emilybedwards januar 15, 2018

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

De skyhøye kravene om rask, enkel, hyggelig og hjelpsom kundeservice er ikke alltid lette å tilfredstille. Nettbutikker, fysiske butikker, nettsteder og andre tjenester bruker mye ressurser og penger på kundeservice for at kundene alltid skal få den hjelpen de trenger, når de trenger det. Som regel er det ikke de største problemene dette kundesenteret behandler, men enkle ting som å hjelpe til med en bestilling, fraktkostnader, lagerbeholdning og lignende. Hvorfor skal vi bruke overdrevet mye penger, arbeidskraft og andre ressurser på dette. Vi lever i 2018! Vi trenger ikke lenger ti ansatte fordelt på hvert sitt kontor, med hver sin PC, og hver sin telefon, for å besvare disse enkle henvendelsene.

En Chat-bot er en du kan stille spørsmål, snakke med, og få hjelp av. Det er enkelt og greit kunstig intelligens, digitale ansatte. Chat-boten er programert til å kunne svare på alle de henvendelsene en kunde måtte ha. En Chat-bot sparer bedriften for penger, tid og unødvendig arbeidskraft. For å teste hvordan en Chat-Bot fungerer, sjekk ut chatShopper på Facebook, der du kan få hjelp med shoppingen av en chat-bot. Denne boten svarer raskere enn noe menneske noen gang kunne gjort. Boten linker deg nettbutikker med akkurat de produktene du spør om.

En Chat-Bot kan også brukes innenfor helsesektoren. Det finnes tjenester som https://www.korspahalsen.no,  http://www.psynett.no/chat/https://www.kirkens-sos.no, der man kan ta kontakt for å snakke med noen, dele sine tanker og få rådgivning av noen utenfra. MEN, det er ikke lett å finne nok frivillige til å dekke behovet Norge har når det kommer til nettopp dette. Det er her Chat-Bot kommer inn i bildet. En Chat-bot kan gi rådgivning, hjelpe til med psykoterapi og snakke med folk som trenger det. Helsesektoren har bruk for mer arbeidskraft, og Chat-botene kan hjelpe til med nettopp dette.

Jeg vil runde av med å si at det er viktig å se mulighetene teknologien byr på. Digitaliseringen og den nye teknologien er ikke bare med på å forbedre kundeservicen for en nettbutikk, men også hjelpe mennesker og redde liv.

 

//Emily B. Edwards

Kilder:

https://telia.no/bedriftsmagasinet/kunstig-intelligens-forandrer-helse-norge

Kilder for media:

https://octodev.net/most-advanced-chatbot-apps-powered-by-artificial-intellect/