Michael Angell mai 20, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dagens blogginnlegg tar for seg hvilke digitale markedsføringskanaler jeg synes bedrifter og organisasjoner burde benytte seg av i 2021. Dette basert på statistikk og trender. Å skulle markedsføre en bedrift handler om å prioritere ressurser og penger på de stedene hvor det gir mest avkastning på kort og lang sikt. Blogginnlegget er inspirert av vår foreleser Marius Vetaas Thomassen i del 4 av inneværende semester tilknyttet Digital markedsføring.

Betalte, fortjente og eide medier/flater 

Hva menes med dette? 

Betalte medier/flater er all eksponering og annonsering din bedrift får ved at den betaler en ekstern part for å skaffe seg synlighet. Kjente metoder for dette er å kjøpe seg en annonseplass på Google, Youtube eller Facebook, men også innenfor TV, radio og aviser naturligvis. De tre sistnevnte er ikke innenfor digitale kanaler, og vil derfor ikke drøftes i dette blogginnlegget, men ha gjerne disse i bakhodet. Fordelen med å betale for å få spalteplass er at man selv kan velge hvilken kanal man ønsker å benytte for å nå ut til sine kunder. Her kan man tenke seg frem til hvilke kanaler som er best egnet for sin egen bedrift ift. å nå ut til aktuell kundegruppe. Dette gir en bred rekkevidde for potensielle salg, og reklamen kan nå ut til mange mennesker på kort tid. I tillegg til dette kan du selv bestemme om du vil kjøpe samme spalteplass om igjen og om igjen, eller om du vil kjøpe spalteplass hos flere eksterne bedrifter for bredere rekkevidde. Mulighetene her er uendelige, og det er vel kun fantasien og egen lommebok som setter en stopper for de mulighetene man kan benytte seg av. 

Fortjente medier/flater er noe du oppnår ved at andre deler ditt innhold, snakker høyt om din merkevare eller omtaler din bedrift enten via Facebook, Twitter eller andre steder. Dette kan naturligvis enten dreie seg om fornøyde kunder, misfornøyde kunder eller spørsmål fra kunder som krever svar og oppfølging. Viktig her er å følge  med på diverse kanaler og se hvor eventuelle kunder kan ha omtalt en, slik at man kan yte god kundeservice og vise ansikt. Dette kan igjen føre til at kunder snakker varmt om din bedrift på eksterne kanaler som TripAdvisor, Facebook, Twitter og Instagram for å nevne noen. Om kundene legger igjen dårlig reviews om din bedrift på TripAdvisor, er det lite sannsynlig at for eksempel turister vil velge din bedrift fremfor en konkurrent. 

Eide medier/flater er de kanalene bedriften selv eier og har kontroll over. Dette er som regel egen nettside/nettbutikk, egen blogg, egne brukerprofiler på sosiale medier eller eget nyhetsbrev for å nå ut til sine kunder. Her styrer bedriften selv all informasjon som utveksles med sine kunder og omverdenen, i motsetning til fortjente medier/flater hvor bedriften må agere best mulig etter de henvendelser som kundene fyrer løs med. Naturligvis foregår derfor mye av kommunikasjonen på egne flater om å selge produkter og tjenester, og å fremme seg selv på best mulige måte. 

Med dette kort forklart er neste steg å sette seg inn i hvilke digitale markedsføringskanaler din bedrift vil ha størst nytte av å arbeide med. Det er nødvendig at dere har en forståelse for hvem deres ideelle sluttkunde er. Her spiller viktige roller som demografi, segmentering, målgruppe og mer inn. Å markedsføre seg via feil kanaler vil kunne være totalt bortkastet tid, og pengesløsing uten like. Målet må være å treffe riktige kunder for din bedrift slik at eksponeringen av bedriften blir størst mulig, og det samme med interessen blant kundene. Markedsfører man seg via feil kanal kan man ende opp med å pushe produkter og tjenester ment for håndverksbransjen, til ungdommer som fortsatt studerer. Som man skjønner er det derfor en nødvendighet at man har innsikt og kunnskap om hvilke digitale kanaler man kan benytte seg av, og hvorfor. 

Nedenfor vil jeg gi en pekepinn på nettopp dette, med grunnlag fra statistikk og trend-analyser utført av Ipsos i Q4 2020. 

Q4 20 slide 2

                                 Bilde lånt fra Ipsos sin hjemmeside 

Som det fremkommer i utklipp ovenfor er det klart at Facecook vinner som den digitale kanalen nordmenn bruker mest per dag, ettersom Facebook også henger sammen med appen “Messenger”. For å tydeliggjøre dette enda mer tar vi en titt på utklipp nedenfor. 

 Q4 20 slide 4

   Bilde lånt fra Ipsos sin hjemmeside

Her ser vi at 83% av Norges befolkning har en egen Facebook-profil, hvilket tilsvarer om lag 3,5 millioner nordmenn (Ipsos, 2020). 48% av brukerprofilene tilhører menn, mens 52% av brukerprofilene tilhører kvinner. Det fremkommer at aldersgruppene fra 30 år til 60 + år er de som hyppigst benytter Facebook, ettersom andelen brukerprofiler i aldersgruppen 18-29 år har gått noe ned. Med andre ord er det sannsynlig at man treffer sin ønskede målgruppe uavhengig av hva det er man selger. Her har man muligheten til komme i direkte kontakt med alle og enhver som benytter Facebook, og man kan både eie sin egen brukerprofil hvor man legger ut reklame, markedsføring og annen nyttig informasjon. Man kan opprette direktesendte videoer hvor kundene kan se på videoen og samtidig kommentere. Dette gjør det enkelt å kommunisere, hvor din bedrift kan besvare spørsmål stilt fra kundene i sanntid. Videre kan man legge ut så mange innlegg man måtte ønske, med bilder og tilhørende tekst. Samtidig som man eier sin egen fullkontrollerte brukerprofil kan man som nevnt ovenfor også “fortjene” mediet ved at kunder legger igjen spørsmål, kommentarer og ytringer om sin brukeropplevelse. Og til slutt kan man betale for eksponering via annonsering på Facebook. Dette kan føre til økt synlighet, interesse og deretter salg. 

Håper innlegget var artig å lese, og at dere finner det relevant og fornuftig. Kommenter gjerne ved ytterligere spørsmål eller om noe fremstår som uklart. 

Mvh Michael Angell

Referanser 

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q420 skrevet av Helen Haugsdal Holmefjord den 14. januar 2021.