patrickhem januar 11, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I mitt andre blogginnlegg skal jeg ta for meg temaet vi fikk i den andre forelesningen i digital markedsføring. Det vi fikk i oppgave å skrive om i dette andre blogginnlegget var noe vi synes var innteresant med denne forelesningen. Det ble da delingsøkonomi, dette er noe jeg synes var veldig interessant og har lyst å skrive mer om. Her vil jeg dele litt tanker angående temaet og prøve å diskutere rundt litt ny informasjon som jeg har fått gjennom dette faget.

Det første jeg kan starte med er å forklare litt hva delingsøkonomi handler om. Delingsøkonomi en forretingsmodell som baserer seg på transaksjoner mellom privatpersoner, formidlet gjennom digitale plattformer. Delingsøkonomi utnytter at nettsider og mobilapper gjør det lettere å koble tilbydere og å finne hverandre, og reduserer transaksjonskostnader ( wikipedia). Eksempler på dette kan være foodora elle Airbnb, som gjør det lettere for privatpersoner å henholdsvis kjøpe mat å få det levert på døra, og å leie en leilighet billig når man skal på ferie. Bilkollektiv er også et eksempel på dette, noe jeg synes er kanskje det mest spennende av aktører innenfor delingsøkonomi. Dette er noe som gjør at personer kan ha en bil, kjøre når man vil og allikavel ikke trenge å eie bilen, men dele dette med andre.

Teknologien fører lett til at vi kan ha slike type apper, som gjør ting veldig mye enklere for forbrukerne. Teknologien fører til at vi lettere kan dele med hverandre å dra nytte av fordelene. Det er svart mange fordeler med delingsøkonomi, og en av disse er at transaksjonskostnadene blir lavere. Det er også flere fordeler med delingsøkonomien, at man får utnyttet nettverkseffektene, øker avkastningen som igjen betyr at det blir lavere kostnader, teknologien i dag skaper endre og mer effektive organiseringer enn før og det skaper selvoforsterkende vekst. Dette er ting som gjør at delingsøkonomi kan lede til gode ting.

Det er også noen ulemper med delingsøkonomi, nemlig arbeidsforholdene kan føre til at man vil redusere bruken av faste ansatte. Dette er noe som kan være svært store ulemper med dette og det er flere som mener at det heller ikke vil være noe særlig stor grad av faste ansatte i løpet av de neste 20 årene. Det vil også være en konkurranse som blir veldig stor for alle bedriftene som igjen er en ulempe. Også kontrollen skattemyndighetene holder vil bli vanskeligere, for de vil ha mindre oversikt. Den aller største utfordringen mener jeg ligger i at konkurransen kan bli for stor i ulike bedrifter, som fører til at folk vil tjene mindre fordi de må senke prisene. Her tenker jeg spesielt på Uber som presser taxiprisene ned, som kan føre til at folk som kjører drosje idag ikke tjener nok til at de kan fortsette. Det største spørsmålet angående denne saken er hvor lenge Uber kan fortsette, da prisene som de mener skal være billigere kan gjøre det vanskeligere for personalet å ha nok penger til å selv leve. Dette er en stor ulempe for drosjeeiere og sjåførene som allerede ikke har stor lønn, men noe som er positivt for forbrukeren som slipper å betale veldig store summer for å bli kjørt fra a til b.