Sebastian juni 16, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Digital markedsføring er i stadig utvikling, og det er viktig å være observant på disse endringene. De som tidlig klarer å fange opp markedsføringstrender og nye teknologier vil få et enormt forsprang, der aktører som er treige vil kunne risikere å miste markedsandeler.Spesielt er det spennende å se på den raske utviklingen av muliggjørende teknologier som VR og AR, og hvordan disse vil påvirke markedsføringskampanjer.

kilde til bilde: Pixabay

Så, hvordan ser fremtidens markedsføring ut?

Et av de fremste teknologiene som markedsførere følger med på i dag er virituell virkelighet. Dette er en muliggjørende teknologi som lar brukere av teknologien reise inn i en virituell verden gjennom bruk av briller og annet tilbehør.

Disse brillene vil følge bevegelsen til brukeren, og dermed lure sansene til å skape en følelse av virkelighet. Dette vil kunne utnyttes av markedsførere gjennom å transportere kunder til en ønsket destinasjon, der kunden vil kunne oppleve og interagere med et produkt/ tjeneste. Se for eksempel for deg at du vurderer å reise på en utenlandsferie, men er usikker på hvor du ønsker å reise. Det ville vært mye lettere for deg å velge dersom du kan ta på briller og transportere deg til ulike reisemål.

Brillene kan også kombineres med hansker, noe som vil registrere hendene dine i den virituelle virkeligheten. Dette vil la bruker interagere med produktet, noe som vil i stor grad motivere kunden til å kjøpe. Dette er fordi kunden kan enklere evaluere produktet/ tjenesten på forhånd, noe som kan være vanskelig ellers.

Noe som kan ligne på denne teknologien er bruk av AR. Dette står for augmentet reality, og er en kombinasjon av virituell virkelighet og virkelighet. Dette kan for eksempel være å benytte kamera på mobiltelefon til å oppleve et produkt/ tjeneste i den virkelige verden. Det mest kjente eksempelet på dette kan være Snapchat. Denne delingsplattformen lar virksomheter opprette filter, der brukere kan peke mobiltelefonen rundt i rommet og oppleve ulike ting via dette filteret. Dette lar kunder interagere med virksomheten, noe som igjen vil styrke kundelojaliteten. Det vil også motivere til kjøp.

Sosiale medier er også noe som markedsførere fokuserer mye på. De aller fleste benytter sosiale medier opp til flere ganger i løpet av dagen, og eksponering for annonser er noe alle opplever på plattformene. Dette er også en svært attraktiv måte å foreta annonsekampanjer, da man kan selv bestemme budsjett for kampanjen. Dette er attraktivt for nyopprettede virksomheter som ikke har et enormt budsjett å bruke på markedsføring. Du kan faktisk sette et budsjett så lavt som 40 kr pr dag, noe som er svært lite i forhold til andre alternativer.

For å konkludere, så er det vanskelig å spå fremtidens markedsføring. Vi kan dog se kommende trender gjennom en svært rask utvikling av muliggjørende teknologier som VR og AR.