ceciliesandvika mai 21, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei og velkommen tilbake til min studentblogg. Nå er vi på siste modul i digital markedsføring, som Marius skal lede oss igjennom. I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg «anbefaling om hvilke digitale markedsføringskanaler bedrifter og organisasjoner burde benytte seg av i 2021». Som de fleste er klar over så tar digitale kanaler mer og mer over verden og hvordan vi blir påvirket til det gode og det vonde. Hvis vi ser tilbake til 2019 og frem til i dag 2021 har digital transformasjon økt til de grader. I denne perioden har det gjort at bedrifter og organisasjoner har måtte implementert nye løsninger og teknologier til sine forretninger. Det som er svært viktig moment, er at virksomhetene har etablert seg mer på nett og økt synligheten.  I dette blogginnlegget har jeg tenkt å ta for meg, YouTube, Facebook og TikTok som jeg mener kan være plattformene for å nå ut til mest mulig folk.

YouTube

Over 3,6 millioner nordmenn bruker YouTube månedlig, inkludert meg selv, og nesten 1,9 millioner nordmenn har brukerkonto på akkurat denne plattformen. YouTube har vært på markedet i mange år, men de siste årene har denne plattformen økt betraktelig. YouTube er en av verdens mest brukte søkemotorer, og man trenger ikke å ha en konto for å søke rundt. I følge Forbes sier 90% av kundene at ved å implementere video inn i markedsføring vil man raskere ta en beslutning når de kjøper et produkt eller tjeneste som de har sett på video. YouTube er noe bedrifter og organisasjoner burde bruke mer og sette seg inn i, dette på bakgrunn av at man vil heller kjøpe produkter eller tjenester etter man har sett det bli tatt i bruk på en video enn på en nettbutikk. Da får kunden en følelse om hvordan produktet kan være og inntrykket blir annerledes noe som gjør at kjøpsavgjørelsen blir lettere.

Youtube feil? Dagens problemer og driftstatus | Downdetector
Bildet hentet fra HER

Facebook

3,5 millioner nordmenn har en profil på Facebook, både menn og kvinner i alle aldere. Hvis man skal sammenligne med andre sosiale medier er Facebook den mest brukte plattformen som de tar i bruk daglig. Bedrifter burde synliggjøre markedsføringen sin på Facebook på bakgrunn av at mange er rett for de «nye og avanserte» plattformene, mens Facebook er en plattform de har kjennskap til. På facebook har man også mulighet til å legge ut video, som nevnt ovenfor så handler folk på bakgrunn av hva de kan ha sett og hvordan videoen gjorde inntrykk på de. Facebook er en plattform der man oppretter en konto og kan like og dele innlegg, samt like nettsider som du er interessert i som gjør at det kommer opp på hjem siden når du blar nedover.

Let's Clear Up a Few Things About Facebook's Partners - About Facebook
Bildet hentet fra HER

TikTok

Denne plattformen ble betraktelig kjent etter pandemien i 2020, og flere fikk øyne opp for denne appen. TikTok er ikke på samme nivå som Facebook eller YouTube enda, så burde den fortsatt ikke bli undervurdert. TikTok er fortsatt i vekst, og bedrifter har allerede kontaktet de med en «stor profil» som gjør markedsføringstiltak for de. Jeg tror virkelig TikTok kan bli den neste YouTube, på bakgrunn av at man kan få opp ulike videoer uavhengig hva. Mange bruker også innholdet de publisere på Instagram Reels på TikTok også på bakgrunn av at videoene er like.  Dette er en plattform bedrifter og organisasjoner burde vurdere, på betraktning av at TikTok har hatt en stor vekst kun på noen år. Man har også muligheten til å legge til hurtiglenker til Youtube kanaler eller Instagram profiler som gjør det lettere at kundene trykker seg inn på.

TikTok - Make Your Day
bilde hentet fra HER

Konklusjon
Hvis man tenker ut ifra et helhetlig perspektiv burde alle bedrifter og organisasjoner markedsføre seg på sosiale medier, på bakgrunn av den store etterspørselen. Sosiale medier nå til dags blir brukt av alle aldere og har en stor innflytelse på oss. Samfunnet er stadig i vekst og nye teknologier kommer, derfor er det svært viktig at bedrifter og organisasjoner følger opp dette slik at de blir synliggjort godt. På grunn av dette kan bedriftene og organisasjonene tjene mye på å fronte sin bedrift synlig på sosiale medier. Som nevnt ovenfor så har jeg nevnt 3 stykker jeg mener er de som tiltrekker seg mest oppmerksomhet i dagen samfunn. Disse plattformene kan du lenke til bedriften eller organisasjonen din, noe som gjør det lettere for mennesker å få med seg akkurat din bedrift. De 3 valgte plattformene, men spesielt YouTube og TikTok er basert på video. Dette kan gjøre det lettere for kundene og få ett mer innblikk av hva din bedrift gjør. Hvis jeg var i en posisjon der jeg hadde en nystartet bedrift hadde jeg valgt å satse på TikTok. Det er fordi her kan jeg nå ut til mest mulig folk og etterspørsel på akkurat denne plattformen har økt betraktelig de to siste årene.

Kilder

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121