ceciliesandvika april 14, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei og velkommen tilbake!

I dette innlegget skal jeg forklare hvordan man vurderer en nettbutikk, som vi har fått i oppgave av foreleseren Karl Philip Lund. Jeg har valgt nettbutikken Nelly, og skal gå igjennom 10 ulike kriterier. For hver av disse kriteriene har jeg valgt å gi terningkast 1-6. Bakgrunnen for valget mitt er fordi jeg handler veldig mye på Nelly selv, og vet de tilbyr unike klær til en billig penge.  Så videre i dette blogginnlegget skal jeg legge frem et helhetlig perspektiv om hvordan Nelly fremstiller seg selv. (Nelly)

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Bilde hentet fra Nelly

Først og fremst- Hvem er Nelly?

Nelly.no er en av Nordens ledende e-handelsselskaper innen mote og skjønnhet for unge kvinner mellom 18 til 35 år. Nelly finnes i svært mange land som er, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Østerrike, Nederland, UK, Frankrike , Belgia og Polen. De har også EU-site og internasjonal site som tilbyr handel innen EU og utenfor EU. Nelly har omtrent 350 varemerker som for eksempel, Missguided, Nike, Adidas, Levis og deres egne merker som NLYbyNelly. Nettbutikken har et bredt sortiment av de aller siste trendene som er på markedet. Nelly sin visjon er å bli nummer èn innen mote ved å tilby et bredt utvalg av de siste motetrendene. (Nelly)

1.Førsteinntrykk

Førsteinntrykket har mye og si, du danner deg et inntrykk om hvordan vedkommende er eller i dette tilfellet nettbutikken. Det gjelder å skape et godt førsteinntrykk i det kunden klikker seg inn. Det er tre spørsmål, og kan svare på disse på kun 5 sekunder:
-Har jeg kommet til riktig sted?
– Hva kan jeg gjøre her?
– Hvorfor skal jeg gjøre det her?

For å illustrere kan du se bilde nedenfor der at jeg har kommet til riktig sted. Førsteinntrykket er at de har brukt en av Sveriges største profiler som fronter en vår kampanje med klær fra kolleksjonen. Videre kan man navigere seg lett for å finne hvilke produkter man skal ha ved å trykke på de ulike kategoriene i venstre hjørnet. Men de har også kategorier med ulike kles typer under kampanje, bildet, noe som gjør det lett å finne frem kjapt.

Terningkast: 6/6

2.Synlighet

Synlighet i dette tilfelle menes om nettbutikken er lett å finne for forbrukerne. Hvis man søker opp Nelly på Google, vil man rask få opp hurtigvisninger av bilder av klær som er på tilbud. Rett under finner man selve hjemmesiden som er lett å finne frem til.

Terningkast: 5/6

3. Brukervennlighet
Dette punktet handler om hvordan nettbutikken din har gjort det enkelt å navigere seg rundt på hjemmesiden. Vil man finne produktinformasjon og de riktige prisene på produktene? Hvis dette ikke stemmer overens, vil man tidlig i kjøpsprosessen miste mange kunder. I dette tilfellet med Nelly har de god informasjon om produktene og prisene er ikke misvisende. Jeg opplever at Nelly har brukt dette steget bra på sin hjemmeside uavhengig om jeg er på pcen eller telefonen min.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Bildet hentet fra Nelly

Terningkast: 5/6

4.Kjøpsprosessen

Det sies at ved en god kjøpsprosess er det tilgjengelig tydelig på hjemmesiden om hvilke betalingskort man kan bruke. Dette skaper også en trygghet for kunden på bakgrunn av at de gjenkjenner betalingsmetodene på hjemmesiden. Mange kan ha en oppfattning av at hjemmesiden er «shady» ved at betalingsformene ikke er gjenkjennelig og blitt brukt før. I kjøpsprosessen er det også svært viktig å få frem leveringstid og eventuelle leveringsalternativer. Nelly har nemlig ulike leveringsalternativer som du ser nedenfor. Dette gjør at kunden kan ta en beslutning rask om man vil handle eller ikke. Målet med kjøpsprosessen er å gjøre den så smidig og rask som mulig slik at kunden ikke tenker over prosessen.

Min erfaring med å klikke hjem produkter fra Nelly er at kjøpsprosessen gikk fort for seg og var lett å komme frem til de ulike alternativene til betalingsformene samt leveringsmetode. Jeg gjenkjente raskt betalingsformene og jeg valgte den leveringsformen som passet meg best.

Terningkast: 6/6

5.Hastighet/Teknologi

Når man er inne og handler på ulike nettsider så er det veldig mange som velger å forlate hjemmesiden dersom siden er treg. Derfor så har hastighet og teknologi mye å si på omsetningen din. Min erfaring med Nelly sin hjemmeside er at har aldri opplevd en redusert hastighet, noe jeg er strålende fornøyd med

Terningkast: 6/6

6.Kundetilfredshet

Ved å bruke Trustpilot kan man se på tilbakemeldinger om hva kundene har sagt om nettbutikken og produktene de har kjøpt. I dette tilfellet med Nelly, som bilde under kan du se at de har 3/5 stjerner og 51% enestående anmeldelser. Jeg skulle ønske Nelly kunne ha laget en funksjon på eksempelvis en kjole på nettsiden, der det var en skala på hvordan passformen er, eksempelvis som H&M har. Dette gjør det lettere for kundene som skal handle og ha en oversikt om de skal ned eller opp en størrelse.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Bilde hentet fra Trustpilot

Terningkast: 3/6

7.Trygghet

Som jeg har nevnt ovenfor her er trygghet en avgjørende faktor om kunden vil handle eller ikke. Ser siden shady ut vil heller handle fra en annen side, det ville i hvert fall jeg ha gjort. Spesielt betalingsformene, hvis det er noen ukjente som man ikke vet noe om, vil man trykke seg ut umiddelbart. I dette tilfellet med Nelly, har de god og trygg informasjon på hjemmesiden. De har informasjon om hvordan nelly fremstår, informasjon om brandet, men også informasjon som inngår reklamasjoner, returer eller angrerett.  Dette resulterer til at kundene føler en trygghet ved handelen. Jeg føler meg veldig trygg ved å handle på Nelly, på bakgrunn av all informasjonen som ligger på hjemmesiden.
På venstre side på nettsiden er det ulike kategorier, ene kategorien er «kundeservice», dette kan skape en trygghet for kunden som handler. Her kan kundene kontakte kundeservice, eller eventuelt spore bestillingen som man har lagt inn. Dette skaper en trygghet, og er akkurat derfor jeg elsker Nelly.

Terningkast: 6/6

8.Kundekommunikasjon

Word of Mouth er et godt brukt ordbruk, spesielt i denne sammenhengen med kundekommunikasjon. Det er svært viktig for enhver nettbutikk at kundene snakker godt om nettsiden til venner, bekjente eller andre kunder. Nelly kommuniserer med kundene sine på ulike plattformer, men den som blir mest brukt og oppdatert nesten hver dag er Instagram. Her poster de rabattkoder, nyheter og tilbudsvarer. Man kan også bli medlem på Nelly, der man kan opprette sin egen side men også få mail om ulike tilbud, nye kolleksjoner eller om du har overvåket et produkt som du vil ha.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Bilde hentet fra Nelly

Terningkast: 6/6

9.Priser/utmerkelser

Hvis nettbutikken har fått noen priser eller utmerkelser tidligere er det lurt å vise frem dette til kundene. Dette vil skape en intern trygghet hos bedriften, men vil også skape trygghet for kundene som vil trykker seg inn på hjemmesiden.

Terningkast: 2/6

10. Konsept og strategi

Strategien synes jeg bør synes igjennom konseptet til nettbutikken. Nelly har hatt en strategi fra starten at de vil bli nummer èn innen mote, og er på god vei synes jeg. Nelly har laget en strategi der de vil selge klær men også accessories og sminke. Strategien kommer tydelig frem og er i dag en stor nettbutikk med flere x antall kunder som handler daglig, inkludert meg selv.

Terningkast: 5/6

Hva synes jeg om Nelly? -et helhetlig bilde

Jeg synes dette blogginnlegget var svært spennende å skrive, ettersom jeg valgte en nettbutikk jeg handler fra ofte. Jeg har vært stort sett fornøyd med alt jeg har kjøpt, og når jeg har levert noe tilbake har det gått smidig for seg.  Jeg synes Nelly har skapt en helt unik hjemmeside, spesielt førsteinntrykket med Bianca Ingrosso som fronter den nye kampanjen gjør at dette er gjennomtenkt, tryggheten man får ved de ulike funksjonene man kan trykke seg inn på for å få informasjon og ikke minst hastigheten til hjemmesiden. Men hvis jeg skulle trekke frem noe forbedringspotensial er det -Priser/utmerkelser. Jeg synes de burde ha litt informasjon på første siden om hvilke priser og utmerkelser de har vunnet. Dette på bakgrunn av at Nelly har en god posisjon i markedet.

Kilder:
Nelly.no

Trustpilot