
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Hei og velkommen tilbake! Nå er vi halvveis i blogginnleggene som skal leveres, tiden har gått fort. I dette blogginnlegget skal jeg gå inn på en case oppgave vi fikk i en forelesning, så dette blogginnlegget skal jeg skrive mer om Amnesty.
Amnesty benytter seg av Instagram, facebook og nylig TikTok for å spre budskap, historier, informasjon om frihet, likeverd og rettigheter. Amnesty bruker disse plattformene for å spre bevissthet og vil engasjere mennesker om forskjellige temaer. Denne måneden for eksempel er det pride month, noe Amnesty kommer til å poster på sine sosiale kanaler. Her kommer de til å poste historie for hvorfor man feier.

Amnesty har ett formål, og det er å belyse og skape en bevissthet til mennesker rundt forskjellige saker. Når de poster disse sakene, har de også underskriftskampanjer og auksjoner for å folk til å bidra mer. Når jeg skrollet nedover på instagram profilen deres her om dagen, var det et innlegg der de oppfordret mennesker til å signere aksjonen for å stoppe leirer i Kina og kunne gjenforene familiemedlemmer. Amnesty er svært gode på å knytte både bilder og videoer til tekst, noe som skaper mer engasjement og blikkfang. For at Amnesty skal kunne opprettholde kundereisen er det svært viktig at de oppdaterer jevnlig slik at kampanjene resulterer til noe bra. Spesielt etter kunden har «kjøpt» kan det være lurt å engasjere og opprettholde innholdet som de leger ut for at de eventuelt skal donere flere ganger eller informere andre om dette. Når man tenker på hva som kan bli gjort bedre kan det være å ha en god oppfølgning på de digitale plattformene deres. Her kan de da legge ut hvor mange de har «reddet» eller hvor mange som har blitt gjenforent med familiemedlemmene, slik at seerne kan se at donasjonen går til riktig sak.
Amnesty kan konfigurere Google Analytics til deres nettside slik at de har et overblikk over hvilke av innholdene de legger ut skaper mest inntrykk. Dette er et lurt tiltak fordi, her kan de finne ut av hvilke markedsføringstiltak som kan gi resultater eller de må endre på. Som nevnt ovenfor er det viktig for seerne som har donert ser at pengene de gir når målene til organisasjonen. Derfor vil det være lurt å ta i bruk Google Analytics for å finne ut hvor mange som ser på postene de legger ut, hvor lenge de er inne på siden og se hvilken målgruppe som tiltrekker seg mest til deres organisasjon. Man kan også finne ut geografisk område seerne holder til. Når man får vite dette kan man analysere slike ting kan de også bruke informasjonen de har fått til å gjøre justeringer på innleggene de poster på deres sosiale kanaler. Det er mye fordeler ved å bruke Google Analytcs, spesielt se hvilket av markedsføringstiltakene som appellerer mest til seerene, og gjøre justeringer ut ifra informasjon de får ut.
Amnesty sin synlighet på Google- SEO
Synligheten i et av verdens største søkemotor Google kan være avgjørende slik at flest mulig mennesker enkelt skal finne organisasjonen ved et organisk søk på Amnesty. Søkeoptimalisering SEO er noe Amnesty har jobbet svært mye med, og som gir gode goder hos Google sin søkemotor. Jeg synes Amnesty har en god synlighet, dette på bakgrunn av at jeg fant fort ut om organisasjonen og hva de står og jobber for. Akkurat dette er viktig for personer som oppsøker organisasjonen, og det skaper også et engasjement hos personene som vil donere til et godt formål.

Oppsummering
Amnesty er en organisasjon som bruker deres sosiale kanaler godt for å få frem et godt budskap og engasjere seerne. De har også gode markedsføringskampanjer som er med på å redde liv og gjør verden til et bedre sted å leve i. Amnesty jobber med å nå målene som har blitt satt og basert på det gode arbeidet rundt seo, samtidig bruker de sosiale kanalene sine for å tiltrekke seg flere følgere og seere som vil donere bort summer.
Kilder