Db

Stian Norum Herlofsen april 19, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Den Skandinaviske merkevaren og selskapet Db lager reiseutstyr i form av sekker og bager etc. Produktene er rettet inn mot en global, mobil og aktiv målgruppe over hele verden, gjerne i alderen 16-30 år, gjerne også litt motebevisste og tilstede på sosiale medier. Selskapet ble grunnlagt av Truls Brataas og Jon Olsson i 2012, og produktene sterkt fokusert på funksjonalitet og design. Nylig har selskapet gått fra å hete Douchebags til Db, og de selger sine produkter til kunder over hele verden via sin nettbutikk. Dette gjør merkevaren nettbutikk interessant å vurdere. 

4_4.jpg

Opp gjennom årene er man innom mange nettbutikker. Derfor har jeg notert meg fire viktige punkter som har stor innvirkning for meg når man besøker en nettside. Disse fire er: Design, sikkerhet- og effektiv kjøpsprosess, kontinuerlig oppdatert og kommunikasjon. 

Design

Db har en forside og en gjennomgående stil som gir et godt førsteinntrykk. Ved effektivt bruke store bilder på forsiden forsterker dette både merkevarens personlighet og identitet. Dette er viktig for de som besøker nettsiden. Designet er oversiktlig, ryddig og gjennomført. Nettbutikken er velfungerende og god konstruert, hvor det er selve produktene som er i hovedfokus. Nettbutikken er har samtidig en søke/filter- funksjon som gjør det effektivt for besøkende å finne frem til de aktuelle produktene. Dette gjøres både ut fra ulike kategorier som behov og ønsket farge på produktene. 

4_1.jpg

4_2.jpg

Sikkerhet og effektiv kjøpsprosess

For å handle i Db sin nettbutikk trenger man ikke å lage noen brukerkonto. Ofte kan man forsvinne ut av kjøpsprosessen i de nettbutikkene hvor man må lage en brukerkonto. Db har også gjort det slik at man får gratis frakt hvis ordren er over 1500 NOK. Idet man har valgt et eller flere produkt og lagt dette i handlekurven, består den videre kjøpsprosessen av 4 steg. Disse består av å fylle inn mailadresse, navn og personlig adresse, frakt, og betalingsalternativer. Her kan man velge mellom flere ulike betalingsalternativer, deriblant Vipps. Dette gjør det særlig enkelt for norske besøkende som har Vipps. 

4_5.jpg

Kontinuerlig oppdatert 

Db sin nettside inneholder allerede flere spesialtilpassede tilbud og kampanjer, og det er tilstadighet ulike influencere som deltar i kampanjer. Alt fra fotballspilleren Marcelo fra Real-Madrid, til ski-og snowboardkjørere og innholdsprodusenter fra sosiale medier. Dette er nok en viktig strategi og betydelig del av merkevaren. Og samtidig en god måte å møte både eksisterende kunder, men også nye. Ettersom de samarbeider med flere kjente og store influencere i tidsbestemte kampanjer bør også nettbutikken være konstruert for å tåle mye trafikk på liten tid. Slike produktnyheter og kampanjer blir effektivt kommunisert ut på merkevarens sosiale medier. 

 

Kommunikasjon

Sosiale medier er viktig, og særlig for Db. De har gjennom lang tid vært flinke til å publisere innhold i deres egne medier. Merkevaren er godt tilstede på sosiale medier og i dag ca. 450 000 følgere tilsammen på Facebook og Instagram. Dette gjør de til en aktør med en relativt stor følgerbase med et stort potensial for å utnytte denne situasjonen til deres fordel og «treffe» nye kunder. Her arbeider flere av deres ansatte med å bygge gode relasjoner til deres følgere, samt yte god kundeservice. Samtidig har Db en egen chatrobot på deres nettsider som gjør det enkelt å kunne kontakte merkevaren ved spørsmål ol. Denne tjenesten er tilgjengelig på engelsk og norsk.

Alt i alt vil jeg si at Db har gjort en god jobb med å utvikle en velfungerende nettside med nettbutikk og gode løsninger mtp. Funksjonalitet og design. Synergien man oppnår med dette er at man kan danne gode og varige relasjoner med både eksisterende kunder og nye. Samtidig er det viktig at merkevaren kontinuerlig fortsetter å videreutvikle nettsiden sin, slik at de ikke risikerer å «komme bakpå».  

4_3.jpg