Jarleskog January 10, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei og velkommen til mitt andre blogginnlegg på denne siden! 7. Januar hadde vi forelesning om studieteknikker og digitale plattformer, og jeg fikk i oppgave å skrive om noe jeg syntes var interessant fra denne forelesningen. Da foredragsholderen vår Arne Krokan begynte å snakke om digitale plattformer forsto jeg at det var dette jeg ville skrive om. Grunnen til dette er fordi jeg syntes AI, teknologi og digitale plattformer generelt er spennende!

I dette innlegget vil jeg skrive om de forskjellige fordelene og ulempene med digitale plattformer og hva jeg mener om dagens teknologiske utvikling. Arne snakket om dette under forelesningen og jeg syntes dette virket veldig interessant, fordi de digitale plattformene endrer både livene og arbeidslivene våre mye. Mitt mål med denne oppgaven er at jeg ønsker å forstå mer om hvor stor betydning disse digitale plattformene utgjør for verden i dag og i fremtiden.

Hva er digitale plattformer?

En digital plattform har mange forskjellige definisjoner, men det jeg mener beskriver det mest er at det er en forretningsmodell. Hensikten med denne modellen er å skape verdier med å fremme transaksjoner mellom to eller flere uavhengige grupper, dette er som oftest brukerne og produsentene. En digital plattform er ikke en type teknologi, men det er en forretningsmodell som skal bidra til å gjøre oppgaver, systemer og organisering enklere. For å gå mer i dybden så er det jo selvsagt teknologien som har skapt at denne forretningsmodellen skal fungere, fordi fundamentet i en digital plattform er teknologi i form av programvare. Det er bare ikke teknologien som utgjør digital plattform i seg selv.

Det eksisterer mange forskjellige selskaper som har sine egne digitale plattformer, og det er mange måter en slik plattform kan bli brukt på. Under har jeg satt sammen noen forskjellige selskaper og kategorisert de etter hva de tilbyr kundene sine med sin digitale plattform.

Sosiale nettverk – Facebook, Twitter og Linkedin.

Kommunikasjon – Zoom, Skype, Snapchat og Messenger.

Betalinger – Vipps, PayPal og Mastercard.

Produkter – Amazon, Miniinthebox, Wish og eBay.

Tjenester – Uber, Wix.com og Airbnb.

Digitalt innhold – Youtube og Instagram.

Fordeler med digitale plattformer

Det er uendelig mange fordeler og ulemper med digitale plattformer, men jeg tar for meg de to fordelene jeg mener er de viktigste. Jeg har valgt Netflix som et eksempel, og som Arne Krokan skrev i sitt blogginnlegget:

«På Netflix velges over 70 % av filmene og seriene vi ser av anbefalingsalgoritmene.

Slik forenkles valgene for oss fordi statistiske metoder, som blant annet clusteranalyse, tas i bruk for at det skal bli enklere å velge, -selv om tilbudet av aktuelle og interessante filmer bare øker og øker.»

Dette hjelper ikke bare forbrukerne med å ta sine valg, det gjør at det blir lettere for forbrukerne å finne det de liker, som igjen gir selskapet flere fornøyde kunder.

Den andre fordelen er egentlig satt sammen av mange små momenter. En digital plattform hjelper folk med å organisere, strukturere og finne informasjon eller hjelpemidler som passer brukeren best. En digital plattform er alltid under utvikling, og vi ser at disse plattformene har hjulpet oss mye med å effektivisere arbeidsoppgaver.

Ulemper med digitale plattformer

Jeg mener at den største ulempen bak digitale plattformer er at alt som engang har blitt lagt ut, vil aldri forsvinne igjen. For eksempel så legger Leo på 16 ut en video der han sier noe rasistisk som var ment som spøk. Ti år senere kan en arbeidsgiver søke opp informasjon om Leo og finne denne video, dette kan føre til problemer for Leo på grunn av ytringene hans.

En annen ulempe er at disse hjelpemidlene som blir skapt med digitale plattformer tar over menneskers arbeidsplasser som allerede har jobbet med det i 40 år, hva er det disse menneske skal gjøre da, det blir svært vanskelig for disse å lære seg noe helt nytt.

Konklusjon

De digitale plattformene utvikler seg stadig og det er kun fantasien vår som begrenser videre utvikling i fremtiden. Plattformer har forenklet hverdagen for menneskeheten. Bedrifter når ut til kundene på en helt annen måte enn tidligere, og helseforetak får en forenklet hverdag gjennom systematiske plattformer som er utviklet for eks sykehus. Sosiale plattformer har gjort at man kan være sosiale på en helt annen måte enn tidligere og ikke minst har det blitt utrolig mye enklere å betale regninger. På den andre siden så overtar de digitale plattformene mye av det menneskene gjorde tidligere og det har blitt en del mindre arbeidsplasser. Mennesker må av den grunn være mye flinkere til å omstille seg til nye arbeidsoppgaver nå enn tidligere. Selv om det er mange fordeler med digitale plattformer, så kan det være negativt at mennesker stadig blir tvunget inn i nye roller som de hverken har evner eller lyst til fordi digitale plattformene har overtatt arbeidet deres.

Kilder:

https://www.magma.no/muligheter-og-konsekvenser-ved-a-delta-pa-digitale-plattformer

https://blogg.markedspartner.no/ledelse/hvorfor-er-digitale-plattformer-sa-verdifulle