Stine Larsen Strom January 12, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei!

Da er vi allerede ferdig med de to første forelesningene i digital markedsføring dette semesteret, og det er på tide å starte med og skrive innlegg på bloggen. Oppgaven denne uken er å skrive om noe vi fant interessant fra den første uken med forelesninger i forbindelse med digitalisering.

Jeg syns at foreleseren Arne Krokan nevnte mye spennende om hvordan det lagres informasjon om oss på nettet. Ved kun noen få trykk eller søk påvirkes hva som vises av for eksempel reklame i sosiale medier, og masse informasjon blir lagret om oss på nett som følger av dette. Derfor er algoritmer i sosiale medier tema for ukens blogginnlegg.

Bilderesultat for algoritmer i sosiale medier

Hva er en algoritme?
Det snakkes mye om algoritmer og at dette påvirker hva vi ser i sosiale medier. Men vet du egentlig hva en algoritme er?

I følge Steffen Viken som underviser om algoritmer ved UIT, kan algoritmer forklares med at det er en oppskrift som forteller hvordan noe gjøres. Overført til den digitale verden er altså dette en måte å lagre informasjon om vårt handlingsmønster på nett. Hva vi liker i sosiale medier, hva vi søker på og hvordan vi bruker internett er med på å påvirke hva som vises av for eksempel reklame på Facebook.

Algoritmene som ofte brukes i sosiale medier gjør at vi får opp annonser basert på hva vi har likt tidligere. Om man for eksempel skal kjøpe leilighet og googler «leiligheter til salgs i Oslo», så vil det automatisk komme opp annonser på blant annet Facebook og Instagram av leiligheter til salgs. Dette er fordi en algoritme forteller datamaskinen eller telefonen hvilke steg den skal ta mot en løsning og i hvilken rekkefølge. Vi får altså skreddersydde reklamer og annonser i sosiale medier basert på vårt forbruk. Mer om hva algoritmer er kan du lese her.

Bilderesultat for sosiale medier

Hvordan sosiale medier styres av algoritmer
Algoritmer i sosiale medier er noe vi svært sjeldent legger merke til at er der, men som konstant fanger opp informasjon om hvordan du bruker de ulike sosiale mediene og skreddersyr innhold deretter. Algoritmene bestemmer blant annet hva du som bruker får opp i søkeresultater og nyhetsstrømmer.

Et eksempel som nevnes i mange artikler rundt dette temaet er Netflix. Netflix har en form for anbefalingsalgoritmer som gjør at du får opp anbefalinger på serier og filmer basert på hva du har sett på tidligere og hva du har likt eller lagret. Dette legger vi ofte ikke merke til og tenker over at er algoritmer da dette er en naturlig del ved bruken av Netflix. Det samme gjelder reklame vi får opp i sosiale medier, sjeldent tenker vi over at dette er på grunn av tidligere søk vi har gjort.

Sosiale medier styres av algoritmer i den grad at alt du liker og gjør på internett og i sosiale medier, påvirker hvilket innhold du som bruker ser. Det finnes både negative og positive sider ved dette. Blant annet får du som forbruker et mer skreddersydd innhold på sosiale medier, ofte basert på ting du interesserer deg for og du slipper å se mye unødvendig. For annonsører er dette også positivt i den grad at annonsene ofte vises hos bruker som er mer mottakelig for markedsføringen de blir utsatt for. En ulempe kan for eksempel være at man går glipp av mye informasjon man ellers hadde blitt utsatt for dersom algoritmer ikke hadde eksistert.

Hvorfor algoritmer er viktig i vår hverdag
Som jeg nevnte tidligere finnes det flere fordeler og ulemper med algoritmer for oss som forbrukere. Og for hverdagen vår er algoritmer viktig for enkelthet, slik at vi raskere, enklere og bedre kan komme frem til gode resultater av søkingen vår. Google og andre søkemotorer har gjerne flere milliarder treff på det man søker opp, men på grunn av algoritmene kan de finne frem til de alternativene som er best for deg slik at du selv slipper å lete gjennom så mange alternativer.

De som stiller seg kritiske til algoritmer frykter at de kan være med på å bidra til at vi får informasjon som bekrefte de holdningene vi allerede har, og dersom det blir vanskeligere å få frem alternative holdninger og informasjon, er det snakk om segmentering av holdninger. Les mer om dette her.

For å oppsummere dette innlegget vil jeg avsluttet med å si at algoritmer i stor grad styrer sosiale medier, noe som igjen påvirker vår hverdag. Hvilket innhold vi ser i sosiale medier påvirker hvordan vi som forbrukere handler, hvilken informasjon vi får om ulike temaer og hva vi ser på, som igjen påvirker vår hverdag. At algoritmer i bunn og grunn gjør mye for oss er det ingen tvil om, men hvorvidt det er positivt eller negativt kan diskuteres.

Bilderesultat for algoritmer

Takk for at du leste og håper du vil følge meg videre!

-Stine Larsen Strøm

Innlegget er inspirert av disse artiklene:
Artikkel 1
Artikkel 2