Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Dette blogginnlegget er skrevet i samarbeid med Jesper Hjellen.
En digital strategi sitt hovedfokus er de digitale tiltakene man tar i bruk for oppnå det satte målet. Da er man nødt til å ha en god og klar forståelse på hva man ønsker å sitte med igjen som sluttresultat, hvor langt man er ute i prosessen, og hvordan man skal minske gapet. Etter du har kommet til den konklusjonen der du har en forståelse over disse så kan man velge hvilke tiltak man bør iverksette for å nå målet.
6 sentrale punkter for å lykkes med digital strategi
- Mål – Hva skal du oppnå? Hva er de endelige målene til bedriften?
- Strategi – Hvordan skal du komme deg til målene? Det er viktig å kunne identifisere strategier tidlig for å se hvordan det digitale kan hjelpe deg med å oppnå målet
- KPI (Key Performence Indicators) – Hvilke tall er avgjørende for å vise deg hva som gjør at du lykkes med din strategi?
- Målsporing – Sette opp sporing slik at du er i stand til å følge utviklingen av KPIer.
- Segmentere – Inndeling av hvem eller hvilke kanaler som skal gjøre hva.
- Sette delmål – Dette er avgjørende for å se om man gjør det bra eller dårlig underveis, og man må sette opp et mål for hver KPI som du skal oppnå.
Kilder: