mortenbotten juni 13, 2022

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette blogginnlegget skal vi snakke om framtidens digitale markedsføring. Den teknologiske utviklingen er i hatt satt kurt mot fremtiden og ser ikke ut til å stoppe. De fleste av oss har nok hørt om blokkjeder i forhold til Bitcoin, som er en type kryptovaluta – den kryptovalutaen de fleste kjenner til. Men blokkjeder har mye større rekkevidde enn kun denne typen teknologi. En blokkjede er «en desentralisert og distribuert digital «regnskapsbok» (SN,2022). For å forklare dette litt enklere kan vi si at det er er slags system som utelater en tredjepart, som for eksempel i en økonomisk transaksjon gjennom en bank. I en slik transaksjon er det banken som er en mellommann for at transaksjonen skal gå som avtalt – med blokkjeder slipper man denne mellommannen. Men hvorfor har dette noe å si for digital markedsføring spørs du? 

(kilde)
  • Minsker kostnadene med å fjerne mellomleddet

I dag bruker ofte annonserer og markedsførere annonseplattformer for å markedsføre bedriften din. Da er det viktig at vi kjøper annonseplass på steder med høy kvalitet, altså gode plattformer, hvor vi vet at målgruppen vår er. Dette kan fort koste masse penger da disse annonseplattformene tar seg godt betalt for å være mellommenn, og nå skjønner du kanskje greia. Hvis blokkjedene er med å på fjerne tredjeparten kan dette føre til at vi som annonserer får mindre kostander.

  • Tilgang til bedre forbrukerinformasjon

Med denne blokkjedeteknologien kan det være mulig å treffe riktige personer, uten å bruke annonseverktøyene. blokkjedeteknologien føre til at den dataen du som markedsfører sitter på om forbrukerne, er av høyere kvalitet og dermed mer korrekt. Dette er også en god ting for forbrukere. Blokkjedeteknologien gir forbrukerne mulighet til å ta betalt for deres kontaktinformasjon, og sikrer dermed at kun bedrifter de er interessert i har den dataen tilgjengelig

  • Små bedrifter bygger lettere tillit

Å skille seg ut i dagens marked er ikke allitd like enkelt. Konkurransen er stor, og det å få kundene til å velge deg kan være vanskelig. Ofte ser man at kundene vender tilbake til det som føles trygt og kjøper det man vet funker fra før. Blokkjedeteknologien gjør det mulig å bygge tillit tidlig, uansett hvor liten bedriften er, ettersom du kan vise hele forsyningskjeden som vi går dypere i på neste punkt.

  • Forbrukermakt

I dette punket handler det om at blokkjedene gjør det enkelere for forbruker å vite hvor produktet kommer fra. Med blokkjedeteknologi vil det være mulig å spore hele produktet sitt livsløp, alt fra hvor for eksempel stoffet kommer fra, til hvor det ble produsert og hvordan det eventuelt ble levert til Norge. Dette scannar man med en enkel QR-kode. Dette kan være med på å skape tillitt mellom forbruker og bedriften. Noe som er til fordel for begge parter.

  • Trygge og smidige betalingsløsninger

De fleste tenker på kryptovalutte når de hører ordet blokkjeder, men sannheten er at blokkjedene er så mye mye mer. Blokkjedeteknologien gjør transaksjoner transparente, og som bedrift slipper man å bekymre som for svindel og lignende dersom man blir betalt i kryptovaluta. Dette kan være med på å gjøre betaling sikkert. En trygg og sikker betaling som igjen er til fordel for begge parter. 

  • Sikkerheten er noe helt eget

Det er ikke bare sikkerhet i forhold til betaling blokkjeder hjelp til med, men sikring av data generelt.Blokkjedeteknologi gjør hver eneste transaksjon synlig og offentlig, men fremdeles anonym. Teknologien gjør at sikkerheten blir bedre, da alle alle som er involvert i transisjonen har tilgang på informasjon.

  • Digital markedsføring og blokkjeder

I dette semeseter har vi lært utrolig mye, et av temaene vi har vært mye inne på et digital økonomi hvor vi har diskutert blokkjedeteknologien mye. I forhold til digital markedsføring betyr dette at annonsfører vil sitte på enda mer korrekt data enn tidligere. Ettersom blokkjedene gjør alt kryptert, kan man faktisk se hvem som ser og klikker på annonsene våres, og samler inn mer data om de som gjør at man kan spisse markedsføringen enda mer.

Ref:

 Færder Marketing – Vil blockchain og kryptovaluta endre digital markedsføring?

CommPro – 7 Ways Blockchain Will Improve Digital Marketin and Advertising