odaopsahl January 19, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Denne uken fikk vi i oppgave av foreleser Arne Krokan og velge ut en plattform vi ønsket å skrive om. En plattform ses på som en forretningsmodell, og kan brukes for å tilby ulike tjenester. Jeg har valgt å ta for meg den store plattformtjenesten Airbnb

Hva er Airbnb? Airbnb er en nettbasert markedsplass hvor man blant annet kan tilby- og benytte overnattingssteder over hele verden. Airbnb gir deg et stort utvalg av ulike overnattingsmuligheter, alt fra et rom i en leilighet til en stor privat villa. De kan også tilby overnatting i alle prisklasser, noe forbrukeren setter pris på da hotell ofte har dyrere priser. Airbnb er en smart løsning for mennesker som ønsker å tjene penger på eget hjem, hvis man for eksempel skal ut å reise, og dermed har mulighet til å leie ut hjemmet sitt.

Bildet er hentet fra https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Airbnb_Logo_Bélo.svg

Transaksjonskostnader Estudie.no beskriver transaksjonskostnader som noe som refererer til de ressursene vi benytter oss av for å finne frem til, og gjøre det beste valget når vi skal kjøpe et produkt eller en tjeneste. Du kan altså stå overfor ekstremt mange valg om du er ute etter å kjøpe et bestemt produkt/tjeneste, og det kan være vanskelig å finne det som er det beste alternativet for deg. Det finnes 6 ulike typer transaksjonskostnader:

1. Søkekostnader – Søkekostnadene går ut på å finne det beste alternativet. I dag er det lettere å finne frem til det beste alternativet, da vi har tilgang til mesteparten av de informasjonskilder vi behøver. Når man skal søke etter et sted å bo på Airbnb kan man filtrere søket etter de ønskene han har. Det kan være hvor stor leilighet man ønsker, fasiliteter osv.

2. Informasjonskostnader – Dette handler om å skaffe seg den informasjonen man trenger om de ulike alternativene. Om man ønsker å leie en leilighet på Airbnb vil man kunne se hvilke erfaringer tidligere kunder har på akkurat denne leiligheten. Her gjelder det å ha tillit til det de tidligere kundene har skrevet, men også tillit til det eier av overnattingsstedet prøver å formidle om sitt sted.

3. Forhandlingskostnader – Forhandlingskostnader oppstår ved forhandlinger om blant annet pris. På Airbnb er det verten selv som bestemmer hva slags pris de ønsker å ta for sitt sted, og da er denne prisen satt, og ikke mulig å forhandle på. Det er litt samme prinsippet som på et hotell, man kommer ikke til resepsjonen ved utsjekk å prøver å forhandle om prisen.

4. Beslutningskostnader – i store kompliserte saker kan det ta tid å ta en beslutning, og det er da det kan oppstå beslutningskostnader.

5. Evaluerings- eller undersøkelseskostnader – Etter vi har mottatt en vare, eller i dette tilfellet ankommet stedet vi har leid på Airbnb vil vi kunne se om plassen faktisk er som forventet. Det kan være at man har oversett en viktig detalj i «annonsen», eller at utseende på leiligheten ikke stemmer med bildet. Er dette tilfellet, vil det oppstå evaluerings- eller undersøkelseskostnader.

6. Tvangskostnader – Dette er kostnader som oppstår dersom man er uenig med selger om den leveransen du har mottatt. Disse kostnadene kan ofte ende opp med å bli svært høye. Airbnb har ulike retningslinjer for tillit og sikkerhet, slik at du som kunde eller vert kan føle deg enda tryggere.

Bildet er hentet fra https://pixabay.com/no/photos/airbnb-air-bnb-leilighet-3399753/

Å holde transaksjonskostnadene nede er viktig, ikke bare for forbrukeren, men også for Airbnb som bedrift. Dette er viktig slik at forbrukerne velger deg fremfor noen andre. Airbnb er gode på å holde transaksjonskostnadene sine nede. De tilrettelegger på en god måte, både for de som ønsker å leie ut hjemmet sitt, og for de som ønsker å leie. Dette gjør at folk får tillit til Airbnb som plattform, og ønsker å bruke de på nytt ved en senere anledning.

Kilder:

https://www.airbnb.no

https://estudie.no/transaksjonskostnader/

https://www.airbnb.no/help/topic/1295/tillit-og-sikkerhet