kristooid January 19, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei! I dette blogginnlegget har vi fått i oppgave å skrive om en hvilken som helst plattformtjeneste. Jeg har i forbindelse med dette valgt ut en plattformtjeneste som kalles «Tise», som jeg i dette innlegget vil forklare hvordan fungerer, og på hvilken måte Tise minimerer transaksjonskostnadene til brukerne. Bakgrunnen for at valget mitt falt på nettopp Tise, er på grunn av deres fremtidsrettede syn på forbruk av varer, altså på hvilken måte Tise er bærekraftig.

Hva er egentlig Tise?

Tise er en applikasjon, på både apple- og android-telefoner, som på kun 3 år har klart å skaffe over 600 000 brukere. Tise baserer seg i hovedsak på kjøp og salg av klær og tekstiler, men har også andre produkter som selges, eksempelvis sofaer, mobiltelefoner og lignende. Forskjellen på Tise og en vanlig nettbutikk, er at kjøp og salg foregår fra forbruker til forbruker. Her er det altså slik at hvis man har en genser man ikke bruker lengre, så legger man denne ut til salgs på Tise, for at andre brukere av appen skal ha muligheten til å kjøpe denne genseren til en «brukt-pris». Inne på Tise-appen har man også mulighet til å sette en geografisk begrensning på hvor du ønsker at personen som har varen, oppholder seg. Ved en slik løsning, kan man sette inn en begrensning slik at om du ønsker å kjøpe produktet en annen bruker selger, har du faktisk mulighet til å dra å hente produktet hjem til selgeren.

Her et et skjermbilde av hvordan min Tise – profil ser ut, hvor alle varer jeg har lagt ut for salg/er solgt ligger under. (Hentet fra Tise-app)

Hvordan påvirker Tise de generelle transaksjonskostnadene hos kundene?

Transaksjonskostnader refererer til de ressursene vi benytter oss av for å finne frem til og gjøre det beste valget når vi skal kjøpe et produkt eller en tjeneste

K.Sander, 2019: https://estudie.no/transaksjonskostnader/

Tise har i dette tilfellet tilpasset seg de ulike transaksjonskostnadene på flere måter ovenfor brukerne. For det første så har Tise en meny hvor man steg for steg filtrerer bort gjenstander man ikke har lyst til å kjøpe. Dette kan eksempelvis være hvis du har lyst til å kjøpe en bukse, i størrelse medium, har du mulighet til å filtrere bort alt annet som selges i appen. Her bruker hver enkelt bruker veldig liten tid og lite ressurser på å finne frem til det man faktisk ønsker å kjøpe.

Tise har også, såvidt jeg vet, tatt i bruk det som kalles «anbefalingsalgoritmer». Dette er algoritmer som gjør at for hver gang du trykker deg inn på en annonse på Tise, registreres dette av informasjonskapsler på appen, som gjør at Tise i ettertid vil anbefale deg tilsvarende produkter i ettertid. Dette trenger ikke nødvendigvis være direkte reklame for et produkt, men derimot et produkt som passer det du tidligere har søkt på, noe som øker sjansen for kjøp og salg for både kjøper og selger.