sofiaschultz januar 17, 2018

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Vi er alltid pålogget via mobiler, konsoller, tjenester, sosiale nettverk, og alt annet som er tilkoblet internett. På grunn av dette legger vi igjen digitale spor –informasjon om hva vi liker, foretrekker og misliker. Alt dette genererer enorme mengder informasjon og blir lagret i skyen av de forskjellige tjenestene. Stordata, mest kjent som “Big data”, er definert som data med stort volum, stor variasjon av informasjon, og er raskt endrende. Store selskaper har nå mulighet til samle inn informasjon om deg som kunde. På grunn av dette har markedsførere nå mulighet til å utvikle unike markedskampanjer og reklamer. Her er potensialet stort, men det finnes utfordringer.

I følge marketingtechnews i de to siste årene har mer enn 90% av verdens data blitt opprettet. Tenk så rask teknologi utvikler seg? Big data kan forklares av tre v´er: volume, variation og velocity. De referer at big data er stadig økende data som påvirker volum, variasjon, hastighet og kompleksitet. Big data deles i to deler: strukturert og ustrukturert data. Strukturert data er data man finner i en relasjonsdatabase som oftest er organisert, et godt eksempel er typiske CRM systemer, der man har en struktur på ulik fakta knyttet til kundene. Ustrukturert data er all annen data som ikke er organisert, for eksempel alle aktiviteter man gjør på sosiale medier. Det finns tre typer data som lagres i big data. Det er systemgenererte, maskingenererte og menneskegenererte data. Systemgenererte data er offentlig data, det er strukturerte data som i dag vet har vært utgangspunkt for markedsføring. Menneskegenererte data, det er data som mennesker produserer gjennom sosiale medier. Maskingenererte data er sensor data, og det er data som kan kjøpes. Et eksempel er Remas app Æ. Æ-appen lagrer hva man kjøper for hver gang man går og handler, og gjennom appen er det mulig å finne ut når på døgnet man handler, hva slags mat man liker, og hvilke vaner man har. En markedsfører kan kjøpe disse dataene og dermed lage kampanjer ut fra dataene man har samlet og analysert. Ved å analysere data ved hjelp av data mining algoritmer kan spesialister predikere fremtiden basert på den store dataen. Et eksempel er den amerikanske butikkjeden Target. Target samler store mengder informasjon om kundene sine, og ved å finne trender på produkter hos kunder som melder seg inn i “baby klubben” har de klart å gjenkjenne hvilke produkter som gir indikatorer på at kunden er gravid lenge før kunden selv er klar over dette. Det vil si at datasystemene kan oppdage at en kunde er gravid før hun selv er klar over dette. I markedsføringssammenheng har dette enorm betydning for å tidlig kunne eksponere merkevaren på et såpass tidlig stadium.

I en video fra Harvard business review forklarer de hvordan big data kan gi bedriftene konkurranse fortinn. Big data og analytiske programmer er en viktig måte å sikre at en bedrift alltid er et skritt foran konkurrentene. Derfor er det viktig for bedrifter å ha kunnskap innenfor big data og analytiske systemer, men det kan også være en utfordring. Teknologien er i stadig endring og ofte trengs det nye systemer for å takle big data, og manglende kunnskap er den største utfordringen. Utfordringen er at mange selskaper er ofte veldig flinke til å fange opp data, men å analysere dataen er vanskelig. Et selskap er nødt til å være flinkere til å både fange og analysere data. Selv om man fanger mye data, har det ikke noe betydning for virksomheten hvis man ikke har kunnskap til å analysere det. For å få den dype innsikten som kan bli brukt i markedsføringssammenheng bruker spesialister forskjellige teknikker for å hente ut informasjon, kunnskap, trender og mye mer fra big data. En måte å implementere big data i en bedrift var nevnt i videoen,” The D.E.L.T.A modell”. Data –man har tilgang til data som er lett tilgjengelig, strukturert og unik. Enterprise –at virksomheten må fokusere på å gjøre datasystemer og analyseressurser tilgjengelig for alle i firmaet. Leader –det at ledelsen i bedriften fremmer en data og analysedrevet kultur, gjør at tankegangen sprer seg til de ansatte. Targets –fange andre forretningsområder som kan tenke seg å benytte tilnærmingen, og tilslutt Analytics—gode og flinke analytikere som kan utvise strategien.

Kilde: Harvard Business Review

Ved hjelp av big data kan markedsføringen i en virksomhet forbedres. Big data generer informasjon om kunder basert på online kjøp, web klikk, aktivitet i sosiale medier, smart tilkoblende enheter, geografisk plassering og mer! Vi oppretter ny data for hvert steg vi tar når vi er på internett. Det kan være gjennom å klikke på nettsteder, legge en kommentar på Facebook, like bilde på Instagram eller retweet en tweet på Twitter. Som nevnt tidligere kan markedsførere ved hjelp av analysemetoder og datasystemer analysere strukturert og ustrukturert data. Dette kan hjelpe dem å oppdage ny informasjon om sine kunder, ny informasjon som påvirker kundens kjøpsprosess og kjøpsbeslutning. Med ny informasjon kan markedsførere utvikle bedre kampanjer som treffer forbrukere bedre enn før. Det er nå mulig å definere den ideelle kunden for en virksomhet. Dataene kan nå gi bedre innsikt om hvem kundene er, hvor dem befinner seg og hvor ofte de handler. Man har mulighet til å analysere kundens digitale spor for å gi kundene bedre kampanjer og reklamer. I tillegg har man nå mulighet til å spore om kampanjer og reklamer treffer kunden. Gjennom kunde klubber/medlems kort er det mulig å spore vanene til kundene, og gi dem tilbud ut fra dette. Bedriften har derfor mulighet til å overvåke om reklamer og kampanjer fungerer hos kundene. Ved å gjøre dette blir det billigere for bedriftene, fordi bedriftene har mulighet til å overvåke og optimalisere sine kampanjer og reklamer.

Alt som er nevnt er bare overflaten av det som er mulig. Kompetansen som kreves for å analysere informasjon hentet fra big data er begrenset og koster dermed ufattelig mye penger, men i nær fremtid kommer det til å være mer tilgjengelig. Når dette skjer kommer dette til å være en fordel for de minste bedriftene og de fleste grundere. Det gjør det mulig å lett finne den riktige kunden, og forbedrer markedsføringen for å nå kunder på nye og innovative måter.

 

Kilder: 

Bilde: Unsplash.com

https://www.forbes.com/sites/kashmirhill/2012/02/16/how-target-figured-out-a-teen-girl-was-pregnant-before-her-father-did/#60d2f3986668

http://www.businessinsider.com/the-incredible-story-of-how-target-exposed-a-teen-girls-pregnancy-2012-2

https://www.marketingtechnews.net/news/2016/nov/22/big-data-really-future-marketing/

Forelesning med Cecilie Staude: Digitalisering og sosiale medier del av virksomhetens forretningsdrift

The post Big data = Big opportunity appeared first on .