Rubenoyre juni 2, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dagens blogginnlegg handler om et case som vi har fått utdelt av vår foreleser. Oppgaven dreier seg om et hypotetisk jobbintervju som Markedsføringsspesialist i Amnesty International Norge. Blant annet skal jeg svare på spørsmål som omhandler digitale kanaler, kundereisen, måling og analyse av trafikk, samt hvor synlige Amnesty er i et organisk søk i Google.

Amnesty og digitale kanaler

Amnesty International er en organisasjon som jobber for frihet, likeverd og rettferdighet for alle mennesker. Amnesty er en global organisasjon som er fordelt på over 150 land, og kan dermed reagere raskt på en hendelse uansett hvor den er. I 1964 ble Amnesty International Norge etablert, og i dag har dem ca. 100 000 medlemmer og støttespillere. Amnesty har valgt å benytte seg av flere digitale kanaler som Facebook, Instagram, Twitter og YouTube. Facebook er den sosiale plattformen de har flest følgere på, her har de 156 467 i skrivende stund. Instagram profilen deres har litt mindre følgere, her ligger de på 82 600 følgere og på Twitter har de ca. 30 000 følgere. På alle disse kanalene publiserer de regelmessig innhold i form av både bilder og videoer. Den siste sosiale kanalen Amnesty benytter seg av er YouTube og denne har en tilsynelatende mindre følgerskare, bare 824 abonnenter og her publiserer de videoer.

Kundereisen til Amnesty dreier seg først og fremst om det de står for, som er frihet, likeverd og rettferdighet for alle mennesker. De behøver å vise følgerne sine hvordan mennesker har det i verden, og skape oppmerksomhet rundt dette. Hvis det er noe forbedringspotensiale her så ligger det hos YouTube kanalen deres. Siden YouTube er en så stor sosial kanal så trenger de enda flere abonnenter her, siden de kan nå ut til så enormt mange ved å bruke denne kanalen. På YouTube kan Amnesty Norge nå ut til både de yngre og eldre, ved å publisere lengre videoer enn de gjør på de andre kanalene de bruker. Så min oppfordring til Amnesty Norge vil være å publisere bilder og mindre videoer på Facebook, Instagram og Twitter mens de lange videoene publiserer de på YouTuben kanalen sin. Dette med tanke på at når folk flest er inne på YouTube ønsker de å se en lang video, enn hvis de er inne på en av de andre sosiale kanalene, da ser de heller på bilder og kortere videoer.

Måling og analyse av trafikk i Google Analytics

For at Amnesty.no skal få fullt utbytte av det de driver med så kan de være viktig for dem å benytte seg av Google Analytics for å måle all trafikken de mottar i løpet av en dag. Da kan de for eksempel få et overblikk over hvor folkene som klikker seg inn på nettsiden kommer fra og eventuelt hvor mange det dreier seg om. Siden Amnesty Norge kjører ut annonser og kampanjer kan det være lurt å måle disse, for å se hvilke som får flest klikk og skaper mest oppmerksomhet og engasjement. Ved å bruke dette verktøyet kan de finne ut av om det de legger ut får god eller dårlig respons, og om de eventuelt må gjøre nye vurderinger angående dette. Til syvende og sist er Amnesty en veldedighetsorganisasjon og er avhengig av at folk donerer penger, noe som er helt avgjørende for dem.

Organisk søk og SEO

Amnesty er veldig synlige når det kommer til synlighet i organisk søk på Google, og dette er noe de er svært avhengig av for å bli sett siden de er en veldedighetsorganisasjon. Når jeg søker opp Amnesty på Google så kommer de opp øverst, med all informasjon om dem. Dette sier oss at de er svært synlige, men de kunne ha blitt enda flinkere ved å benytte seg av forskjellige nøkkelord. Med diverse nøkkelord kunne de ha linket tilbake til Amnesty sine sider slik at når noen søker opp disse nøkkelordene dukker deres side opp og de blir enda mer synlige i organisk søk.

-Ruben

Kilder

Amnesty.no. Lesedato: 02.05.21 (https://amnesty.no/om-amnesty)

Amnesty.no. Lesedato: 02.05.21 (https://amnesty.no/vart-arbeid)

Pexels.com. Lesedato: 02.05.21 (https://www.pexels.com/nb-no/bilde/fjell-uskarphet-sfaere-eventyr-346885/)