Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Denne gangen har vi blitt utfordret av Marius Vetaas Thomassen til å svare på en case i form av et jobbintervju til Amnesty. Amnesty har utlyst en stilling som markedsføringsspesialist, og jeg skal etter beste evne bruke kunnskapen jeg har lært i Digital Markedsføring til å svare på oppgaven.
Oppgaven er inndelt i tre deler: Digitale kanaler og kundereisen, analyse av trafikk og søkemotoropptimalisering. For å svare på oppgaven tar jeg stilling til Amestys sin nettside og deres sosiale kanaler.
«The Forgotten Prisoners»
Idag jobber Amesty for frihet, likeverd og rettferdighet for alle mennesker. Amnesty skal være en objektiv stemme, som er uavhengig politisk ståsted og situasjon.
Digitale kanaler
Skjermdump: Amnesty på Instagram
Amnesty er svært aktive på sosiale kanaler, og benytter seg spesielt av Instagram. Her har de 82 tusen følgere, og deler jevnt innlegg som skaper engasjement og delinger. Et stort pluss til Amnesty er måten de formidler informasjonen videre på. De er gode på å skape engasjement med sterke overskrifter og bilder som vekker nysgjerrighet og følelser. Samtidig skriver de lettvint som gjør det lett for utenforstående å sette seg inn i saken, uten å måtte lese en hel artikkel om det. Ved bruk av Instagram som kanal er det også lett for publikum å engasjere seg videre ved å dele saken videre på sine kanaler.
Facebook er også en kanal de er godt etablert på og bruker til å spre informasjon til publikum. Amnesty er svært gode på historiefortelling, som er et godt virkemiddel til å skape trafikk. Ved å dele disse historiene, bruke relevante bilder av personer det gjelder er det lettere å vekke følelser i leserne, som gjør at dem føler en trang til å handle. Enten det er i form av å underskrive en kampanje, donere penger eller dele videre til sitt nettverk.
Kundereisen til Amnesty starter med historiefortelling. Som nevnt tidligere er de ekstremt gode på hvordan de forteller historien til ulike mennesker, og hvordan de klarer å gripe leseren. Amnesty mottar ingen støtte fra staten, som er nettopp derfor de alltid kan si sannheten om en hendelse eller maktmisbruk. Siden de er en medlemsstyrt organisasjon er de avhengig av medlemmene sine for å nå målene de jobber mot, derfor er også måten de formidler informasjonen svært viktig. De er avhengige av dirkete donasjoner for at deres arbeid skal gå rundt, og det er med enda større grunn viktig å skape engasjement, både for medlemmer og for potensielle medlemmer.
Publikum kan støtte Amnesty på flere måter:
Her kan man enten donere en engangssum, eller bli fast månedelig giver. Dette syntes jeg er en veldig smart måte av Amnesty å inkludere alle, selv de som ikke har mulighet til å gi hver måned. Det er også en stor fordel å kunne bestemme summen selv, da man ikke alltid kan låse seg til et fast beløp hver måned.
Her kan man kjøpe PRIDE armbånd til 200,-, hvor man støtter Amnesty samtidig som kan vise hva man står for utenfra. Dette syntes jeg er kjempesmart, da det er en måte for publikum å engasjere seg og ytre sin mening bare ved å bære et plagg eller symbol, samtidig som man donerer penger til en god sak.
Ved å melde seg opp som dette, vil Amnesty sende ut deres viktigste aksjoner tre ganger i måneden til deg på SMS. Det koster 15kr per aksjon, og her vil de også samle inn underskrifter. Dette er en smart måte for publikum å engasjere seg, uten å nødvendigvis måtte oppsøke informasjonen hver gang.
Amnesty har også tilrettelagt for at bedrifter kan støtte organisasjonen.
Her kan man sende symbolske kort, regnbuearmbånd eller et lys til noen man er glad i, samtidig som man støtter organisasjonen.
En av mulighetene Amnesty også nevner er å gi en del av arven til Amnesty, og her viser de hvordan man går frem for å føre opp Amnesty i sitt testament.
Generelt syntes jeg Amnesty er svært gode ved å ha flere måter å donere beløp på. Et forbedringspotensiale kan være å lansere mer «merch» i form av vesker, gensere og lignende. Selv om man engasjerer seg, er det ikke alle som stiller opp i protest foran Stortinget eller roper høyest. På denne måten kan denne delen av publikum delta mer i aksjonene, bare ved å bære en genser som symbol.
Ettersom Amnesty jobber for å spre informasjon og engasjere til publikum, er det relevant å benytte seg av Google Analytics for å analysere trafikken.
Ved å bruke dette verktøyet kan de se nærmere på hvilke kampanjer som ga best resultater. Faktorer de kan se nærmere på her er hva som genererte mest klikk, hva som ga mest donasjoner og hva som ga mest delinger. Alle disse tre faktorene er viktige for Amnesty, og vil gi en god indikator på hvilke fokusområder de kan legge mer vekt på. Samtidig kan man også se nærmere på demografiske faktorer ved publikum, hvilke områder de mest engasjerte kommer fra, hvilken aldersgruppe de tilhører og lignende. Ved å ta i bruk denne informasjonen er det lettere å vite hvem man prater til, og kanskje hvilken målgruppe man ikke når. Kanskje målgruppen 50-70 år er lite synlige hos Amnesty, og at man skal legge mer vekt på hvordan man kommuniserer til dem? På lik linje kan de også bruke Google Analytics til å finne ut hvilke innlegg som ikke fungerte, og bruke denne informasjonen til å gjøre forbedringer.
Synligheten i Google
Hvis en organisasjon er vanskelig å finne i Google vil det ødelegge for mye av trafikken. Ved et kjapt Googlesøk på «Amnesty» dukker amnesty opp på førsteplassen. Videre kommer det informasjon om hvem de er og deres sosiale kanaler. Med andre ord kan man trygt si de eier den google-siden.
Likevel er det viktig å være synlig i de søkeordene som er mest relevant for organisasjonen. For personer som kanskje vil støtte en organisasjon som jobber med menneskerettigheter uten å vite hvor de kan gjøre det, vil det være helt essensielt for Amnesty å dukke opp når man googler «menneskerettigheter». Ved å google det dukker logoen til Amnesty opp i bilder, samtidig som nettsiden kommer noen hakk nedover. Selv om det hadde vært mest ideelt for Amnesty å trone øverst, vil det være umulig da FN ligger øverst. Likevel er det mulig å score høyere over både SNL og regjeringen, så det kan være et fremtidig mål.
For at Amnesty skal score høyt på søkeresultatene til Google, er det viktig å legge vekt på gode keywords. Mine beste tips for Amnesty her er følgende:
1. Forstå hva et godt søkeord er. På denne måten vil publikummet treffe akkurat det de søker etter, og dermed være klar til å foreta et kjøp.
2. Tenk som publikum. Hvilke ord er det normalt for kunden å bruke når de søker etter nettopp dette?
3. Vær relevant: Søkeordene dine bør samsvare med hva man finner på nettsiden.
4. Spesifikk: Unngå å bruke ord som er for generelle. Tenk på hva som er spesifikt til nettopp Amnesty.
5. Variasjon: Vær obs på synonymer, vi vil at alle skal finne oss.
6. Ekskluder negative søkeord. Dette vil stoppe irrelevante søk som utløser annonsen! Legg til et minustegn foran et nøkkelord, så eksluderes det fra å dukke opp i søk.
Samtidig ville jeg også fokusert på pågående saker og underskriftskampanjer. Eksempelvis George Floyd eller Palestina, som er aktuelle saker. Her bør Amnesty legge inn dette som søkeord, slik at publikum som søker etter informasjon og hvordan de kan hjelpe, kan bli sendt rett til Amnesty.
– Daria
Kilder:
https://www.theguardian.com/uk/1961/may/28/fromthearchive.theguardian
https://www.instagram.com/amnesty_norge/
https://www.facebook.com/AmnestyNorge