linnti May 31, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget skal jeg forklare hva en digital
markedsstrategi innebærer, hva det er og hvordan det kan brukes. Digital markedsføring
er egentlig akkurat det samme som markedsføring, men forskjellen er som
begrepet selv sier, at det foregår digitalt. På denne måten kan man lettere nå
ut til folk, ved brukt av blant annet sosiale medier og diverse.

Hva er strategi?

Først og fremst vil jeg forklare det viktigste begrepet – strategi. Du tenker kanskje nå at du allerede vet hva det er, men det er ikke alltid like enkelt som vi tror det er å forklare det. Kort fortalt handler strategi om at du må se det hele, langsiktige bildet, samtidig som du også ser alle de indre og ytre kreftene som kan påvirke, noe som ofte fører til at vi må ta noen valg. Det er altså en plan for at du skal nå målet som er satt. Det skal ikke være noe komplisert budskap, men et enkelt budskap som er lett å forstå, slik at budskapet også forhåpentligvis lettere blir ført videre.

Karl Philip Lund har skrevet et innlegg om strategi, der han viser til 3-stegsplanen til Jack Welch:

1. Kom opp med et «aha»-moment for virksomheten din, som kan
gi deg en smart, rask og realistisk måte å skaffe din bedrift en
konkurransefordel

2. Finn de rette folkene som kan følge videre på steg nummer
1.

3. Oppsøk kontinuerlig måter du kan oppnå steg nummer 1, enten internt eller ekstern i bedriften. Når du har funnet de beste måtene, adopter og forbedre dem.

Hvordan kan en digital markedsføringsstrategi se ut?

Tenkdigitalt.no har skrevet en liste på 5 punkter for en kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring, som viser hvordan man de går frem for å fange oppmerksomheten til folket. Jeg syns dette var en godt forklarende og bra strategi, som jeg også tror vil funke godt i andre bedrifter.

1. Analyse av situasjonen og målsetning

Det første man må starte med når man skal lage en strategi
er planlegging. Siden konkurransen er stor, er det lurt å skaffe seg et
konkurransefortrinn ved å lage en god plan, sette seg realistiske mål og tenke
langsiktig.

Analysen skal gjennomføres for å forstå hvordan situasjonen
er akkurat nå. For å finne ut av det tar de utgangspunkt i forrige kvartals
mål, og fastsetter deretter hovedmål og delmål for det kommende kvartalet.

2. Synlighet – hvordan skal vi nå ut til målgruppen?

Det første steget i kundens sin kjøpssyklus er å finne ut
hva som skal dekke et behov. Dersom man allerede produserer noe man vet løser et
problem for mange, er det mulig disse kundene finner ditt produkt og ønsker å
benytte seg av det. Men dersom du har laget noe nytt ingen andre leverer, er
det lite sannsynlig at noen leter ett produktet du selger. Da er det viktig å
markedsføre det gjennom sosiale medier eller andre lignende kanaler

3. Overbevise – skape innhold som overtaler folket

Andre fasen av kundens kjøpssyklus kalles vurderingsfasen. I
denne fasen har kunden bestemt seg for at han eller hun trenger noe, men hvor skal
kunden handle fra? Her er det viktig å ha bra nettside og bra markedsføring av produkter.
Målet her er å overbevise kunden om at du har den beste løsningen, prisen og
produktet som passer best for dem.

4. Konvertere – hvordan skal vi etablere kontakt og salg?

De tredje steget i kjøpssyklusen er beslutningsfasen. Her
har kunden besluttet at løsningen din er den beste, men kunden nøler med å
fullføre kjøpet i redsel for å angre seg senere. Målet her er at det er din
bedrift som får den endelige bestillingen – eller konverteringen. Det vil si at
du må bygge opp systemet for konverteringer til å ta imot bestillinger eller
samle leads, eller kanskje også begge deler. Nettsiden din må samle inn data for
analyse og samle kontaktinformasjon til den potensielle kunden. Dersom kunden
din er usikker, kan for eksempel det å sende ut epost hvor du minner kunden på
produktet hjelpe han eller hun til å ta et valg.

5. Engasjere – hva skal vi gjøre som å engasjere kundene?

Den siste delen av kjøpssyklusen er gjennomføringsfasen. Her bør fokuset ditt være på å gjøre om kunden til en ambassadør, slik at kunden videreformidler bedriften/produktet ditt til venner og familie og selv ønsker å benytte seg av tilbudet ditt om og om igjen. Her kan det å gjøre det mulig for kunder å legge igjen anmeldelser, være en smart løsning. Når andre som finner din bedrift leser gode anmeldelser, øker sannsynligheten for at de ønsker å handle hos deg. Baksiden her er at det kan komme dårlig omtale, og da er det viktig at du har en plan for hvordan det skal håndteres.

– Linn-Therese Skistad

Kilder:

ttps://www.linkedin.com/pulse/20141106204942-7624-slik-lager-du-en-effektiv-strategi/

http://ledelsesspire.blogspot.com/2013/02/hva-er-strategi.html

https://tenkdigitalt.no/blog/digital-markedsforingstrategi/