Mohammed Hakim Hashi juni 11, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette blogginnlegget skal jeg kort snakke om mine tanker om hvordan jeg tror den digitale markedsføringen kommer til å endre seg i fremtiden. Markedsføringen er stadig i endring, og dette er påvirket av teknologi og kjøpsatferden til forbrukere. For et tiår tilbake, var markedsføring kun markedsføring. Begrepet «digital markedsføring» var ikke noe som var relevant på den tiden, med tanke på at den data drevende teknologien ikke var like funksjonelt og brukt som idag.

https://pixabay.com/no/illustrations/dør-åpne-døråpningen-inngang-1590024/

Vi kan se idag at tradisjonell markedsføring fungerer dårlig for store bedrifter, spesielt de som ønsker å nå et stort publikum om gangen. Det er nettop derfor den digitale markedsføringen spiller så stor rolle i dagens samfunn, og kanskje om et tiår er nettop den måten også utdatert. Men hva kan vi forvente i fremtiden?

Nye sosiale medier og influencers

Sosiale medier har vært med på å påvirke den digital markedsføringer i stor grad de siste årene. Sosiale medier har vært med på å dominerer, og skape nye former for markedsføring. Instagram, Snapchat, TikTok er bare for å nevene noen av dem. En stor del av verdens befolkning er aktive daglige, og derfor er det så genialt å benytte seg av muligheten til å kommuterer. Mange bedrifter har benyttet seg av muligheten til å bygge opp merkevaren sin kun på disse sosiale mediene, og flere gjør dette idag. Forutsetningen for å bli lagt merke til, er mye større enn å benytte seg av andre kanaler. Men dette er som sagt avhengige av hva hensikten med å bruke disse er. TikTok er et godt eksempel på en app som har fått en drastisk økning av brukere og aktivitet. Idag så betyr jo dette at flere bruker i gjennomsnitt lenger tid på TikTok enn på andre sosiale medier, og vi kan se hvor stor betydning det har hatt for markedsføring.

https://pixabay.com/no/illustrations/influencer-sosiale-medier-kvinne-4492841/

Ved at nye sosiale plattformer blir til, kommer bruken av influencere til å bli større. Ved at nye sosiale medier sniker seg inn på markedet, kan det være viktig å plukke opp de få som slår igjennom, og får mange følgere. På denne måten kan bedrifter benytte seg av billig markedsføring, og samtidig treffe er stort publikum. Vi kan se at mange benytter seg av samme taktikk, men dette er avhenging av at bedriftens produkter treffer den spesefike målgruppen. Hvis ikke, så er det en markedsføringsmetode som ikke fungerer effektivt.

Kunstig intelligens

Det skal ikke ta langt tid før vi klarer å utvikle en form for kunstig intelligens når det gjeler digital markedsføring. Vi har sett de siste 10 årene om hvor mye kunstig intellegens har muligheten til å utvikle å gjøre helt selv. I dag kan vi jo se at det er kapable til å svare på kundens spørsmål, og automatisk vise annonser for å promotere et produkt etter kundes aktivitet og kjøpsatferd.

Kunstig intelligens kommer til å ta over, men dette er bare snakk om tid. Når det skjer kan det bli vanskelig å kunne konkurrere, og at nåværende markedsførere skulle klare å drive med digital markedsføring. Den kunstige intelligensen kommer til å utvikle seg til å personliggjøre annonser, og hele tiden tilpasse hvert enkelt menneske som surfer på nettet for å utvikle et form for behov slik at vi kjøper.

https://pixabay.com/no/illustrations/jente-kvinne-ansikt-øyne-nærbilde-320262/