Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Hva er Business Model Canvas?
Business Model Canvas er et verktøy
som gir deg oversikt over virksomheten din. Målet til dette verktøyet er å utvikle
nye eller forbedre eksisterende forretningsmodeller, og den hjelper deg å
forstå infrastrukturen i modellen som selskapet ditt bruker. Den kan brukes av
både startups og større selskaper, og fortsatt være like effektiv. Business
Model Canvas består av 9 forskjellige segmenter som gir deg en oversikt over
prosesser og ressurser som må håndteres.
Business Model Canvas ble utviklet av sveitsiske Alexander Osterwalder i 2006. I 2010 ga han ut boken «Business Model Generation», som var med på å gjøre den enda mer kjent, spesielt i miljøer som entreprenørskap og innovasjon. Det samme året var han med på å stifte konsulentfirmaet og nettsiden «Strategyzer» som tilbyr en hel del informasjon, maler, kurs og andre verktøyer relatert til forretningsmodeller. Siden den ble grunnlagt har over 5 millioner mennesker brukt den.
Hva betyr de 9 segmentene?
- Key partners
Hvem er interessentene som skal hjelpe deg der selskapet ikke har kompetanse?
- Key activities
Hva er selskapets oppgaver?
- Key resources
Hvilke ressurser trenger du?
- Value propositions
Hva er ditt verdiløfte?
- Customer relationships
Hvordan skal kunderelasjonen være?
- Channels
Hvordan skal du nå kundene dine?
- Customer segments
Hvilke kunder kan du tilby til?
- Cost structure
Hvilke kostnader har du og hvor kommer de fra?
- Revenue streams
Hvilke inntekter har du og hvor kommer de fra?
Slidemodel.com går i dybden på alle 9 blokkene, og har mye god informasjon hvis du ønsker å lese mer om de. https://slidemodel.com/business-model-canvas/
Denne videoen fra Strategyzer gir en rask forklaring av hva Business Model Canvas er og hvordan den kan brukes.
Kilder:
https://www.strategyzer.com/canvas/business-model-canvas