Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Vi lever i en digital verden og omkring 60 % av beslutningsprosessen er gjort før kunder er i kontakt med de fleste bedrifter. Det er mye som kan gjøres innenfor digital markedsføring og det er store muligheter for vekst for alle som velger å eksperimentere og gjøre digitale valg. Blant annet med blockchain.
De siste årene har det blitt rettet mye oppmerksomhet til hvilke muligheter som ligger i denne teknologien. Blockchain-begrepet stuerent og selv store institusjoner legger ikke skjul på at de eksperimenterer med denne teknologien.
Den opprinnelige blokkjeden utgjør databasen for en elektronisk valuta Bitcoin. Siden 2009 da det først ble introdusert har ordet dukket opp flere ganger samt flere alternativer for eksperimentering med blokkjeder og lignende teknologi.
De siste årene har denne teknologien som først ble brukt som et fundament for elektronisk betalingsmiddel fått mye oppmerksomhet mot de ulike mulighetene det tilbyr. I motsetning til Bitcoin er blockchain-begrepet stuerent og selv store institusjoner legger ikke skjul på at de eksperimenterer med denne teknologien.
Handelstransaksjoner, som Bitcoin, er den mest kjente applikasjonen som kjører på blockchain-teknologi. Andre typer applikasjoner er online spill, stemme applikasjoner, aksjehandel, personlig ID og autentisering, forsikring, supply chain tracing og kapitalforvaltning. Altså mange ulike muligheter for hvordan kundene får vært en del av bedriften og hvordan bedriften kan inkludere kundene. Både via digital markedsføring men også lede kundene «bak kulissene» og bygge tillitt.
Blockchain er en ny og spennende teknologi og flere snakker om det som en revolusjonerende måte å drive markedsføring på. Plattformen fungerer som et åpent og effektivt transaksjonssystem og fasiliteter desentraliserte applikasjoner som man kan stole på uten TTPs.
Samtidig ser vi at allmenn adopsjon går tregt og få bedrifter og organisasjoner bruker blockchain i deres virksomhet. Dette skyldes at teknologien er relativt umoden og det er fortsatt store utfordringer knyttet til skalerbarhet. De fleste forbrukere som eier kryptovaluta ser på det som en langsiktig investering fremfor et middel for hverdagslige handelstransaksjoner.