Sebastian mai 23, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Det er ikke alltid like lett å balansere budsjett for mindre virksomheter. Dette er mye på grunn av få ressurser, noe som gjør at virksomheter må være smarte når de fordeler disse. Det handler om å oppnå maksimal fortjeneste på minimale ressurser. Mindre virksomheter vil ofte i større grad fokusere på salg, og heller mindre på markedsføring.

Du har sikkert hørt begrepet «du må bruke penger for å tjene penger». Dette er spesielt relevant i markedsføring. Det betyr dog ikke at markedsføring trenger å være dyrt for å oppnå god effekt, spesielt i dagens marked. I dette blogginnlegget skal jeg se nærmere på 4 digitale markedsføringskanaler som små bedrifter må bruke i 2021.

Facebook

Delingsplattformen Facebook er noe de aller fleste har en kjennskap til i dag. Dette er kanskje ikke så rart, da tall fra 2020 viser at 3 506 000 nordmenn har en bruker på plattformen. Dette byr på enorme muligheter for virksomheter å synliggjøre seg på markedet. Blant disse er 76% av brukere i alderen 18-29 år. Det er viktig å bemerke seg dette, da kundesegmentet bør være innenfor denne aldersgruppen for å oppnå et optimalt resultat.

Facebook er den mest brukte markedsføringskanalen. Da virksomheter raskt tar til plattformen for å synliggjøre seg, øker også konkurransen på plattformen. Det er derfor viktig å skreddersy markedsføring på denne plattformen. Blant annet må virksomheter engasjere kundene sine, og differensiere seg fra andre konkurrenter for å overleve. Spesielt er dette relevant for mindre virksomheter som har langt mindre ressurser, og dermed langt mindre sikkerhetsmargin. Facebook belønner nemlig virksomheter som er engasjerende, gode og informative ved å gi bedre rekkevidde for organisk søk på videoer som tilfredsstiller dette. Bilde og video- muligheter gjør det også lett med merkevarebygging.

Mange virksomheter bruker Facebook fordi plattformen muliggjør direkte kommunikasjon med deres kunder. Å være synlig på markedet handler ikke kun om kontinuerlige publiseringer på plattformen, men også enga

sjement med deres kunder. Plattformen gjør det også mulig å arrangere konkurranser og andre eventer som vil fange nye kunder, og dermed sikre en større markedsandel.

Instagram

Vi har alle vært preget av pandemien som inntraff verden i 2019. Stengte butikker og andre restriksjoner har ført til at netthandel har økt drastisk de siste årene. Plattformer som Instragram gjør det mulig for kunder å handle direkte med en virksomhet, uten å forlate plattformen. Instagram Shop, som denne funksjonen kalles, ble lansert i 2020. Bruk av Instagram Shop byr på store fordeler for mindre virksomheter, da virksomheter ikke trenger egne nettsider og nettbutikk for å kunne skape salg.

En stor markedsføringstrend som vi kan se fortsetter å øke i 2021, er bruk av Instagram Reels. Dette er en ny funksjon fra Instagram som lar brukere opprette og dele korte videoer på plattformen. Det er kjent at kunder foretrekker videoer fremfor bilde, og virksomheter som benytter denne funksjonen opplever god respons. Dette er fordi videoer skaper lettere engasjement og påvirke følelser hos kunder.

Instagram er et godt eksempel på en plattform som ikke koster virksomheten enorme summer for å være effektiv. Du kan selv velge å starte markedsføringskampanjer, der du avgjør budsjettet på kampanjen. Handling direkte på plattformen skaffer også salg uten behov for en nettbutikk. Det er dog viktig at man kontinuerlig publiserer innlegg — og det ofte. Dersom kunder ikke ser noen grunn i å samhandle med virksomheten din, vil de heller velge en mer aktiv konkurrent.  

Tiktok

En annen plattform som raskt har blitt populær i det siste er delingsplattformen Tiktok. Denne plattformen gjør det mulig for brukere å lage og dele korte videoer, og har den dag i dag 689 millioner brukere verden over. Blant disse brukerne bruker 90% av disse plattformen hver dag. Basert på denne statistikken er det selvforklarende at plattformen har enormt potensial for virksomheter som er synlig på denne.

En populær trend på plattformen er bruker- generert markedsføring. Det vil si at brukere lager videoer om virksomheter, noe som videre synliggjør virksomheten for følgerne til disse brukerne. Dette er svært effektivt fordi kunder i større grad ønsker å engasjere seg med virksomheten. Det er også helt gratis.