Libana3012 January 19, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei, og velkommen tilbake til et nytt blogginnlegg. I den 15.01.20 fikk vi en oppgave om å skrive et blogginnlegg om digital plattform. For å kunne få skrive om innlegget har jeg valgt om å skrive om Foodra. Her har jeg valgt og bruker jeg informasjonen jeg fikk fra forelesingen og i kildene jeg har lest på egenhånd.

HVA ER DIGITAL PLATTFORM?

En digital plattform er en teknologibasert forretningsmodell som skaper verdi ved å legge til rette for utveksling mellom to eller flere avhengige grupper. Mest ofte samler plattformer sluttbrukere og produsenter for å handle med hverandre. De gjør det også mulig for selskaper å dele informasjon for å forbedre samarbeid eller innovasjon av nye produkter og tjenester. Plattformen økosystem kobler to eller flere sider, og skaper kraftige nettverk effekt der verdien øker når flere medlemmer deltar.

figur

FOODORA SOM EN PLATTFORM

Kontrakten mellom Foodora og restaurantene er basert på en gjensidig oppsigelse med en oppsigelsestid på 14 dager, hvor man ikke behøver å oppgi noen årsak til oppsigelsen (Foodora, 2018). Dette betyr at Foodora på kort varsel kan si opp kontrakten, og deretter tilby en ny avtale med endrede vilkår. Da Foodora for eksempel lanserte sin pick-up-tjeneste, at kunder kunne bestille mat gjennom Foodora og hente den selv, ble restaurantene påtvunget denne tjenesten. Dette innebærer at restaurantene må betale en andel av salget til Foodora, selv uten at Foodora leverer maten. En av representantene fra restaurantene som benytter Foodora, fortalte at de opplevde dem som harde forhandlere.

Bilderesultat for foodora

MÅLGRUPPEN RESTAURANTER NÅR UT TIL VED HJELP AV FOODRA

Restaurantene opplever at de, ved å delta på disse plattformene, blir lettere tilgjengelig for kundene sine. Dette har ført til at både deres eksisterende marked utvides og at de når ut til nye markeder.

Samarbeidet gir restaurantene frihet til å fokusere på sine kjerneaktiviteter som er mat og service, mens matleveringstjenestene kan fokusere på det de er gode på – nettopp det å levere mat. Restaurantene blir dermed mer produktive. I tillegg fungerer tjenestene som gode plattformer for markedsføring, noe som igjen bidrar til å øke restaurantenes etterspørsel og inntjening.

FOODORAS TRANSAKJSONKOSTNADER

  • Søkekostander

Foodora er en plattform som samler byens beste restauranter på ett sted. Vi samarbeider med de mest populære stedene i byen, og tilbyr et bredt utvalg mattyper og retter. Når du er sulten er Foodora lett tilgjengelig, og din favorittmat er bare noen tastetrykk unna! Bestillingen gjør du enkelt gjennom vår app eller hjemmeside. All mat tilberedes og pakkes av våre fantastiske partnerrestauranter, og du velger hvorvidt du ønsker bestillingen levert av våre dyktige syklister, eller om du vil hente den selv i restauranten.

  • Informasjonkostnader

Leveringskostnaden ligger på mellom hyggelige 39 kr og 79 kr, avhengig av dag og tid. Foodora krever 30 prosent av salgsinntekten på salg formidlet via plattformen. Samarbeidskjedene forteller imidlertid at de gjennom forhandlinger har fått ned prisen.

  • Forhandlingkostnader

Hver restaurant har et unikt leveringsområde som avgjøres av flere faktorer, og du får opp de som er tilgjengelig for deg når du har skrevet inn adresse. I tillegg har restaurantene mulighet til å stenge midlertidig dersom de opplever for stor pågang. Dette kan gå utover ditt tilbud.

  • Vurdering-/Beslutningkostnader

Dersom noe mangler eller er feil i din bestilling kan du kontakte kundeservice via vår live chat-funksjon i appen eller på nettsiden deres, eller via support@foodora.no. De vil ta hånd om bestillingen din, og løse situasjonen på best mulig måte.

  • Evalueringkostnader

Hvis restauranten ikke har begynt å tilberede maten, vil de selvfølgelig kansellere bestillingen og betale deg tilbake. Om restauranten derimot har begynt å tilberede maten, kan de dessverre ikke refundere beløpet

  • Tvangkostnader

Hvis bestillingen din ble kansellert eller tilbakebetalt delvis, vil den første transaksjonen enten bli kansellert og fjernet fra kontoutskriften, eller en prisjustering vil bli behandlet. Refusjon og prisjusteringer tar vanligvis mellom 1 og 5 virkedager å reflekteres i uttalelsen.

Video under forklarer transaksjonskostnad til Foodora, Og spørsmåler du lurer på.

Kilder: https://www.foodora.no/ Foodroa ansatt . https://www.magma.no/muligheter-og-konsekvenser-ved-a-delta-pa-digitale-plattformer