nadiajager februar 11, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei kjære lesere!

Nå er en eksamen lagt på hylla og vi har gått fra digital økonomi og forretningsmodeller med Arne Krokan og over til sosial kommunikasjon i bærekraftperspektiv med Cecilie Staude. Vi hadde vår første forelesning med Cecilie nå på tirsdag og jeg ser frem til å lære mer om dette spennende og høyst relevante temaet!

Bærekraft er mer enn bare miljø og resirkulering, og blir bare mer og mer relevant for bedrifter å ta en del i. Den yngre generasjonen er generelt mer opptatt av å både være miljøvennlige og bærekraftige, men i prinsippet er det de store aktørene som må ta et tak for å få til en merkbar forskjell i forbrukernes vaner og rutiner. FN har utviklet 17 bærekraftsmål som skal nås innen 2030.

Skjermbilde tatt fra https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal

Utover det har vi allerede fått utdelt eksamenscase for denne modulen, der skal jeg og eksamensgruppen min skrive om plattformtjenesten Tise, så mange av innleggene mine fremover kommer til å ta et dypdykk i denne spennende bedriften. To i eksamensgruppa mi har allerede skrevet innlegg om Tise som forretningsmodell, de kan du lese her og her! I dette innlegget skal jeg skrive litt om Tise sin kundereise i lys av medievaner og forbrukeratferd, og snakke litt om deres forhold til bærekraft!

Tises målgruppe og kundereise

Kort og godt er Tise en gjenbruks-app som er utviklet for å selge brukte klær og ting. I et intervju med Finansavisen sier gründer Eirik Frøyland Rime at de ønsket å finne en løsning som fikk unge interessert i gjenbruk – og slik ble Tise til. Nå har appen hele 900.000 brukere. Videre i artikkelen sier Rime at de er sterke innenfor målgruppen jenter mellom 18-24 år, hvor hele 80% innenfor denne kategorien har opprettet bruker på appen deres. I ett annet intervju funnet på ungdomsbedrift.no opplyses det at appen hovedsakelig retter seg mot kvinner mellom 18 og 35 år.

Det vi kan se på norsk mediebarometer er at denne målgruppen er hyppige brukere av internett og dermed også sosiale medier og digitale plattformer. Som en del av denne målgruppen selv kan jeg relatere til dette, og bruker kun internett til å gjøre informasjonssøk og bruker heller apper til å foreta meg kjøp. Slik som appen er utviklet også ligner Tise veldig på andre sosiale medier i og med at man kan like, følge og chatte. Dette bidrar også til å treffe målgruppen.

Kundereisen illustrert ovenfor er en strategisk tilnærming til prosessene en forbruker går gjennom fra starten av et kjøp til slutten. Det første som skjer er at forbrukeren oppdager et behov eller et problem og går videre til å søke hvordan man kan løse dette problemet. Deretter finner forbrukeren mest sannsynligvis flere passende alternativer og må foreta seg en beslutning om hvilket alternativ den skal gå for. Til slutt kommer atferd etter kjøpet som handler om hvor fornøyd kunden er eller ikke. Kjøpsprosessen har en stor sammenheng med transaksjonskostnader, som jeg skrev om i dette innlegget.

Tise har utviklet sin app slik at alle disse prosessene i hovedsak foregår i appen. Enten ser man noe fint som vekker et behov eller så går man strategisk inn på appen og søker etter det man leter etter. Her kan man filtrere i alt fra kategori til størrelse, noe som gjøre søkeprosessen enklere og man får oppgitt alle alternativer med en gang. Deretter blir man enig om en pris mellom kjøper og selger og leveringsmetode. Atferden etter kjøpet her blir som oftest gjort opp mellom de to partene i transaksjonen.

Tise og bærekraft

Tise er en forretning som fokuserer mye på bærekraft, og selve forretningsideen ble utviklet på bakgrunn av dette. De har et stort fokus på sirkulær økonomi som innebærer at man ønsker å redusere ressurser og at disse skal bli i økonomien lengst mulig. Dette er en økonomi som kan brukes for å omtale forretninger som ikke etterlever av «bruk-og-kast»-økonomi, noe Tise ikke gjør.

Skjermbilde tatt fra https://baerekraft.ungdomsbedrift.no/tise

I artikkelen på ungdomsbedrift.no oppgir de fem av FNs bærekraftsmål, som er de målene Tise velger å fokusere på med forretningen sin. Alle disse målene er mål bidrar med å nå ved å ha lansert en slik gjenbruks-app som er enkelt å bruke og som appellerer til et yngre publikum. De gir også unge muligheten til å være med på endringen. Med Jenny Skavlan i spissen, både som Creative Director og influencer for målgruppen er det stor sannsynlighet for at Tise kommer til å øke i popularitet fremover.

Bærekraft kan vi kalle kjernen av Tise, og det er noe som virkelig er integrert i bedriften. Videre tror jeg at Tise kan stå frem som forbilder i denne bransjen, og gjøre gjenbruk til en kul ting. Når det er sagt så må flere større aktører på banen for å kunne gjøre merkbare endringer for å nå disse målene, men også gjøre klesbransjen mer bærekraftig generelt. Fast Fashion har vært et stort miljøproblem lenge nå, men Tise er absolutt et steg i riktig retning.

Kilder og andre relevante lenker:

Gjerne legg meg til på LinkedIn – Nadia Marie Jäger Østli