Marius Svendsen juni 6, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Først litt kort om Amnesty. Amnesty har i dag rundt 100.000 medlemmer og aktivister I Norge. Selv om Amnesty ikke er en bedrift som skaper verdi i den grad at de ikke produserer noe å selge har de fast ansatte. Måten Amnesty får inntekter til å lønne ansatte er gjennom medlemskontingenter. De som arbeider for Amnesty er folk fra hele verden, de er enten er ansatte eller frivillige som brenner for å gjøre verden til et bedre sted. Siden Amnesty er medlemsstyrt betyr det at medlemmer over hele verden er med på å avgjøre hvilke saker som skal prioriteres. Hvert land har sin representant som er valgt gjennom et landsmøte, og det er disse som møtes i de internasjonale møtene.

Amnesty på sosiale medier

Amnesty er som alle andre store aktører på sosiale medier for å markedsføre seg. Amnesty befinner seg på Facebook, Instagram, Twitter og Youtube, disse plattformene bruker de for å gi ut informasjon om hva dem driver med og hva som engasjerer dem. Måten de bruker sosiale meide plattformene sine på, er at de viser frem forskjellige ting som handler om mennesker sine rettigheter og hva de står for. De legger ut innlegg for å få budskapet sitt, og det er en enkel måte for dem og være synlige på.

En måte å promotere seg selv slik at budskapet når ut til flere er gjennom promoteringer og samarbeid med andre aktører med stor følger skare eksempelvis influensers. Jeg tror ved å starte slike samarbeid vil man kunne nå et helt annet segment enn det man har gjort tidligere. Det viktigste for Amnesty på sosiale medier er å få frem målsetningene sine og det viktige arbeidet de gjør i kampen mot en rettferdig verden.

Jobben som markedsføring spesialist i Amnesty er derfor ekstremt viktig, Amnesty er avhengig av at folk er villige til å donere og støtte de. Derfor er det viktig at markedsføringsavdelingen klarer å nå ut til flest mulig og klarer å overbevise mottakerne om at den jobben de gjør er såpass viktig. Mye av jobben handler derfor om å få ut budskapet som de vil skal ut, og det på en enkel måte slik at flest mulig blir interessert. Jeg ser for meg at Google Analytics er et verktøy de bruker mye for å analysere hvor mange som kommer fra de forskjellige sosiale mediene til amnesty.no, og at de for brukt denne informasjonen til å nå ut til flere.

Organisk søk

Amnesty.no er det første kommer opp når du søker på Amnesty i Googles søkemotor. Det aller første som kommer opp er en annonse til Amnesty.no, selv om den første lenken som dukker opp også er Amnesty.no. Det betyr at de har betalt for å komme seg øverst noe som er viktig for å skape flest mulig klikk på internett. Jeg syntes Amnesty gjør mye bra på markedsføringsfronten, alle kan bli bedre selvfølgelig og mitt forslag er å satse mer på samarbeid med influensers for å nå ut til en annen gruppe.

Kilder:

https://amnesty.no/

https://www.facebook.com/AmnestyNorge/

https://www.instagram.com/amnesty_norge/?hl=nb

https://www.youtube.com/user/amnestyinorge