linakristine mai 20, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Digital markedsføring- hvem når du hvor?

I Norge øker bruken av sosiale medier fortsatt, og det er ingen tvil om at sosiale medier bare blir en større og større del av hverdagen våres. I tillegg har korona-pandemien det siste året ført til en helomvending av markedet, der blant annet trenden med netthandel har skutt i været. En undersøkelse av Datareportal viser at nesten halvparten av respondentene sier de har brukt mer tid på sosiale medier på grunn av pandemien. 

Det har lenge vist seg å være effektivt og svært lønnsomt for bedrifter å bruke tid og ressurser på annonsering i sosiale medier, men nå tyder mye på at det er viktigere enn noen gang. Folks medievaner endrer seg hele tiden, så for å klare å prioritere ressurser og penger der det gir mest avkastning, er det ekstremt viktig å hele tiden holde seg oppdatert på de siste trendene innen både teknisk og sosial utvikling.   

Hvem når du hvor i 2021?

I følge tall fra Ipsos ser fordelingen mellom bruk av ulike sosiale medier slik ut.

Statistikk sosiale medier 2021
Kilde: Ipsos

Facebook ser ut til å være den plattformen med flest daglige brukere, etterfulgt av messenger, snapchat, Instagram og Youtube. Dette er dermed de viktigste kanalene å benytte seg av når man skal markedsføre seg i sosiale medier. 

For mange bedrifter vil det være nødvendig å prioritere ressurser og penger i den/de kanalene som gir mest avkastning, og for å gjøre det er man nødt til å både ha kunnskap om hvilke kanaler målgruppen benytter seg av, samt hvilke trender som er populære innenfor denne gruppen. 

For å gi deg en liten oppdatering på hvem som bruker hvilke medier i 2021, vil jeg i det følgende skrive litt om hver av de mest populære plattformene. 

Facebook

Tallene fra Ipsos viser at 67% av befolkningen bruker Facebook daglig. Det vil si at man her vil treffe både bredt og mange. Tar man en kikk på aldersfordelingen, kan en se at de unge begynner å falle litt fra, og at den største andelen faktisk er voksne mellom 30 og 59 år. Blant denne aldersgruppen har 89% av kvinner en profil, og 85% av menn.  

Digital markedsføring på Facebook

Fordelen med å markedsføre seg på Facebook er rekkevidden. Her når man mange, uansett demografi. En fordel med Facebook er at man kan benytte både bilde og video, noe som gjør plattformen godt egnet for merkevarebygging. 

Dersom markedsføringen derimot er rettet mot de unge, er det andre kanaler som vil fungere bedre enn Facebook. 

Instagram

Statistikken viser at 36% av befolkningen bruker Instagram daglig. Sammenlignet med Facebook vil dermed rekkevidden være noe mindre her. Til tross for dette er denne plattformen mer egnet for å nå de unge, da den største andelen av brukere er personer i aldersgruppen 18-29 år. Blant de som har profil er det en liten overvekt av kvinner på 83% mot 72% av mennene. 

Digital markedsføring på Instagram

I følge Foss er en av trendene for 2021 økt shopping fokus på Facebook og Instagram. De skriver også at en undersøkelse fra Facebook viser at hele 70% av shoppere bruker Instagram for å oppdage produkter, og 130 millioner brukere trykker på shopping-poster hver eneste måned. Bare i 2019 omsatte Instagram for 20 milliarder dollar i annonsesalg, noe som gjorde dem større enn Youtube. Er du en bedrift som selger produkter, er Instagram en godt egnet plattform, som ser ut til å gi gode resultater. 

På Instagram har man også muligheten for å nå frem med smalere temaer, ved å benytte seg av såkalte hashtags. Med hashtags kan man tematisk gruppere sine interesser, samt hva man følger og ser. På den måten er det lettere nå frem til mindre og mer spesifikke målgrupper. 

Snapchat

Blant befolkningen er det 44% som bruker Snapchat daglig. I likhet med Instagram treffer man her flere av de unge. Den største gruppen er nemlig i aldersgruppen 18-29 år. Bare i Norge har nærmere 3 millioner en profil på Snapchat, noe som gjør dette til Norges nest største plattform. 

Snapchat fungerer på den måten at man sender hverandre bilder eller korte videosnutter, som forsvinner etter en viss tid. 

Digital markedsføring på Snapchat

Snapchat er som navnet tilsier en chat, der man kan sende bilder og videosnutter til hverandre. Spesielt med Snapchat er at både bildene og videoene forsvinner etter en viss tid. Mange benytter derfor Snapchat til å vise en litt uformell og nedpå side ved seg selv eller sin bedrift. 

Med sin store rekkevidde, er det gode sjanser for å nå sin målgruppe blant brukerne på Snapchat. Det kan likevel være vanskelig å nå frem med organisk innhold, da de færreste følger kommersielle aktører. Det er likevel fullt mulig, men det krever gjerne mye og godt innhold.

Det ser derimot ut til å være lettere å nå ut til målgruppen om man legger i litt penger. I følge optimalnorge kan man nå et enormt publikum med SnapAds, da slike reklamesnutter gjerne blir sett opptil en million ganger daglig. 

Snapchat skiller seg noe fra blant annet Instagram og Facebook ved at de fokuserer på private relasjoner. Mens Snapchat gjerne er forbeholdt dine nærmeste, er Facebook og Instagram hovedsaklig offentlige kanaler. Brukerne av Snapchat er derfor gjerne i et annet modus, og i følge digital opptur tyder mye på at man på snapchat opplever brukeropplevelsen mer positiv og mindre påtrengende. 

Snapchat er billigst på digital markedsføring sammenlignet med Facebook og Instagram, så selv med et lite markedsbudsjett, kan man nå langt med korte og kreative videosnutter på denne plattformen. 

Youtube

Youtube er en videotjeneste, eid av google. Her kan man som den eneste sosiale medie-plattformen se innhold både med og uten profil. Av de 1.7 millionene som har profil bruker 26% plattformen daglig. I likhet med Instagram og Snapchat er det her også flest brukere i aldersgruppen 18-29 år. I motsetning til de andre plattformene er det her flest mannlige brukere.

I tillegg til de 1,7 millionene som har en profil er det ca 3,2 millioner som bruker Youtube månedlig eller oftere. 

Statistikk fra statistisk sentralbyrå viser at TV-titting i denne aldersgruppen har gått betraktelig ned de siste årene, og at videomedier har økt. Det kan derfor tenkes at blant annet Youtube har blitt en substitutt for tradisjonelle TV-kanaler. Heimen skriver på sin nettside at mennesker hver eneste dag ser over en milliard timer med video. 

Her kan man se at videomedier har passert fjernsyn Kilde: Statistisk sentralbyrå
Digital markedsføring på Youtube

Youtube har flere muligheter for blant annet annonsering. Dette kan settes opp både via Google Ads og YouTube. Annonsene kan vises før, i begynnelsen og underveis i andres filmer. Man kan velge å målrette seg mot et tema, slik at annonsene kun blir vist i relevante videoer. 

Reklamesnuttene på Youtube bør være korte, samt fange brukerens oppmerksomhet i løpet av de første sekundene. Ellers vil brukeren raskt hoppe over annonsen. Brukere på Youtube er gjerne ikke i modus for å få opp reklamesnutter midt i underholdningen, så det bør gjøres mulig for brukerne å “skippe” dem.

Oppsummering

Det å markedsføre seg i sosiale medier kan være svært effektivt, men det forutsetter at du kjenner kanalen og målgruppen du ønsker å nå. Selv om facebook har bred og stor rekkevidde, er det ikke sikkert det er her du får formidlet budskapet til din målgruppe best. Hver enkelt kanal har ulike presentasjonsegenskaper som det må tas hensyn til, og brukernes medievaner endrer seg hele tiden. Kanalen du brukte i fjor, vil kanskje ikke være riktig i år, eller for akkurat den kampanjen. 

Det er viktig å understreke at de kanalene jeg har tatt for meg i dette innlegget kun er noen av mange en kan markedsføre seg i. Likevel håper jeg dette innlegget ga deg en liten oppdatering på hvem du kan nå på de største kanalene i 2021.

-Lina Kristine

 
Kilder

Foss, Julie. 2020. “De fem viktigste trendene for sosiale medier i 2021”. Hentet fra: https://inevo.no/blogg/sosiale-medier-trender-2021/

Gustavson, Caroline. 2019. “Slik lykkes du med snapchat-annonsering”. Hentet fra: https://blogg.optimalnorge.no/slik-lykkes-du-med-snapchat-annonsering 

Heimen, Frode. “Markedsføring i Sosiale Medier – Liste 2021”. Hentet fra: https://seopp.no/digital-markedsforing/markedsforing-i-sosiale-medier-2021/

Ipsos. 2020. “Sosiale medier tracker Q4´20”. Hentet fra: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2021-01/ipsos_some_4._kvartal_2020.pdf 

Price, Rob. 2020. “Instagram reportedly generated $20 billion in ad revenue in 2019 — even more than YouTube”. Hentet fra: https://www.businessinsider.com/instagram-20-billion-ad-revenue-2019-report-2020-2?r=US&IR=T 

Teslo, Per Christian. “Hvordan lykkes som markedsfører på Snapchat” Hentet fra: https://www.tekna.no/contentassets/82ab1b4a7b6a439cb51b573af056c2bb/prospera-2301-ppt-123.pdf

The post Digital markedsføring- hvem når du hvor? first appeared on En faglig blogg om digital markedsføring.