Sebastian juni 16, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Facebook har i senere tid gjort det svært enkelt for virksomheter å starte markedsføringskampanjer på deres plattform. Gjennom Facebook Ads Manager kan man definere formålet med kampanjen, velge budsjett for kampanjen og ønsket målgruppe. I dette blogginnlegget skal jeg gå gjennom alt du trenger å vite for å starte din egen annonsekampanje på Facebook.

Trinn 1

Det første du må gjøre er å logge inn på Facebook Ads Manager med din private Facebook konto. Du kan også velge å logge inn med virksomheten dersom du har en egen konto for denne. Det neste du må gjøre er å velge «opprett».

Trinn 2

Når du har trykket på «opprett ny kampanje», vil du kunne velge mellom en rekke målsettinger for kampanjen din. Velg det alternativet som passer best til din annonsekampanje. Videre velger du et navn på Kampanjen

Trinn 3

Det neste du må gjøre er å velge et budsjett for kampanjen, og start og slutt dato. Facebook, i likhet med de fleste sosiale medier, lar virksomheter selv bestemme budsjett. Facebook vil også vise estimert resultater basert på angitt budsjett. Du kan velge mellom et dagsbudsjett og totalt budsjett, så velg det alternativet som passer deg best.

Trinn 4

Etter budsjett er valgt, må du definere hvem som skal se annonsen. Det kan være lurt å velge en målgruppe som passer med virksomheten din sin strategi.

Trinn 5

Etter du har valgt hvem du ønsker skal se annonsen din, kan du videre velge plasseringen av annonsen. Her kan du velge mellom Facebook, Instagram, Audience Network og Messenger. Du kan også velge «automatisk plassering», noe som gjør at Facebook Ads Manager vil plassere annonsen din etter instillingene du har brukt på kampanjen for å optimalisere resultatet.

Trinn 6

Det nest siste steget du må se over er optimalisering og levering av annonsen din. Her har jeg valgt å optimalisere annonselevering for økning i annonsegjenkallelse. Dersom du velger et annet formål for annonsen, vil du kunne gjøre noen endringer her. Dette vil være aktuelt dersom du ønsker at målgruppen din skal utføre en bestemt handling.

Trinn 7

Etter dette er gjort vil du bli videreført til en side der du kan utforme selve utseende på annonsen din. Dette er blant annet valg av bilder og tekst. Facebook er en aktør som har gjort det svært enkelt å komme i gang med annonsering på plattformen, og med denne korte tutorialen er du helt klar!

Skjermbilder fra:

https://www.facebook.com/business/tools/ads-manager