Stian Bekstrom juni 17, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Da var vi kommet til siste blogginnlegget for denne modulen. Vi har vært igjennom mange spennende temaer som jeg hatt fått veldig mye ut av, noe jeg håper dere lesere også har. Som en avslutning av denne modulen vil dette innlegget ta for seg digital markedsføring. Jeg vil kort ta for meg den store utviklingen digital markedsføring allerede har vært gjennom, men også utviklingen vi vil se fremover i tid.

Hva er digital markedsføring?

Digital markedsføring er markedsføring som går ut til folket over internett. Det blir brukt mange ulike digitale kanaler for å markedsføre, som sosiale medier, søkemotorer og mange andre ulike plattformer og kanaler.

(bilde av Diggity Marketing, hentet fra unsplash.com)

Markedsføring

Markedsføring generelt har kommet langt, og hatt en utrolig utvikling. Om man tar et skritt tilbake å ser på hvordan markedsføring ble gjort tidligere, har det skjedd store forandringer. Før markedsføring gikk digital, var de vanligste måtene å markedsføre noe over TV, radio og avis. Dette er hva vi ser på som den litt mer «tradisjonelle» måten å markedsføre på. Selvfølgelig blir dette gjort også den dag i dag, men de fleste velger å markedsføre digitalt.

Hvorfor digitalt?

Dette kommer av den sterke digitaliseringen og utviklingen verden over. Flere og flere er på nett, og mange store deler av dagen. Å markedsføre over nett gir mange fordeler, som en hver markedsfører ikke kan unngå å dra nytte av. Når man markedsfører over nett har man muligheten til å treffe veldig mange, til minimal arbeidskraft. Det er også mulig å spesifisere og analysere markedsføringen, slik at man treffer akkurat den målgruppen en ønsker. Utviklingen er så sterk, at det å ikke gå digitalt vil kunne være straffbart for den enkelte markedsfører.

Utviklingen av digital markedsføring i videre tid

Uten å være påståelig, vil jeg si at sosiale medier og plattformer er fremtiden. Man ser at de som kommer på nett bare blir yngre og yngre for hvert år som går. Man kan se at den enkelte forbruker velger bort fysiske butikker fremfor nettbutikken, noe som trolig vil ha en stor påvirkning på den generelle markedsføringen. En annen ting som jeg mener er en stor faktor for at sosiale medier er fremtiden innenfor digital markedsføring er data. En markedsfører får en fordel av å analysere data for å optimalisere markedsføringen. Alle plattformer samler data fra en hver bruker. Dette er noe som blir brukt for å lage et slags digital bilde av personen, som for eksempel å se hvilke interesser en har. Dette er gull for en markedsfører, ettersom han/hun kan bruke dette for å forstå sine forbrukere, tilpasse markedsføringen, og deretter drive målrettet markedsføring.

(Bilde av Markus Spiske, hentet fra unsplash.com)

Oppsummering

Det er vanskelig å spå fremtiden for digital markedsføring. Men man ser ulike tegn som tyder på at det er stort rom for en enda sterkere utvikling. Bare se på hvordan digital markedsføring drives i dag, og hvordan ulik data håndteres. Vi lever i en utrolig tid, hvor vi mennesker (og datamaskiner) gjør store fremskritt innenfor utallige områder. Det eneste vi kan gjøre er å vente å se! håper dette var interessant lesing, og at jeg fikk tankene dine til å fly. Stay tuned!

– Stian Bekstrøm