Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
I dagens blogginnlegg fikk vi utdelt en case-oppgave for Amnesty der vi skal gå ut i fra at vi har søkt på stillingen som markedsføringsspesialist i Amnesty International Norge. Jeg skal derfor snakke om Amnesty og digitale kanaler, måling og analyse av trafikk og organisk søk og SEO.
Amnesty og digitale kanaler
Amnesty er idag veldig synlig på mange digitale kanaler slik som for eksempel Instagram og Facebook som de benytter seg av i stor grad. Der legger de kontinuerlig ut viktig informasjon og kunnskap for å spre bevissthet om hva som foregår i verden. Amnesty tilpasser tonen utifra hvilken kanal de bruker, hvem de ønsker å nå og hva de ønsker å formidle og de unngår bruk av ironi og sarkasme. De deler ekte historier noe som også gjør at vi som mennesker ofte føler mer for det og dermed også ønsker å bidra i større grad for å hjelpe personene det gjelder.
Amnesty benytter seg av Facebook for å nå ut til de aller fleste, men primært ønsker de å nå de eldre for å skaffe flere signaturer, faste givere, øke trafikk til nettsiden, mobilisere til aktiviteter, skape engasjement og for å informere og viktige saker.
Instagram benyttes også for å nå flest mulig, men her er det primært de yngre. Dette for å vise frem hva de gjør og hvilke saker de engasjerer seg for, samtidig som de oppfordrer til å dele bilder fra aksjoner og arrangementer man deltar i med relevante hashtags for å være med på å inspirere flere til å delta. Amnesty benytter seg mye av historiefortelling og har en ryddig og oversiktlig instagram bruker som fungerer.
For å gjøre kundereisen så enkel som mulig er det viktig å senke transaksjonskostnadene. Dette har Amnesty klart bra ved å tilby kunden å enten gi ett engangsbeløp, eller så kan man velge å gi ett fast beløp i måneden som trekkes fra din konto uten at du behøver å gjøre noe som helst. Dette øker sjansen for at folk donerer hver måned. Amnesty har også en «call to action» knapp på Instagram der man kan «gi ett bidrag» på ønsket sum som kan bidra til at flere unge gir ett bidrag gjennom Instagram da de har gjort det såpass enkelt.
De har også en oversiktlig nettside der det er lett å orientere seg rundt på siden og å skrive under på aksjoner som du ønsker å støtte. Nå er det pride uke og de har derfor gjort det mulig å bestille seg ett pride armbånd som det første du møter når du besøker nettsiden.
Måling og analyse av trafikk
Siden Amnesty hele tiden ønsker og er avhengig av å vokse og tiltrekke seg nye givere vil det være viktig med noen digitale målsettinger. Dette kan gjøres gjennom å benytte seg av Google Analytics for å skaffe seg viktig og relevant informasjon om nåværende givere og analysere dette for å optimalisere seg for å skaffe enda flere og nye givere.
Noen viktige faktorer Amnesty kan se på er:
- Hvor kommer brukeren fra? Kommer brukeren fra en av Amnesty sine sosiale kanaler slik som Facebook eller Instagram? Eller kom de via andre kanaler eller søk?
- Hva slags sosiale medier innhold er det som får mest oppmerksomhet? Hvilken type innhold sender flest folk inn på nettsiden med ett ønske om å bidra?
- Hvilke typer saker skaper mest engasjement på de ulike sosiale medier kanalene? Det er ulike målgrupper på de ulike kanalene og dermed kan det også være ulike saker som treffer de ulike målgruppene. Ved å se på dette vil Amnesty få et bedre innblikk i hvor de skal fokusere på markedsføringen av de ulike sakene.
- Hvilke handlinger gjør brukeren inne på siden? Leser de ulike historier? Skriver de under på noen av disse? Gir de bidrag?
Organisk søk og SEO
En viktig faktorer for å skape engasjement og skaffe brukere er nettopp å være så synlig som overhode mulig. Amnesty er første treff på Google hvis man søker etter «Amnesty», noe som er bra, men ikke overraskende da det er ett «enkelt søk» fordi det inneholder navnet deres.
Det som vil vært enda bedre er dersom de også dukket opp under søkeord som er relevante for Amnesty og det de jobber for. Her scorer de ikke like bra og havner dessverre som søkeresultat nummer 5 under søket «menneskerettigheter». Dette tyder på at de ikke har bra nok fokus på å benytte seg av de samme gode søkeordene som konkurrentene gjør.
Dette er såpass viktig for Amnesty sin vekst at de bør fokusere mer på SEO (søkemotoroptimalisering) fremover. Noen gode tips er å fokusere på:
- Gode titler, overskrifter, bilder og metabeskrivelser
- Inkludering av ord som folk faktisk søker på
- Kvalitetsinnhold og god struktur
- Relevante inngående lenker
- Nettsiden må fungere på alle skjermstørrelser
- Bruk av verktøyene Google Analytics, Google Search console, Keyword Planner
Mer om SEO kan du lese om i ett av mine tidligere blogginnlegg som du finner HER
Avslutningsvis så er Amnesty en sterk virksomhet med allerede stort engasjement og de er godt kjent på markedet. De er allerede gode på det de gjør, og det er ikke mye som behøver forbedring, men de bør likevel legge litt fokus over på SEO for å lykkes med ønsket om å vokse enda mer og fortsette den gode jobben de gjør med et enda større marked.
Kildehenvisning:
https://amnesty.no/for-aktivister/tips-til-bruk-av-sosiale-medier