Calle januar 10, 2018

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Når du skal kjøpe et produkt som du må investere en betydelig sum penger i er det naturlig at du på forhånd vil forsikre deg om at produktet er riktig for deg, i hvert fall så godt det lar seg gjøre. Hvordan ville du gått frem? Ville du gått direkte til produktets hjemmeside eller ville lest anmeldelser fra andre forbrukere?

En undersøkelse utført av Olapic, der 1000 amerikanere mellom 16 og 65 år ble intervjuet, utforsket forskjellene på hvordan millennials og baby boomers forholder seg til innhold fra bedrifter. Undersøkelsen viste at den yngste gruppen, millennials, foretrakk innhold fra bedrifter som inkluderte eller fokuserte på mennesker, mens baby boomers var mer opptatt av at innholdet fra bedriftene fokuserte på produktet eller tjenesten som skulle selges. Undersøkelsen viste også at 76% av deltagerne som ble intervjuet anså brukergenerert innhold som mer troverdig enn innhold som kom fra bedrifter.

Brukergenerert innhold er bilder, tekster eller videoer der forbrukere forteller om produkter basert på sin egen erfaring. Men hvorfor oppfattes dette innholdet som mer troverdig enn reklame og annet innhold fra bedrifter?

Det er ingen tvil om at dagens forbrukere er eksperter på å gjenkjenne kommunikasjon fra merker og bedrifter. Når vi har skjønt at det er en bedrift som snakker til oss vet vi også at motivasjonen til bedriften er å selge produktet eller tjenesten sin. På grunn av dette mister ordene til bedriften fort troverdighet, uansett hvor sanne påstanden deres viser seg å være. Anbefalinger fra forbrukere derimot oppfattes sannsynligvis som mer troverdige fordi motivasjonen deres ikke er å øke salget for bedriften, men heller å dele en erfaringen med andre forbrukere, enten den er positiv eller negativ.

Så hvorfor bør bedrifter ta brukergenerert innhold på alvor? For det første er innholdet som snakker positivt om produkter eller tjenester praktisk talt gratis markedsføring for bedrifter. Til og med innhold som med en negativt vinkling kan være verdifullt, fordi bedriften får tilbakemeldinger rett fra forbrukerne.

Et godt eksempel på en bedrift som har innsett verdien av brukergenerert innhold er GoPro, som med konkurransen GoPro Awards oppfordrer kundene sine til å lage og dele innhold for sjansen til å vinne premier og motta anerkjennelse fra bedriften og andre innholdsprodusenter.

Min oppfordring til bedrifter er å ikke avskrive brukergenerert innhold i 2018. Tenk heller på hvordan det kan brukes til bedriftens fordel og se på det som en gyllen anledning til å bygge nye og bedre kunderelasjoner.

 

 

 

The post Bygg troverdighet med brukergenerert innhold appeared first on Digital markedsføring.