Ann Mari Kylgaard april 7, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Da er vi endelig i gang med modul 3 i digital markedsføring etter en rolig og fin påskeferie. Batteriene er ladet og i dag startet vi med temaet e-varehandel med Karl Philip Lund som foreleser samt innspill fra tidligere studenter. Det var veldig interessant og vi har blant annet vært innom OKR-systemet, opprettelse av egen nettbutikk og ulike markedsføringsteknikker som eksempelvis influencer marketing. Jeg vil i dette innlegget lage en oppsummering av sistnevnte tema. Jeg synes dette er et utrolig spennende område innenfor markedsføring som også er i stor vekst, og som jeg selv har mye erfaring med. 

Influencer marketing

Influencer, Girl, Marketing, Display Dummy, Internet
Foto: Pixabay

Først og fremst; hva er en influencer? 

En influencer, også kalt opinionsleder, er en person med stor påvirkningskraft. De er altså påvirkere og denne personen bruker sitt nettverk og markedsføringsevner til å nå ut til flest mulig via sine egne sosiale medier. Influencere har kanskje fått et ufortjent dårlig rykte ved f.eks. å bli kalt «rosabloggere», men det er en lett og uvitende forhåndsdømming i så fall.  Influencere er mer enn bare solbrune unge jenter som promoterer hårspray og lipgloss. I Norge startet det gjerne på denne måten, at unge jenter opprettet sin egen blogg og skrev om hverdagen sin som det var dagboken sin, men lette temaer som f.eks. nye klær og sminke. I dag er noen av de blitt blant de mest kjente mediepersonlighetene vi har, og de har blitt enda større på sosiale medier med driftsresultat på flere millioner kroner.

Influencere har gjort seg store på å promotere ulike merkevarer og grunnen til at «influencer marketing» er blitt så stort er nettopp fordi det funker! Målet med influencere som markedsførere er å vinne kundenes tillitt (Opresnik 2017). 

Antall følgere og likes er ikke det viktigste 

Det har i lang tid vært fokus på antall følgere en person har, og at det igjen gir status og popularitet. Men det er nødvendigvis ikke det viktigste å se på for en bedrift som vil benytte seg av influencer marketing. Man vil selvfølgelig prøve å nå ut til flest mulig, men det som er aller viktigst er relevans, troverdighet og engasjement. 

Mikro-influencere 

Dette er små kontoer med under 50 000 følgere og det kan være en smart strategi å velge en slik type influencer kontra en av de største. 

Mikro-influencernes styrke er at de er autentiske, kunnskapsrike og lidenskapelige i det segmentet de jobber i. De blir sett på som en kilde forbrukerne stoler på når det kommer til produkter og tjenester som selges. De har et mindre segment å nå ut til og de engasjerer seg ofte mer med sine følgere (Opresnik 2017). For bedriften er også disse billigere å jobbe med.

Velger man en større influencer så når man automatisk ut til mange fler. Markedsføringen blir bredere og vil man eksempelvis promotere en kampanje som har en tidsfrist kan det være et bedre valg å benytte seg av en større- og dyrere influencer. Da når man ut bredere og vil se resultater raskere. 

Det er flere faktorer som spiller inn på valg av influencer;

  • Mål og budsjett
  • Hvem vil man nå ut til? 
  • Hvor vil man nå ut? 
  • Hva er budskapet og målet med reklamen? 
  • Hvordan skal budskapet presenteres? (Foto eller video?)
  • Hvilken mediekanal skal benyttes?
  • Hvilke signaler gir influenceren til omverden? (Verdier, personlighet, tidligere samarbeid osv)
  • Hva slags samarbeid skal det være? (Et innlegg, over en viss tid eller en ambassadør-rolle?)
Influencer, Social Media, Social, Life Style, Instagram
Foto:Pixabay

Jeg nevnte at relevans, troverdighet og engasjement er tre nøkkelpunkter som er avgjørende om markedsføringen bli vellykket eller ikke. Når man velger en influencer er det viktig at denne personen gjenspeiler det bedriften står for. Jeg ser bedrifter benytter seg av diverse influencere som har mange følgere, men som er kjent for helt andre ting enn nettopp det denne bedriften selger og da blir det ofte feil signaler som sendes ut. Det er viktig for forbrukeren at det virker troverdig og ikke at influenceren kun er kjøpt og betalt. Skal det selges treningstøy treffer man bedre om man velger en influencer som fronter en sporty livsstil og selv er glad i trening og bevegelse enn en person som aldri før har postet at man trener. Når det finnes så mange influencere å velge mellom så blir man oppfattet som en profesjonell bedrift om man klarer å oppnå tillit mellom forbruker, influencer og merke som promoteres.

Influencer marketing er ikke en ny type markedsføring, men med stadig nye mediekanaler så vokser det i stor fart. Jeg synes det er kjempespennende å følge med på og som markedsfører selv merker jeg at det er viktig å følge med i tiden. Nye plattformer og trender kommer hele tiden, påvirkere og hvordan forbrukerne liker og oppfatter reklame endres også, noe som fører til at vi som jobber med dette må kjenne til alle verktøy selv.

– Ann Mari

Følg meg gjerne på LinkedIn

Kilder:

Hollesen, Kotler og Opresnik 2017. «Social Media Marketing. A Practioner Guide«. 4. utg. Forlag: Opresnik Management Consulting.