Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
En hver bedrift har i utgangspunkt en forretningside. Da jobber man ut i fra en forretningsmodell for å kunne nå målet, og gjennomføre denne ideen. Modellen inneholder hvem de forskjellige aktørene er, hvilke handlinger som må foretas etc.
Alexander Osterwalder oppfant da Business Model Canvas som skulle hjelpe å utvikle forretningsmodeller. Denne modellen har hele 9 punkter som skal dekkes. Dette er for å redegjøre hva den bør inneholde for å kunne nå det endelige målet.
De 9 punktene
Her tar de 9 punktene for seg hvert segment, og hver av dem har en tilknytning til hverandre. Derfor skal alle punktene inkluderes når man tar i bruk Business Model Canvas.
1. Kundesegment – hvilken målgruppe det rettes til
2. Verdiløfte – verdi i det man tilbyr
3. Kanaler – hvilke kanaler som skal benyttes for å nå fram til kundene
4. Kunderelasjon – dialog og kontakt med kundene, hvordan forholde seg til dette
5. Inntektsstrøm – inntektskilde, og hva man har av utgifter
6. Ressurser – hvilke ressurser som trengs
7. Nøkkelaktiviteter – hva som må gjøres
8. Partnere – hvem som skal involveres eksternt
9. Kostnader – direkte og indirekte kostnader, markedsføring
Under har jeg lagt til en video som forklarer de 9 punktene.
Denne videon er hentet fra YouTube
Business Model Canvas er altså en forretningsmodell som er enkel å bruke for å kunne nå sitt mål om gjennomføre sin forretningsidé.
https://medium.com/netlife/bli-en-canvaser-p%C3%A5-5-minutter-b5b32f329ff3