Celinebetsi mai 19, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Det er ingen tvil om at medievanene våre endrer seg med årene. Dette semesteret har vi blant annet fått erfaring med å synliggjøre nettbutikken vår på sosiale medier. Som en nyoppstartet, liten bedrift er det flere ting som må tas stilling til når du skal velge kanalen som passer deg best. Du må ta stilling til hvilke kanaler du finner din målgruppe og hvilke muligheter du har der. Hva er trendy i 2021? 

Vi satset på Instagram og nå vil jeg gi deg innsikt i hvorfor du burde gjøre det samme!

Valg av kanal basert på din målgruppe

Som utgangspunkt for å velge riktig kanal for deg og din bedrift kan du bruke ipsos for siste oppdatering over hvilke kanaler som gjelder i 2021. 

Bilde er en skjermdump fra ipsos

Ipsos gir det oversikt over hvor mange som har bruker på Instagram, fordeling mellom kjønn, aldersgrupper og aktiviteten til brukerne. Med utgangspunkt i at målgruppen din er mellom 18 og 29 år ser vi at 78% er aktive daglig med fordelingen 44% menn og 56% kvinner.

Bilde er en skjermdump fra ipsos

Dette brukte vi som bakgrunn for å velge kanalen med den målgruppen vi hadde. Med både klær til kvinner og menn + et ekstra produkt hovedsakelig rettet mot kvinner. 

Bilde er en skjermdump fra Instagramen til nettbutikken vår

Innsikt

Ved å opprette en profesjonell konto kan du få «innsikt» over all aktivitet til brukerne dine. Du finner enkelt ut av hva som slår godt an og hva som ikke gjør det. På denne måten har du et godt utgangspunkt for å tilpasse deg og gjøre justeringer over tid.

Dette får du oversikt over under innsikt:

  • Kontoer nådd
  • Profilbesøk
  • Antall trykk på nettsted
  • Toppinnlegg
  • Topphendelser
  • Vekst
  • Aldersgruppe
  • Kjønn
  • Aktive tidspunkter

Annonsering

Som nyoppstartet bedrift hadde vi ikke et stort budsjett til annonsering, men vi hadde likevel planlagt dette på sikt! En av fordelene med Instagram er at du når som helst kan annonsere, både innlegg du planlegger og det som allerede er postet (klikker du inn på alle dine tidligere poster ser du tydelig «promoter» under hvert av bildene, som vist over). Du bestemmer også selv hvor mye penger du vil bruke på annonsering.

Variert innhold

Mye av bakgrunnen for å velge Instagram var at vi hadde mulighet til å skape stor variasjon i innhold og engasjement. 

  • Bilde: Deling av bilder er nok det Instagram hovedsakelig er kjent for. Har du produkter som er visuelt tiltalende, er plattformen en super mulighet til å vise frem produktene dine, skrive kreative bildetekster og ikke minst inspirere andre.
  • Video: Video er et relativt nytt format på Instagram og gir deg mulighet til å fortelle en liten historie både via Strory og IGTV. Dette kan gi liv til produktene dine med både musikk, emojier og med andre kreative elementer som kan fange oppmerksomhet.
  • Butikk: Ikke nok med at du kan inspirere med produktene dine i ulike formater, men Instagram gjør det også mulig for kundene dine å klikke hjem produktene direkte.

Oppsummering

…………..

Kilder brukt i blogginnlegget:

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121
https://business.instagram.com/advertising?locale=nb_NO
https://www.facebook.com/business/ads-guide/video/instagram-story