette er
selvfølgelig bare bra og i noen tilfeller er dette faktum, men det er ikke
nødvendigvis slik at det er kun det som bestemmer hvor flink du er. Om du har
klart en test eller tok et kurs beviser ikke at du klarer å bruke det i en jobb
setting. Det handler om å gjøre gode studier og vise det frem til så mange som
mulig, gjerne gjennom LinkedIn. Fokuser på prestasjoner fremfor «credentials»

5. Bygg en plattform

Punkt fire handlet om viktigheten av prestasjoner og måten å
dele det med andre. Den beste måten å dele det gode arbeidet du har gjort er
gjennom en plattform. Dette kan være alt fra blogg til videoer. Denne plattformen
vil samle alt det gode arbeidet du har gjort og kan skape gode muligheter på
jobbmarkedet. Du bygger også din personlige merkevare som kun teller positivt i
din favør.

Det som er viktig er at du selv eier plattform hvor du selv
bestemmer hva som skal lagges ut av faglig innhold.

6. Få deg en trener/mentor

Dette punktet er vanskeligere enn de foregående, men det
roter som oftest i om du er god på de tidligere punktene. Noen kan derimot være
heldige å klare å skape bånd med en mentor under kort tid, mens for andre kan
det flere år. Når det litt slutt finner den den rette personen kan båndet vare
i flere år.

Får å gjøre seg verdig for en mentor må du ha gode
prestasjoner og så får du deg en mentor. En mentor vil legge til rette bedre
svar/løsninger enn det du ville gjort på egen hånd. Du vil få objektive
tilbakemeldinger siden mentoren din vil som regel ikke være en del av «atmosfæren»
du befinner deg i og vil derimot ikke ha en personlig agenda inne i bildet. Mentoren
din vil stille gode spørsmål du ikke ville spurt deg selv, disse spørsmålene
tvinger frem enda bedre svar som du fra før av ikke viste om.

https://pixabay.com/no/illustrations/mentor-oppstart-mentorer-r%C3%A5d-2062999/

7. proaktiv eller reaktiv?

Hvis du følger punktene over har du sannsynligvis mange muligheter
kommende din vei. Dette skaper et nytt problem: Reager til ting som kommer i
din retning istedenfor å være proaktiv i forhold til det selv vil.

Det å reagere skaper alltid et utfall hvor du delvis er fornøyd
med utfallet. Jeg (Brian Balfour) mener at det er bedre å være proaktiv enn å
være reaktiv, men ettersom jeg har sett andre prøve å sette i verkt dette har
jeg lagt merke til noen vanlige problemer. Den proaktive tankegangen tvinger deg
til å spørre deg selv om hva du virkelig ønsker. Å forstå og komme frem til dette
svaret virker enkelt på overflaten, men for andre kan det virke vanskelig.

Svaret er enklere enn vi tror. Som de andre viktige
problemene/spørsmålene, «hva er deet jeg virkelig vil?» er noe du ikke kan teoretisere
veien ut av. Du må handle.

Så etter litt tenke tid har jeg (Brian Balfour) et revidert
råd:

Heller enn å føle at du trenger å tenke på et sikkert svar
kan du behandle det som et eksperiment

  1. tenk deg frem til et sett med prioriterte hypoteser
    om hva du vil.
  2. design eksperimentet
  3. kjør eksperimentet
  4. analyser resultatene

Hvis svaret er positivt kjør på videre, negativt det
motsatte.

Dette var slutten på Brian Balfour. Jeg håper dere syns innlegget hans var like interessant som det jeg gjorde.

Kilder:

https://brianbalfour.com/essays/learn-growth-marketing