Tomaskristiansen mars 3, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I faget digital markedsføring har vi hatt besøk av en rekke ulike bedrifter hvor det gang på gang poengteres viktigheten av å nøyaktig vite hvem man henvender seg til. Gode personas er et glimrende utgangspunkt for både verdifull og engasjerende innholdsformidling. En bestevenn man vet alt om er enklere å kommunisere med enn en ukjent, slik er det også med markedsføring.

Personas definerer og illustrerer en bedrifts forskjellige kundegrupper gjennom typiske fiksjonelle enkeltpersoner, som skal representere dine ideelle kunder. Jo større mengde informasjon du har, jo lettere er det å kommunisere mer relevant innhold til målgruppen.

 

Det blir stadig mer utfordrende å treffe din ideelle kunde

Hvorfor er dette verdifullt for din bedrift? Det blir stadig viktigere å ha ekstremt målrettede annonser og kampanjer ettersom det overfylte internettet ikke ser tegn til stagnering, snarere tvert imot. Det stadig økende fokuset på å klare å kommunisere relevant nok innhold til målgruppen øker i takt med demokratiseringen av målrettings- og annonseverktøy. Konkurransebildet tilspisses når enhver bedrift i dag kan målrette kampanjer etter uendelige lange lister over demografiske og psykografiske kriterier.

 

Skreddersy markedsføringen med personas

Først av alt burde bedriftens grunnpilar være å forstå kundene og deres behov, for så å kunne målrette kommunikasjon og markedsføring, noe som ikke alltid er like lett. Ved å nøye definere ulike personas kan måten du skaper innhold og planlegger kampanjer på oppleves langt mer personifiserende og relevant for kunden, enn ved tradisjonell markedssegmentering.

 

Det er 48% mer sannsynlig at kjøperen velger ditt produkt dersom markedsføringen er direkte rettet mot dem, deres behov og i de kanalene de benytter, i følge ITSMA-undersøkelsen.

 

Ved å se bort fra hva som er viktig for deg og din bedrift, vil du i større grad se til hva kunden setter pris på gjennom den definerte profilen. Ikke bare vil du forstå de funksjonelle argumentene som foreligger ved et kjøp, men også de langt mer iboende og psykologiske-, og kanskje utypiske irrasjonelle argumentene.

En bedrift har ofte forskjellige målgrupper for produktene de selger. For en blomsterbutikk vil en naturlig målgruppe kanskje være Nina på 35 år med interesse for blomster og dekor, men også 20 år gamle Karl uten kompetanse, som skal handle gave. Ved å danne ulike profiler på målgruppene vil det både være lettere å dele opp og kommunisere med dem.

Til tross for det både utfordrende og tidkrevende arbeidet, vil i tillegg gode personas skape felles forståelse gjennom å gi alle i bedriften større innsikt i hvem dere forholder dere til.

Definer din persona

Det finnes et hav av avanserte måter og ulike teorier på hvordan definere personas, men det trenger ikke være så vanskelig. Det viktigste er at du tenker nøye over og bruker tid på å fremme en personlighet som best mulig illustrerer et bilde på din ideelle kunde. Gjennom fremstilt smørbrødliste vil du ved hjelp av noen enkle steg kunne sitte igjen med verdifulle kundeprofiler som perfekt vil representere din målgruppe.

 

  1. Finn relevant informasjon

Den ferdigutviklede kundeprofilen burde inneholde følgende:

  • Alder
  • Kjønn
  • Lokasjon
  • Interesser
  • Verdier
  • Mål
  • Kjøpsmotivasjon
  • Stillingstittel
  • Sivilstatus
  • Hverdag
  • Hva og hvordan personaen søker på nett

 

  1. Samle informasjonen du allerede har

Se til dine allerede-eksisterende kunder og still deg følgende spørsmål:

  • Hva vet du om kundene dine nå?
  • Hvem tror du de er?

Finn bilder av ekte personer som best visuelt mulig fremstiller den du snakker til.

 

  1. Velg hvem du skal kontakte

Det kan være utfordrende å bestemme hvordan, hvor mange og hvem man skal tilegne seg informasjon fra. Svaret på utfordringene kommer blant annet an på hvor mye man allerede vet fra før. I følge Inbound Group bør utvalget av kundegruppe bestå av minst 5 personer, men jo flere jo bedre. Du burde ta kontakt med:

  • Både «gode» og «dårlige» eksisterende kunder
  • Leads gjennom potensielle kunder som tidligere har vist interesse
  • Referanser gjennom å benytte nettverk til å kontakte folk du mangler

 

  1. Analyser svarene og bygg dine personas

Når all informasjon er innhentet er det viktig å samle dataene på overordnet nivå i de ulike persona-grupperingene. Hver opplysning er unik, men husk å:

  • Markere punkter som er av interesse
  • Finne fellesnevnere
  • Gi personaen din et navn og bilde

 

Mitt personlige tips er å holde seg til et fåtall av personas, og ikke for mange da dette kan både virke forvirrende og uoversiktlig. Ifølge studier vil tre til fire personas vanligvis utgjøre over 90% av selskapets salg. I tillegg til å anbefale denne strukturen er det også svært viktig å alltid huske å oppdatere personas regelmessig og underveis.

 

I korte trekk skal personas virke som en guide på hva dine mest ideelle kunder er
opptatt av og hvordan du gjennom kommunikasjon skal levere størst verdi.

 

Kilder:
https://digitalmarketinginstitute.com/en-eu/blog/2017-4-27-the-beginners-guide-to-defining-buyer-personas
https://www.shopify.com/blog/15275657-how-to-build-buyer-personas-for-better-marketing
https://contxt.no/slik-lager-du-personas-steg-for-steg/

Bilder:
https://smallbiztrends.com/2017/03/customer-profile-example.html
https://blog.zoominfo.com/how-to-create-an-ideal-customer-profile-icp/

The post Derfor er personas viktig for din bedrift appeared first on Tomas Kristiansen.